با عرض سلام و خسته نباشید...
منظور از مردن قبل از زنده کردن که در چند جای قرآن ذکر شده چیست؟

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
در بعضي آيات دارد که ميت و مرده بوديد و خدا شما را زنده کرد و بعد ميراند:
كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ ثُمَّ يُميتُكُمْ ثُمَّ يُحْييكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُون‏؛(1)
چگونه به خداوند كافر مى‏شويد؟! در حالى كه مردگان (و اجسام بى‏روحى) بوديد، و او شما را زنده كرد . سپس مى‏ميراند و بار ديگر شما را زنده مى‏كند . سپس به سوى او بازگردانده مى‏شويد.
پيش از اين که به قدرت خدا حيات يابيم، مرده بوديم . حيات نداشتيم . خدا وقتي اراده کرد ما را زنده کند، نطفه پدر و مادر مار ا به هم آميخت . ترکيب و نطفه آدمي را در رحم مادر پرورش داد و اجزا بخشيد . روح نباتي و حيواني بخشيد و زنده کرد و علم و آگاهي داد.
پيش از حيات يافتن مرده بوديم ، اما مرده بودن مسبوق به حيات نبوده و قبل از آن زندگي وجود نداشته . مرگ و نيستي بوده که از ازل بوده و به اراده خدا بعد از آن حيات پديد آمده است:"کنتم امواتا= شما مرده بوديد" .
اين مرگ موجود ازلي است، نه ميراندن، زيرا ميراندن و "اماته" بايد مسبوق به حيات باشد، همچنان که زنده کردن و "احيا" بايد مسبوق به مرگ باشد.
اين آيه با آيه زير شبيه است:
وَ هُوَ الَّذي أَحْياكُمْ ثُمَّ يُميتُكُمْ ثُمَّ يُحْييكُمْ؛(2)
كسى است كه شما را زنده كرد، سپس مى‏ميراند، بار ديگر زنده مى‏كند
بله در آيه اي ديگر مي فرمايد:
قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا؛(3)
پروردگارا! ما را دو بار ميراندى و دو بار زنده كردى‏.
اما اين آيه سخن از دو احيا و دو اماته است و چون هر کدام از اين ها بايد مسبق به مخالف خود باشد ، دو اماته را به موت و ميراندن از دنيا و بردن به عالم برزخ و ميراندن از عالم برزخ و بردن به آخرت و دو احيا را احياي در برزخ بعد از اماته از دنيا و احياي دوم را به احياي در قيامت بعد از اماته در برزخ تفسير کرده اند و بدان بر حيات برزخي استدلال نموده اند. (4)
پي نوشت ها:
1.بقره(2)آيه28.
2.حج(22)آيه66.
3. غافر(40)آيه11.
4.ترجمه الميزان،ج1،ص171.