پاسخ:
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
از آن جا كه فروپاشي خانواده، ضربه جبران ناپذيرى بر پيكر اجتماع وارد مى‏كند، اسلام مقرراتى وضع كرده كه تا آخرين مرحله امكان، از گسستن خانواده جلوگيرى به عمل آيد.
از يك طرف، در روايات، طلاق را «منفورترين حلال‏ها» شمرده و از طرف ديگر، با ارجاع اختلافات زناشويى به دادگاهى كه به وسيله بستگان تشكيل مى‏شود، و فراهم آوردن وسايل آشتى به وسيله نزديكان طرفين، جلوى اين كار گرفته شود:
«فَابْعَثوا حَكَماً مِّنْ أهْلِهِ و حَكَماً مِنْ أهْلِها؛ از خانواده دختر و پسر قاضى انتخاب كنيد و بين آن دو حكم كنيد".
يكى از اين مقرراتي كه خود عامل برگشت به زندگي مشترگ مي باشد، نگاه داشتن عدّه است كه مدت آن سه قرء تعيين شده ؛ يعنى سه مرتبه پاك شدن زن از حيض.
گاهى در اثر عوامل مختلف، وضعى پيش مى‏آيد كه پديد آمدن يك اختلاف جزئى و نزاع كوچك، حس انتقام را آن چنان شعله ور مى‏سازد كه فروغ عقل و وجدان را خاموش مى‏كند. غالباً تفرقه‏هاى خانوادگى در همين حالات رخ مى‏دهد. اما مدتى اندك بعد از كشمكش، زن و مرد به خود آمده، پشيمان مى‏گردند. اين جاست كه آيه مورد بحث مى‏گويد: زنها بايد مدّتى عده نگه دارند و صبر كنند تا اين امواج زود گذر بگذرد و ابرهاى تيره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراكنده شود.
يكى ديگر از فلسفه‏هاى «عدّه»، روشن شدن وضع زن از نظر باردارى است . يك بار ديدن عادت ماهيانه، معمولاً دليل بر عدم باردارى زن است، ولى گاه ديده شده كه زن در عين باردارى، عادت ماهيانه را در آغاز حاملگي مى‏بيند. از اين رو، براى رعايت كامل اين موضوع دستور داده شده كه زن سه بار، عادت ماهيانه ببيند و پاك شود تا به طور قطع، عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد و بتواند مجدداً ازدواج كند.(2)
پى نوشت¬ها:
1. تفسير نمونه، ج 2، ص 106.
2.امام خميني، توضيح المسائل؛ م 2511 و2512.