در كتاب روزهاي پيشاور (كتابي كه در رد شبهاي پيشاور نوشته شده است)مي خوانيم((قرآن خوانان شيعه و قرآن خوانان سنی حتی در یک نقطه هم اختلاف ندارند. قرآن کتابی است که در آن هیچ تغییری صورت نگرفته است و هر دو فرقه آن را بدون یک کلمه اختلاف قبول دارند
اما در بارۀ احادیث، آنها حتی یک ورق از بخاری را قبول ندارند و ما نیز، یک ورق از کافی آنها را قبول نداریم. پس باید احادیث را بر قرآن عرضه کنیم تا راه را بیابیم.
نویسندۀ کتاب شبهای پیشاور ( داعی) اگر واقعاً مخلص بود، باید با قرآن و عقل بحث می کرد؛ زیرا بهترین راه تشخیص حق و باطل بودنِ شیعه و سنی چنگ زدن به قرآن است. )) آيا مطالب فوق صحيح است لطفا توضيح مفصل دهيد؟
پاسخ:
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
اين که نوشته اند اذان در شيعه تحريف شده ، بهتان آشکار است . اذان در شيعه تحريف نشده، بلکه در بين اهل سنت تحريف شده است.
هيچ مجتهدي از شيعه گفتن " اشهد ان عليا ولي الله" را جزو اذان و واجب نمي داند بلکه حداکثر گفته اند گفتن اين جمله باطل کننده اذان نيست، زيرا ذکر و ياد خداست . ان شاء الله ثواب دارد. زيرا پيامبر به اعتقاد به ولايت علي بن ابي طالب و فرزندانش( يازده امام) امر کرده ، روايات فراواني حکايت از وجود اين ذکر در کنار ذکر توحيد و رسالت دارد.
اين که گفتن ذکر خدا در بين فقرات اذان، اذان را باطل نمي کند و حرام نيست ، شکي وجود ندارد . اين که علي بن ابيطالب ولي خدا و محبوب خدا و رسول بوده هم شک نيست . شهادت به اين ولايت و محبوبيت مطلوب خداست. پس از باب ذکر گفتن اين جمله بين فقرات اذان و به خصوص بعد از شهادت به توحيد و نبوت پسنديده است. البته گوينده بايد آن را به عنوان ذکرمستحب بگويد، نه به عنوان اذان ، زيرا اگر به عنوان اذان بگويد، مرتکب بدعت شده و عبادتش باطل مي شود.
اما اهل سنت به تبعيت از خليفه دوم اذان را تحريف کردند . در اذان صبح به جاي "حي علي الصلوه" مي گويند:" الصلوه خير من النوم" . اين تحريف و دخل و تصرف حرام در عبادت است.
مالک بن انس از علماي اهل سنت در کتاب "الموطأ" آورده:مؤذن نزد عمر آمد تا او را براي نماز صبح صدا بزند، ديد عمر خوابيده است. پس گفت:" الصلوه خير من النوم" و عمر هم از اين عبارت خوشش آمد و دستور داد اين جمله را در اذان صبح قرار دهند.(1)
پي نوشت :
1.موطأ، ج1،ص72.