پاسخ:
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
از آن جا كه فروپاشي خانواده، ضربه جبران ناپذيرى بر پيكر اجتماع وارد مىكند، اسلام مقرراتى وضع كرده كه تا آخرين مرحله امكان، از گسستن خانواده جلوگيرى به عمل آيد.
از يك طرف، در روايات، طلاق را «منفورترين حلالها» شمرده و از طرف ديگر، با ارجاع اختلافات زناشويى به دادگاهى كه به وسيله بستگان تشكيل مىشود، و فراهم آوردن وسايل آشتى به وسيله نزديكان طرفين، جلوى اين كار گرفته شود:
«فَابْعَثوا حَكَماً مِّنْ أهْلِهِ و حَكَماً مِنْ أهْلِها؛ از خانواده دختر و پسر قاضى انتخاب كنيد و بين آن دو حكم كنيد".
يكى از اين مقرراتي كه خود عامل برگشت به زندگي مشترگ مي باشد، نگاه داشتن عدّه است كه مدت آن سه قرء تعيين شده ؛ يعنى سه مرتبه پاك شدن زن از حيض.
گاهى در اثر عوامل مختلف، وضعى پيش مىآيد كه پديد آمدن يك اختلاف جزئى و نزاع كوچك، حس انتقام را آن چنان شعله ور مىسازد كه فروغ عقل و وجدان را خاموش مىكند. غالباً تفرقههاى خانوادگى در همين حالات رخ مىدهد. اما مدتى اندك بعد از كشمكش، زن و مرد به خود آمده، پشيمان مىگردند. اين جاست كه آيه مورد بحث مىگويد: زنها بايد مدّتى عده نگه دارند و صبر كنند تا اين امواج زود گذر بگذرد و ابرهاى تيره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراكنده شود.
يكى ديگر از فلسفههاى «عدّه»، روشن شدن وضع زن از نظر باردارى است . يك بار ديدن عادت ماهيانه، معمولاً دليل بر عدم باردارى زن است، ولى گاه ديده شده كه زن در عين باردارى، عادت ماهيانه را در آغاز حاملگي مىبيند. از اين رو، براى رعايت كامل اين موضوع دستور داده شده كه زن سه بار، عادت ماهيانه ببيند و پاك شود تا به طور قطع، عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد و بتواند مجدداً ازدواج كند.(2)
پى نوشت¬ها:
1. تفسير نمونه، ج 2، ص 106.
2.امام خميني، توضيح المسائل؛ م 2511 و2512.
۱۳۸۹/۰۶/۳۱ ۱۴:۵۳
شناسه مطلب: 19525