یا سلام من یک دانشجو هستم هفته گذشته بحثی شد با این مضمون که وقتی نام امام خمینی می اید سه صلوات فرستاده می شود و این باعث می شود که عده ای از دانشجویان یا مردم که از انقلاب و کارهایی که بعد از انقلاب صورت گرفته ناراضی هستندو با این کار بیشتر از نظام و امام دوری می کنند و حساسیت ایجاد می کند فلذا بهتر است سخنران نام امام را کش دار بیان نکند که مستمعین را وادار به صلوات کند لطفا نظر تان را بیان کنید ایا برای اینکه حساسیت ایجاد نشود بهتر است بعضی از ارزشها من جمله مورد مذکر را ملغی کنیم مثل حذف نام امام علی ع از اذان در کردستان که رهبری برای وحدت این دستور را دادند ما هم برای حساسیت زدایی این کار را بکنیم باتشکر
با سلام و سپاس از اعتماد و ارتباط تان با اين مرکز
مقام معظم رهبري در سفر به کردستان فرمود که اهل سنت مي توانند از صدا و سيماي استاني اذان خود را پخش نمايند، نه اينکه نام امام علي (ع) از اذان حذف شود.
در خصوص حذف صلوات بعد از اسم امام راحل (س) بايد گفت: ابراز احساسات از ويژگي هاي موجودات «حساس» است . در اين ميان انسان بيش تر از ساير موجودات در پي پيدا كردن راهي جهت ابراز احساسات دروني و اظهار علاقه به ديگران و به خصوص بزرگان مي باشد. براي اين منظور از روش هاي مختلف هورا، سوت، كف زدن، دست تكان دادن و... استفاده مي شود. آن چه در فرهنگ اسلامي به روشني قابل مشاهده است ، محتوا دادن به رفتارهاي طبيعي و اجتماعي انسان است، از جمله اذان را جايگزين ناقوس كليسا و سلام را جايگزين برداشتن كلاه كردن.
در روزهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي نيز مردم از لفظ «صحيح است» و يا كف زدن براي تأييد و تشويق استفاده مي كردند كه بعدها تكبير جايگزين آن شد. هم چنين استفاده از صلوات جهت احترام و تأييد ميان مردم متدين مرسوم بوده است . هر گاه مي خواستند بيش تر احترام بگذارند، صلوات ها را تكرار مي كردند.
ذكر صلوات برمحمد وآل محمد، از با فضيلت ترين و پرخاصيّت ترين ذكرها است. محتواي آن فرستادن سلام و صلوات خدا بر پيامبر و اهل بيتش است ؛ نه بر رهبر کبير انقلاب امام خميني .
هر قدر صلوات بيش تر فرستاده شود، باز فايده آن، رحمت و درود بيش تر خدا به پيامبر و اهل بيت معصومش مي باشد. در هنگام شنيدن نام رهبر ، بر او صلوات نمي فرستيم ، بلکه بر پيامبر صلوات مي فرستيم. اين مسئله مربوط به سال هاي انقلاب مي شود که يک حرکت سياسي بود . الان نيز به عنوان يک عادت پسنديده (صلوات بر پيامبر) باقي ماند.
امام خميني در عصر حاضر توانست با رهبري خود يك نهضت وانقلاب ديني بر پا كند. در دنيايي كه شعار حذف دين از صحنه سياست و اجتماع، سرلوحه كارشان بود ، حكومت ديني برپا كرد. به خاطر حفظ شعار اسلامي و احترام به جايگاه و خدمات و رهبري وي
وقتي نام ايشان برده مي شد، سه مرتبه صلوات مي فرستادند. اين حركت مردم براي تعظيم شعائر الهي، و به عظمت ياد كردن شخصيّت رهبر كبير انقلاب مي باشد که سزاوار است هميشه بماند ، زيرا اين امر ضمن اينکه حفظ شعار اسلامي است، حفظ ياد و خاطره امام و تجليل از شخصيت آن عزيز سفر کرده مي باشد . امروزه نيز اين شعار حساسيت ايجاد نمي کند. زيرا که امام محبوبيت و جايگاه بلند خود را از دست نداده است . هنوز اکثريت قريب به اتفاق مردم ايران به امام عزيز عشق مي ورزند. هيچ گاه ياد و خاطره و خدمات امام شان را فراموش نمي کنند . مخالفت و حساسيت تعداد افراد محدود نسبت به امام سبب نمي شود که ما شعار هاي ارزشي را حذف نمايم. زيرا اولا حساسيت آنان ملاک نيست. ملاک خواست اکثريت مردم است . اکثريت مردم نسبت به ذکر صلوات بعد از نام امام موافق هستند.
ثانيا بر فرض هم اين شعار حذف شود، آنان که مخالف امام بودند و هستند ، دست از مخالفت خود بر نمي دارند. از حساسيت آنان کاسته نمي شود. ذکر صلوات بعد از نام امام راحل نه تنها موجب اختلاف و غيريت سازي نمي شود، بلکه در همگرايي و اتحاد مردم ايران تاثير دارد.