باسلام بخدمت زحمتکشان این سايت----
من عاشق دختر،پسرعموی پدرم شده ام .
همدیگه رو خیلی دوست داریم .6ماه که با هم رابطه داریم و قصد ازدواج. و ماجرا رو با خانواده ام در میان گذاشته ام. ولی متاسفانه مادرم بهمون گفت که در طول 2روز به دختر عموم شیر داده.نزدیک 3یا4بار در روز .می خواستم بدونم که آیادخترعموم،خواهر شیری من است یا نه؟
من خودم سنی هستم و دختر عموم شیعه. این سوال را باید از علمای سنی بپرسم یا علمای شیعه؟
لطفا جواب سوالم را بدهید. 09187852583
(متاسفانه پست الکترونيکي ندارم)
با عرض سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز.
بايد طبق مذهب خودتان عمل کنيد و از علماي سني سوال خود را بپرسيد.
اما دختر مورد نظر با توجه به اينکه شيعه مي باشد، بايد در اصل ازدواج با مرد سني و اينکه خواهر شيري شما مي باشد يا نه ، طبق مذهب شيعه عمل کند . قبل از ازدواج دقيقا مسئله تان را بپرسيد تا بعدا به مشکل برنخوريد.
در فقه شيعه هر شير خوردني باعث محرميت نمي شود، بلکه با تحقق شرايطي محرميت ايجاد مي شود.
امام خميني در رساله خود مي مي فرمايد:
شير دادنى كه علت محرم شدن است ، هشت شرط دارد:
اول: بچه شير زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زنى كه مرده است، شير بخورد، فايده ندارد.
دوم: شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر شير بچهاى را كه از زنا به دنيا آمده ، به بچه ديگر بدهند، به واسطه آن شير، بچه به كسى محرم نمىشود.
سوم: بچه شير را از پستان بمكد. پس اگر شير را در گلوى او بريزند نتيجه ندارد.
چهارم: شير خالص و با چيز ديگر مخلوط نباشد.
پنجم: شير از يك شوهر باشد. پس اگر زن شيردهى را طلاق دهند، بعد شوهر ديگرى كند و از او آبستن شود و تا موقع زاييدن، شيرى كه از شوهر اول داشته، باقى باشد و مثلا هشت دفعه پيش از زاييدن از شير شوهر اول و هفت دفعه بعد از زاييدن از شير شوهر دوم به بچهاى بدهد، آن بچه به كسى محرم نمىشود.
ششم: بچه به واسطه مرض شير را قى نكند و اگر قى كند ، بنا بر احتياط واجب كسانى كه به واسطه شير خوردن به آن بچه محرم مىشوند، بايد با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.
هفتم: پانزده مرتبه يا يك شبانه روز به طورى كه در مساله بعد گفته مىشود، شير سير بخورد يا مقدارى شير به او بدهند كه بگويند ازآن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است، بلكه اگر ده مرتبه هم به او شير دهند، احتياط مستحب آن است كسانى كه به واسطه شير خوردن او به او محرم مىشوند ، با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.
هشتم: دو سال بچه تمام نشده باشد . اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شير دهند، به كسى محرم نمىشود، بلكه اگر مثلا پيش از تمام شدن دو سال چهارده مرتبه و بعد از آن يك مرتبه شير بخورد، به كسى محرم نمىشود، ولى چنانچه از موقع زاييدن زن شيرده بيش تر از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد و بچهاى را شير دهد، آن بچه به كسانى كه گفته شد ، محرم مىشود.(1)
بايد بچه در بين يك شبانه روز غذا يا شير كس ديگر را نخورد ، ولى اگر كمى غذا بخورد كه نگويند در بين، غذا خورده اشكال ندارد . نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يك زن بخورد و در بين پانزده مرتبه شير كس ديگر را نخورد . در هر دفعه بدون فاصله شير بخورد . اگر در بين شير خوردن نفس تازه كند يا كمى صبر كند كه از اولى كه پستان در دهان مىگيرد. تا وقتى سير مىشود يك دفعه حساب شود ،اشكال ندارد.(2)
به نظر اهل سنت هم شير خوردن با شرايطي سبب محرميت مي شود. البته در بعضي از شرايط اهل سنت با شيعه اختلاف نظر دارند . بين خود اهل سنت(حنفي, شافعي ,حنبلي ومالکي) هم اختلاف نظر هست.(3)
پي نوشت ها :
1.امام خميني ،توضيح المسائل ، م 2474.
2. همان، م 2475.
3. الفقه علي المذاهب الخمسه، ص317.