لطفا منبع را هم ذکر کنید
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
در علائم ظهور و بيان اتفاق هايي که نزديک ظهور حضرت مهدي(عج) پيش مي آيد، در روايات سخن از شخصيتي است که به " سيد خراساني " معرفي شده است.
محقق معاصر شيخ علي کوراني روايات مربوط به خراساني را جمع بندي کرده و آن را به شرح زير ارائه داده :
احاديث متذکر اين مطلب است که دو شخصيت در ايران قبل از ظهور حضرت مهدي ظهور مي کنند و در قيام حضرت و آماده سازي شرايط سهيم هستند . بنا بر مفاد روايات، ايرانيان با دشمنان خود در جنگ هستند . جنگ طولاني مي شود تا اين که سيد خراساني با تقاضاي مردم و اصرار و پافشاري آنان، حکومت مي يابد در حالي که به حکومت رغبتي ندارد . نيروهايش را يک جا کرده و دوست خود شعيب بن صالح را به فرماندهي آن ها منصوب مي کند . به کمک هم جنگ را در سراسر ايران و عراق و ترکيه اداره مي کنند . براي هجوم گسترده به فلسطين آماده مي شوند .
در اين حال سيد خراساني با نفوذ سفياني در عراق مواجه مي گردد و در قرقيسا با آنان درگير مي شود
... بعد خراساني و شعيب با سپاه شان به امام ملحق مي شوند و شعيب فرمانده سپاه امام مي گردد
در مورد خراساني اجمال است که فرد معيني است يا منظور فرمانده و حاکم خراسان در زمان ظهور حضرت مي باشد . ظاهرا نام شخص معيني باشد که هاشمي و از ذريه امام حسن يا امام حسين است. رواياتي دلالت دارد که چهره روشن دارد . بر گونه راست يا دست راستش خالي مي باشد.
اما شعيب بن صالح يا صالح بن شعيب جواني لاغر و گندمگون است که محاسن کم پشتي دارد . داراي بينش و يقين و عزم است و جنگاور مي باشد. بنا به بعض روايات اهل سمرقند و بنا به رواياتي ديگر اهل ري است و...
براي اطلاع از احاديث به بحار الانوار ،ج52 و عصر الظهور، شيخ علي كوراني عاملي ، ص 238 - 245 مراجعه کنيد.
روايات سيد خراساني و دوستش شعيب بن صالح به کثرت روايات سيد يماني نيست. ظهور او هم از علامات پنجگانه اي که قبل از قيام قائم حتما اتفاق مي افتد ،ذکر نشده است.
اين روايات خيلي پراکنده و مجمل هستند و بسياري با قرينه بر سيد خراساني حمل مي شود. بعضي به شرح زير است:
ثم يخرج المهدي على لوائه شعيب بن صالح؛(1)
سپس مهدي(عج) خروج مي کند در حالي که شعيب بن صالح پرچم دار اوست.
امام صادق فرمود : خروج الثلاثة الخراساني و السفياني و اليماني في سنة واحدة في شهر واحد في يوم واحد ، و ليس فيها راية بأهدى من راية اليماني يهدي إلى الحق ؛(2)
سفياني و يماني و خراساني در يک روز و يک ماه و در سال ظهور مي کنند . پرچمي از پرچم يماني به هدايت نزديک تر نيست.
ثم يكون خروج شعيب بن صالح من سمرقند؛ (3)
خروج شعيب بن صالح از سمرقند است.
امام باقر : تنزل الرايات السود التي تخرج من خراسان إلى الكوفة فإذا ظهر المهدي بعث إليه بالبيعة؛ (4)
پرچم هاي سياه که از خراسان خروج کرده اند، به کوفه وارد مي شوند و با ظهور مهدي بيعت خود با او را اعلام مي نمايند.
نيز : لابد لبني فلان أن يملكوا ، فإذا ملكوا ثم اختلفوا تفرق كلهم و تشتت أمرهم حتى يخرج عليهم الخراساني و السفياني : هذا من المشرق ، و هذا من المغرب ، يستبقان إلى الكوفة كفرسي رهان : هذا من هنا ، و هذا من هنا حتى يكون هلاك بني فلان على أيديهما ، أما إنهما لا يبقون منهم أحدا . ثم قال عليه السلام : خروج السفياني و اليماني و الخراساني في سنة واحدة و في شهر واحد في يوم واحد و نظام كنظام الخرز يتبع بعضه بعضا فيكون البأس من كل وجه ، ويل لمن ناواهم . و ليس في الرايات أهدى من راية اليماني هي راية هدى لأنه يدعو إلى صاحبكم ؛
حتما بني فلان حاکم مي شوند . بعد از حاکميت دچار تفرقه و تشتت شده تا اين که خراساني و سفياني بر آن ها خروج مي کنند . خراساني از مشرق و سفياني از مغرب در يک سال و ماه و روز خروج مي کنند . بر ورود به کوفه از هم سبقت مي گيرند. بني فلان را نابود مي کنند . واي بر کساني که با اين دو گروه درگير شوند(هلاک مي شوند و شکست مي خورند) پرچمي از پرچم يماني هدايتگر نيست زيرا او مردم را به اطاعت امام زمان دعوت مي کند.
برخي مراد از خال در دست راست را نشانه در دست راست مي دانند . بر اين اساس و برخي شواهد ديگر سيد خراساني را منطبق بر مقام معظم رهبري مي انگارند . علامه كوراني نيز در برابر اين پرسش ،اين شباهت را انكار ننموده، اظهار اميدواري كرده اند كه مراد از سيد خراساني رهبر انقلاب باشند .
براي اطلاع بيش تر از احاديث به بحار الانوار ،ج52 و عصر الظهور، شيخ علي كوراني عاملي ، ص 238 - 245 همچنين به سايت u313.ir مراجعه کنيد.
پي نوشت ها:
1. بحار الأنوار ،مجلسي ، ج 52 ، ص 208.
2. همان،ص210.
3. همان،ص213.
4. همان،ص217
و231-232.