به نام خدا
با سلام و خسته نباشید
آیت الله سیستانی میفرمایند:اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند از دنيا برود ، حكم بعد از فوت او حكم زنده بودنش است ، بنابر اين اگر او أعلم از مجتهد زنده باشد بايد ـ با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلاء و لو اجمالاً ـ بر تقليد او باقى بماند .
و چنانچه مجتهد زنده أعلم از او باشد بايد به مجتهد زنده رجوع كند .
و اگر أعلميتى در ميان آنها معلوم نشود يا مساوى باشند ، پس اگر اورعيّت يكى از آنها ثابت شود به اين معنا كه در فتوى دادن بيشتر احتياط كند بايد از او تقليد كند و اگر ثابت نشود مخيّر است عمل خود را با فتواى هر كدام تطبيق نمايد ، مگر در موارد علم اجمالى، يا قيام حجت اجمالى بر تكليف ـ مانند موارد اختلاف در قصر و تمام ـ كه بنابر احتياط واجب بايد رعايت هر دو فتوا را بنمايد .
من برای اینکه مجتهد اعلم را بشناسم به بیانیه جامعه مدرسین(عده ای از اهل علم که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند) رجوع کردم که آنان چند مرجع را جایز التقلید معرفی کرده اند برای اطمینان بیشتر با دفتر جامعه تماس گرفتم و آنان شماره ای دیگر به من دادند تا سوالم را با آن شماره پیگیری کنم با آن شماره تماس گرفتم و پرسیدم منظور از اینکه این چند مرجع جایزالتقلید هستند به معنی این است که مساویند؟ آنها گفتند که ظاهرا اینطور است به دفتر جامعه ایمیل هم زدم و آقای محمدرضا آشتیانی در پاسخ فرموند هر یک از آن مراجع را میتوانید به عنوان مرجع تقلید انتخاب کنید به هر حال بنا را میگزاریم بر اینکه آن چند مرجع در اعلمیت مساویند
من قبلا از آیت الله بهجت تقلید میکردم و اکنون طبق فتوای آیت الله سیستانی می خواهم از آقای سیستانی تقلید کنم و طبق بیانیه جامعه مدرسین آیت الله بهجت با آیت الله سیستانی در اعلمیت مساویند اما در اورعیت چه؟جامعه مدرسین فقط مشخص کرده اند که این دو بزرگوار با هم مساویند و مشخص نکرده اند که کدامیک در فتوا دادن بیشتر احتیاط میکند یا به عبارتی کدام اورع است با توجه به این موضوع و با توجه به فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر اینکه اگر اورعیت ثابت نشود مخيّر است عمل خود را با فتواى هر كدام تطبيق نمايد پس یعنی من مخیر هستم که از هر کدام از این دو بزرگوار تقلید کنم؟یا که خیر حالا که این دو طبق نظر جامعه مساویند اما اورعیت آنها مشخص نیست من باید بروم و مثلا دو نفر اهل خبره عادل را پیدا کنم و بپرسم که بین این دو کدام اورع است؟
با تشکر و سپاس فراوان
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر اورعيت(پارسايي) ثابت نشود ، در عمل به فتواي هر كدام از آن دو بزرگوار مخير هستيد. مگر در موارد علم اجمالي يا قيام حجت اجمالي بر تكليف - مانند اختلاف در قصر و تمام نماز- كه بنا بر احتياط واجب بايد رعايت هر دو فتوا را بنماييد ، يعني به عنوان نمونه ، نماز را جمع بخوانيد ( يك نماز قصر و يك نماز تمام بخوانيد). (1)
اورعيت در فتوا هم به همان راه هاي شناخت اعلم (2)كه در رساله ها آمده است ، ثابت مي شود (3).
پي نوشت ها:
1. آيت الله سيستاني،توضيح المسائل ،م 8 .
2. همان ،م 3.
3. سئوال از دفتر آيت الله سيستاني در قم (7746565-0251).