با سلام
من 18 سال دارم چند روز پيش خود ارضايي كردم در حالي كه روزه بودم من خيلي وقت بود از اي كار زشت دوري كرده بودم وقصد داشتم در اين ماه رمضان اين كار را قطع كنم
حالا خيلي پشيمانم و توبه كردم ميخواستم بدونم كفاره اين كار چيست؟ در ضمن من مقلد آيت الله مكارم شيرازي هستم
من در رساله خواندم «بايد كفاره جمع بدهم.كسي كه نتواند هر سه كار را انجام دهد(2ماه روزه بگيردو60فقير را سير كند و يك زنداني آزاد كند) ميتواند 18 روز روزه بگيرد و اگر نتوانست اين كار را هم انجام دهد هر چند روز كه ميتواند بگيرد و واجب نيست كه بعدا توانست انجام دهد»
ميتونم به شست فقير نان دهم(كه گندم آن به اندازه يك مد باشد؟)
لطفا من رو راهنماييم كنين خيلي دارم از درون زجر ميكشم
با تشكر فراوان
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
شما بنا بر احتياط واجب بايد کفاره جمع بدهيد.(1)
با توجه به اينکه آيه الله مکارم در اين مسئله احتياط واجب دارند. شما مي توانيد در اين مورد از مرجع ديگري تقليد کنيد.(2)
اما در صورتي که بخواهيد به فتواي آيه الله مکارم عمل کنيد بايد دو ماه روزه بگيريد و به شصت فقير طعام بدهيد وبا توجه به اينکه امروزه بنده اي وجود ندارد اين مورد ساقط مي باشد (منظور از بنده زنداني نيست).
واگر انجام آن دو براي شما ممکن نيست يعني توانايي روزه گرفتن نداريد و ياپولي براي پرداخت کفاره نداريد هرکدام را که مي توانيد انجام بدهيد ودر صورتي که هيچ کدام را نمي توانيد انجام بدهيد هر چه قدر که مي توانيد بايد به فقرا طعام بدهيد(مثلا بيست نفر يا سي نفر يا ...) واگر اصلا توانايي مالي نداريد بايد 18 روز روزه بگيريد ودر صورتي که روزه را نمي توانيد بگيريد بايد توبه واستغفار کنيد.
بنابراين شما مي توانيد در اين مسئله از مرجع ديگري که کفاره جمع را واجب نمي داند(آيت الله سيستاني وآيت الله خامنه اي کفاره جمع را لازم نمي دانند) تقليد کنيد.
ودر هر صورت بايد توانايي خود را براي روزه گرفتن وهمچنين توانايي مالي را براي پرداخت کفاره در نظر بگيريد.
کفاره را انسان بايد به صورت طعام بدهد .دادن پول کافي نيست . در صورتي که مبلغ کفاره را به دفتر مرجع ويا فرد مطمئني بدهد که او طعام خريده و به فقير بدهد، کافي است.
مبلغ هر مد طعام 400 تومان مي باشد ومبلغ کفاره يک روزه روزه خوراي عمدي 24000تومان مي باشد.
پي نوشت ها:
1. آيه الله مکارم ، توضيح المسائل ،م1405.
2.همان ،م 9 .