ایا پس از مرگ گناهان ما چه در قیامت و چه در برزخ بر همگان نمود پیدا می کند؟
یعنی آبروی هر انسانی پس از مرگ در خطر است؟
مگر نه اینکه آبروی انسان به دست پروردگار بزرگ است؟
گناهان با جزییات بر همه هویدا میشوند؟
با تشکر

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
بعد از مرگ انسان از هر نظر در معرض خطرهاي گوناگون چون کيفرها، رسوائي‌هاي گوناگون قرار دارد، اگر توبه ننمايد، و با توبه از دنيا نرود و خداوند ستارالعيوب به داد او نرسد، ممکن است در برزخ رسوا شود و يا در قيامت اسرار باطني او آشکار گردد و رسوا شود، به خصوص آن که يکي از نام‌هاي روز قيامت «يوم تبلي السراير» (1) است. قرآن کريم در آيه ديگر نيز از معرفي شدن مجرمان خبر داده و فرمود: «يعرف المجرمون بسيماهم» (2) در قيامت گنه کاران از چهره‌هاي شان شناخته مي‌شوند.
طبق اين گونه آيات معلوم مي‌شود روز قيامت، روز ظهور و بروز اسرار است، اسرار نهفته انسان آشکار مي‌شود، اعم از ايمان و کفر و نفاق يا نيت خير و شر، يا ريا و اخلاص و اين ظهور روز به روز براي مومنان مايه افتخار و مزيد بر نعمت است، براي مجرمان مايه سرافکندگي و منشا خواري و خفت، و چه دردناک است که انسان عمري زشتي‌هاي دروني خود را از خلق خدا مخفي کرده باشد و با آبرو در ميان مردم زندگي مي‌کند، ولي در آن روز که همه اسرار نهاني آشکار مي‌گردد، در برابر همه خلايق شرمسار و سرافکنده شود که گاه درد و رنج اين عذاب از آتش دوزخ دردناک تر است. (3)
بنابراين بسياري از شخصيت‌هاي کاذبي که بر اثر پنهانکاري در دنيا به وجود آمده، در برابر طوفان محشر بر باد مي‌رود و رسوائي عظيمي جاي آن مي نشيند، چه عجيب است سقوط اين گونه افراد خوش ظاهر بد باطن. از رسول خدا درباره معناي آيه «يوم ينفخ في الصور فتاتون افواجا» (4) سوال شد ،حضرت به شدت گريه کرد تا جايي که دامن مبارک او از آب ديدگانش تر شد؛ آن گاه فرمود: از مسئله مهمي سوال کرديد، بعد فرمود: مردم در قيامت به دوازده گروه محشورمي شوند:
1- برخي به صورت بوزينه مي‌آيند، اين ها کساني اند که همواره در جامعه فتنه انگيزي مي کنند.
2- عده‌اي به شکل خنزير محشور مي شوند، آن ها کساني اند که اموال ديگران به تا و از روي ظلم تصرف مي‌کنند.
3- برخي نابينا محشورمي شوند، آن ها کساني اند که به ناحق حکم مي‌کنند کور و نابينا مي‌شوند.
4- علما و دانشمندان که گفتارشان مخالف کردارشان است، در حالي وارد محشر مي‌شوند که از دهان‌شان قي سرازير مي شود و زبان شان را مي‌جوند.
5- کساني که دچار عجب اند، به صورت ناشنوا و گنگ محشور مي‌شوند.
6- افرادي که به ناحق شهادت مي‌دهند، در حالي وارد محشر مي شوند که بر بدن هاي شان ميخ‌هاي از آتش کوبيده شده است.
7- کساني که همواره و به ناحق غرق امور شهواني‌اند، در حالتي وارد محشر مي‌شوند که قدم‌هاي شان بر پيشاني‌هاي‌شان قرار دارد و بر موي جلو سرشان بسته‌اند، و آن ها از جيفه بدبوترند.
8- اشخاصي که از دادن حق خدا امتناع دارند، به صورت مست و در حالي که گاهي به طرف راست و گاهي به طرف چپ و بر زمين مي‌افتد ،وارد محشر مي‌شوند.
9- کساني که در معامله، مردم را گول مي‌زنند و اهل تجسس و عيب جويي و اهل سخن چيني هستند ، در حالي وارد مي‌شوند که جامه سياه و بسيار نامطبوع بر آن ها پوشانده‌شده است.
10 -کساني که در مساجد حرف دنيا مي‌زنند، به صورت مست محشور مي‌شوند.
11- افراد ربا خوار به صورت خوك محشور مي‌شوند. (5)
از اين گونه روايات به دست مي‌آيد که جزئيات اسرار نهفته باطني انسان در قيامت آشکار مي گردد. بنابراين راه چاره جز توبه و پناه بردند، به حضرت ستار العيوب نيست که در اين صورت اميد است خداوند انسان را از آن رسوايي حفظ کند و گرنه دشوار است. براي رهايي از چنين خطرهاي برخي دعاها نظير دعاي کميل مفيد است، در فراز آن دعا آمده: «کنت انت رقيب علي من ورائهم و الشاهد لما خفي عنهم و برحمتک اخفيته و بفضلک سترته و ان توفر حظي من کل خير او خطاء تستره؛ (6) ناظر به ما هستي از فراسوي عالم غيب بعد از فرشتگان مامور ثبت اعمال، و شاهد و ناظر بر آن دسته از کارهاي من هستي که حتي از آن فرشتگان مستور است، و تو آن اعمال را با رحمت خود مخفي نموده و با فضل خود مستور داشته ايد. به من چهره فراوان از هر خيري بده . خطاهايي که آن ها را پوشيده داشته اي بر من ببخش».
پي‌نوشت‌ها:
1. طارق (86) آيه 9.
2. الرحمن (55) آيه 41.
3. تفسير نمونه، ج 26،ذ ص 369، نشر دار الکتب الاسلاميه، تهران 1366 ش .
4. نباء (78) آيه 18.
5.علم اليقين، ج 2، ص 1107- 1207، انتشارات بيدار، قم، 1377 ش .
6.مفاتيح الجنان، ص 119.