به نام خدا
باسلام
خواهش ميكنم با حوصله و با دقت به سوالم جواب دهيد.متشكرم
چندي پيش سوال زير را از دفتر رهبري پرسيده ام كه به قرار زير است:
دختري را كه از راه حرام بكارتش زايل شده و اهل مرجع تقليد و پايبند به امور شرعي نيست تمايل به رابطه نامشروع هم دارد ( مسلمان معصيت كار است) در نظر بگيريد.
1-اگر ندانيم كه مرجع تقليد دارد يا نه آيا لازم است كه از او بپرسيم كه مرجع دارد يا نه و مرجع تقليدش كيست؟
2- اگر مرجع تقليد نداشته باشد آيا ميتوان او را صيغه كرد؟
3- اگر مرجع تقليد دختري كه اهل روابط نامشروع است آقاي مكارم باشد و مرجع تقليد پسر آقاي خامنه اي، با توجه به اين كه اقاي مكارم صيغه چنين دختري را بدون اذن پدر جايز ندانسته اند آيا چنين دختري را ميتوان بدون اذن پدر صيغه موقت كرد؟آيا ميتوان براي شرعي شدن عقد به دختر پيشنهاد بكنيم كه مرجعش را آقاي خامنه اي كند؟
پاسخ دفتر آيت الله خامنه اي:ج1) لازم نیست.ج2) ازدواج موقت با رعايت شرايط آن مانعى ندارد از جمله شرايط اين است كه زن، شوهر نداشته باشد و در عدّه كسى ديگر هم نباشد و ‏اگر دختر باكره است بنابر احتياط واجب بايد از ولىّ (پدر يا جدّ پدرى) وى اذن گرفته شودج3)بطور کلى بر هر یک از مکلفین لازم است بر طبق نظر مرجع تقليد خود عمل کنند.
البته ميدانم كه "اگر دختری به سبب زنا بکارتش از بین برود طبق فتواي رهبري دیگر اذن پدر لازم نیست هر چند مطابق احتیاط است در هر صورت وجوبی ندارد و بدون اذن صحیح است".
خوب با مطلبي كه خدمتتان گفتم چند سوال دارم :
1)يعني چنين دختري را اگر هم مرجع تقليد نداشته باشد ميتوان صيغه كرد؟
2)آيا در اذن پدر دختر، علاوه بر اينكه فتواي مرجع دختر مهم است فتواي مرجع پسر نيز مهم نيست و يا هر دو ؟
3)معمولا علت اينكه اينگونه دختر ها مرجع تقليد ندارند به خاطر عدم آگاهي آنها از احكام شرعي و تقليد است، آيا در اين صورت نيز لازم است كه از طرف مقابل بپرسيم كه مرجع دارد و يا مرجعش كيست؟(كه در صورت نداشتن مرجع او را راهنمايي كنيم كه مرحعي را انتخاب كند)
4)بنده دوستي دارم كه تلفني با دختر باكره رشيده نامحرمي در ارتباط است و دارد به گناه مي افتد و چندين بار همديگر را ديده اند.او قصد دارد آن دختر را كه به علت عدم آگاهي از احكام شرعي و تقليد، مرجع تقليد انتخاب نكرده صيغه موقت كند. آيا ميتواند بدون اينكه دختر مرجعي را انتخاب كند او را صيغه كند؟(دوستم طبق نظر رهبر بر تقليد از آقاي بهجت باقي مانده است.و مرحوم آيت الله بهجت اذن پدر را بنابر احنياط تكليفا واجب ميدانند يعني اگر اذن نگرفت معصیت کرده است اما عقد صحیح است و هرگونه رابطه بعدي آنها صحيح است.)
5)دوستم ميخواهد مرتكب عمل قبيح زنا شود و پرده بكارت دختر را از بين ببرد و سپس اورا صيغه كند او ميداند كه اگر دختر باكره رشيده اي را غير باكره بكند ديگر ميتواند بدون اذن پدر او را صيغه كند(طبق فتواي رهبر و آقاي بهجت و مكارم) فلذا از شما ميخواهم كه او را از اين گناه بزرگ نجات داده و راهنمايش فرماييد؟آيا دختر ميتواند مراجعي نظير آيت الله گرامي و روحاني را كه اذن پدر را براي دختر باكره رشيده لازم نميدانند انتخاب كند؟
6)اگر مرجع تقليد دختر عقد بدون اذن پدر را صحيح نداند آيا براي صحت عقد(كه فقط نياز به اذن پدر و جدپدري دختر دارد) فقط فتواي مرجع پسر لازم است يا اينكه فتواي مرجع تقليد دختر هم بايد مدنظر باشد؟

پرسش: متعه شرح : چندي پيش سوال زير را از دفتر رهبري پرسيده ام كه به قرار زير است: دختري را كه از راه حرام بكارتش زايل شده و اهل مرجع تقليد و پايبند به امور شرعي نيست تمايل به رابطه نامشروع هم دارد ( مسلمان معصيتكار است) در نظر بگيريد. 1-اگر ندانيم كه مرجع تقليد دارد يا نه آيا لازم است كه از او بپرسيم كه مرجع دارد يا نه و مرجع تقليدش كيست؟ 2- اگر مرجع تقليد نداشته باشد آيا مي توان او را صيغه كرد؟ 3- اگر مرجع تقليد دختري كه اهل روابط نامشروع است آقاي مكارم باشد و مرجع تقليد پسر آقاي خامنه اي، با توجه به اين كه اقاي مكارم صيغه چنين دختري را بدون اذن پدر جايز ندانسته اند آيا چنين دختري را مي توان بدون اذن پدر صيغه موقت كرد؟آيا مي توان براي شرعي شدن عقد به دختر پيشنهاد بكنيم كه مرجعش را آقاي خامنه اي كند؟ پاسخ دفتر آيت الله خامنه اي:ج1) لازم نيست.ج2) ازدواج موقت با رعايت شرايط آن مانعى ندارد از جمله شرايط اين است كه زن، شوهر نداشته باشد و در عدّه كسى ديگر هم نباشد و ‏اگر دختر باكره است بنابر احتياط واجب بايد از ولىّ (پدر يا ...
پاسخ: با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
1-اگر دختر باکره نباشد ،صيغه کردن او اشکال ندارد ،هرچند مرجع تقليد انتخاب نکرده باشد.
2- بله , به نظر رهبري فتواي مرجع تقليد دختر هم مهم است، اگر دختر باکره باشد و مرجع تقليد داشته باشد و مرجع تقليد دختر به احتياط واجب اذن پدر دختر را شرط بداند، عقد براي پسر هم صحيح نيست ،هرچند مرجع تقليد پسر اجازه بدهد، چون عقد مرکب از ايجاب و قبول است ،بايد هر دو طرف عقد صحيح باشد . با نبود اجازه مرجع تقليد دختر، ايجاب عقد باطل است و قبول آن نيز صحيح نيست , بنابراين دختر دراين مسئله بايد به مرجع ديگري که بعد از مرجع خودش اعلم از ديگران يا مساوي در اعلميت با ديگر مراجع باشد و فتوي بر صحت چنين عقد داده باشد رجوع کند. درغير اين صورت عقد باطل است.(1)
3- بهتر است دختر را نسبت به اهميت تقليد ارشاد و راهنمائي کند . دختر بايد از مرجعي که اعلم ازديگران باشد، تقليد کند . طبق فتواي مرجع تقليد خود عمل کند . اگر بعد از انتخاب مرجع اعلم ،مرجع تقليد او احتياط واجب کرده باشد، به مرجع بعدي که فتوي بر صحت عقد دارد ،با رعايت اعلم فالاعلم رجوع کند ، عقد صحيح مي شود. اگر فتوا داده باشد، نمي تواند رجوع کند.
4- با توجه به اينکه دختر مرجع تقليد ندارد، اگر مرجع تقليد پسر اجازه بدهد ، عقد صحيح است ، ليکن بهتر آن است که دختر را به مسئله تقليد ارشاد و راهنمائي نمايد.
پي نوشت:
1. سؤال تلفني(7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.