سلام،

بنده از هموطنان هستم و در استرالیا زندگی می کنم. برایم سئوالی قرآنی پیش آمده و راهنمایی می خواهم. اگر ممکن است کمک کنید. اگر هم ممکن نیست، لطفاً مرا به شخص یا سایتی ذی صلاح ارجاع دهید.

سئوالم اینست: در سوره حجرات آیه 13 منظور از "لتعارفوا" چیست؟ ترجمه ها را دارم و می دانم. تفسیر دقیق را نیازمندم.

اگر بتوانید بنده را به متخصصی راهنمایی کنید، بسیار ممنون خواهم بود.

لطفاً پاسخ را به ایمیل من بفرستید.

تشکر.
Paneviss@Gmail.com

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
اگر به کل آیه توجه کنیم ،معنا روشن می شود:
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير؛
اى مردم! شما را از يك مرد و زن آفريديم . شما را تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد (اين ها ملاك امتياز نيست،) گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست. خداوند دانا و آگاه است!
در جامعه به طور طبیعی انسان ها در قبایل مختلف متولد می گردند . متاسفانه تفاخر های قبیله ای و ملی از قدیم یکی از مشکلات بشر بوده که باعث ایجاد تعصب های غلط می شده و جنگ ها و نزاع ها پیش می آورده است.
قرآن در این آیه به ریشه طبیعی و خدایی این مطلب اشاره کرده ، انسان ها را از در افتادن در وادی های غلط تفاخرهای قومی و قبیله ای باز می دارد و می گوید چون انسان موجودی اجتماعی است و در اجتماع باید تمایز و تفاوت باشد تا افراد شناسایی شوند، شما را به صورت ملت ها و قبیله ها در آوردیم تا تمایز یابید . یکدیگر را شناسایی کنید . ارتباط ها برقرار شود و اجتماع نظام یابد.
اگر تفاوت های خلقتی و قبیله ای و ملی نبود، افراد شناسایی نمی شدند . ارتباط های اجتماعی که بعد از شناسایی است، حاصل نمی شد . اجتماع قوام نمی یافت. بنا بر این انتساب های قبیله ای و فطری و طبیعی، برای قوام یافتن زندگی اجتماعی بشر است ،نه برای تفاخر ها و ایجاد نزاع و درگیری . به همین جهت در ادامه می فرماید: فخر و ارزش باید به تقرب به خدا باشد که ارزش ذاتی دارد . تقرب به خدا هم دایر مدار تقوا است . هر کس باتقواتر باشد، به خدا نزدیک تر است و ارزش بیش تر دارد.
شهید مطهری ذیل این آیه می گوید:
با انتساب به ملت ها و قبیله ها بازشناسی یکدیگر که شرط لاینفک زندگی اجتماعی است ، صورت می گیرد، یعنی اگر این انتساب ها که از جهتی وجه افتراق و از جهتی وجه اشتراک افراد است، نبود ،بازشناسی ممکن نبود و در نتیجه زندگی اجتماعی که بر اساس روابط انسان ها با یکدیگر است، امکان پذیر نمی شد. این امور و امور دیگر از قبیل اختلاف در شکل و رنگ و اندازه است که به هر فردی زمینه شناسنامه ای ویژه عطا می کند. اگر همه افراد یک رنگ و یک شکل و یک قالب بودند و انتساب ها نبود، تمیز افراد از یکدیگر ممکن نبود و زندگی اجتماعی که بر اساس مبادله اندیشه و کار و کالا است، غیر ممکن می شد . پس این انتساب ها برای مهیا شدن زمینه حیات اجتماعی است ،نه برای تفاخر و برتری شمردن ها.(1)
مي توانيد از اين به بعد با سايت اين مركز (مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني دفتر تبليغات حوزه علميه قم ) تماس برقرار كنيد و سولات خود را مطرح بفرماييد www.askdin.com
پی نوشت :
1. مجموعه آثار،ج2،ص334.