فتواهای مراجع تقلیدی را که اعلم هستند رادرباره ی ((تقلید از مرجع تقلید مرده))
را بنویسید؟
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز
1- تشخيص مرجع اعلم و معرفي مراجع خاصي به عنوان اعلم از وظايف اين سايت نمي باشد . هيچ مرجعي را به عنوان اعلم معرفي نمي کنيم.
2- تقليد ابتدائي به نظر اکثر مراجع از مجتهدي که از دنيا رفته است ،جايز نيست.
اما باقي ماندن برتقليد از مجتهد جايز است، فتواي مراجع تقليد نسبت به تقليد از مجتهدي که از دنيا رفته است، به ترتيب زير مي باشد.
الف به نظر.امام خميني و آيت الله خامنه اي، تقليد ابتدائي از مجتهدي که از دنيا رفته است، جايز نيست، ولي بقا برتقليد از مجتهدي که از دنيا رفته ، جايز است . بايد باقي ماندن برتقليد از مجتهد مرده به فتواي مجتهد اعلم زنده باشد. يعني مقلد بايد به فتواي مجتهدي که اعلم و زنده است رجوع کند. طبق فتواي مجتهد اعلم بر تقليد خود باقي بماند.(1) به نظرامام و رهبري اگر کسي در بعضي از مسائل به فتواي مجتهدي عمل کرده باشد ،بعد از مردن او مي تواند درهمه مسائل از او تقليدکنيد.
2- به نظر آيت الله سيستاني، و شبيري زنجاني، اگر مجتهدي که انسان از او تقليد مي کند، از دنيا برود ،حکم بعد از فوت او حکم زنده بودنش است. بنابراين اگر او اعلم از مجتهد زنده باشد، بايد ( سيستاني در مسائلي که بين نظر مرجع تقليد و ديگران اختلاف نظر باشد) برتقليد او باقي بماند . اگرمجتهد زنده اعلم باشد، بايد در تمام مسائل به مجتهد زنده رجوع کند . اگر مجتهدي که از دنيا رفته ،با مجتهدي که زنده است ،در اعلميت مساوي باشند، اختيار با خود مقلد است که بر تقليد خود باقي بمانيد يا به مجتهد اعلم زنده رجوع کند. (2).
3- از نظر آيت الله مکارم شيرازي، هرگاه مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند، از دنيا برود، باقى ماندن بر تقليد او جايز است؛ بلكه اگر اعلم باشد، واجب است، به شرط اينكه عمل به فتواى او كرده باشد.
4 - به نظر آيت الله وحيد خراساني و آيت الله فاضل: اگر مجتهدي که از دنيا رفته، اعلم از مجتهد زنده باشد، لازم است برتقليد خود از مجتهد ميت باقي بماند . در باقي ماندن برتقليد فرق بين مسائلي که مقلد عمل کرده است يا مسائلي که عمل نکرده نمي باشد، در تمام مسائل برتقليد خود بماند. تاز ماني که اعلميت مجتهد زنده نسبت به مجتهدي که ازدنيا رفته است ثابت نشود، نمي تواند به مجتهد زنده رجوع کند، اگر مجتهد زنده اعلم باشد، بايد به مجتهد زنده رجوع کند .اگر مجتهد ميت با مجتهدي که زنده است ،در اعلميت مساوي باشند، اختيار با خود مقلد است که بر تقليد خود باقي بماند يا به مجتهد زنده رجوع کند.(3)
پي نوشت ها:
1. امام خميني، توضيح المسائل ،مسأله 9
2. آيت الله سيستاني، توضيح المسائل، مسأله 8.
3. آيت الله مکارم، توضيح المسائل، مسأله 10
آيت الله وحيد خراساني، توضيح المسائل، مسأله 9 ؛ آيت الله فاضل، توضيح المسائل ،مسأله12