پرسش 13 . چرا خداوند با توجه به این که شخصى در طول عمر خود
گناهکرده، با یک بار توبه او را مىبخشد؟! خداوند توبه کسى را قبول مىکند که واقعاً از عمل ناشایست خود پشیمان و درصدد جبران آن باشد. توبه واقعى تنها به زبان و فقط استغفار (طلب آمرزش) زبانى نیست، بلکه انقلاب درونى و دگرگونى اساسى است، از این رو در بیشتر آیاتى که در قرآن به توبه امر شده، قید اصلاح نیز آمدهاست، مثلا « اِلاَّ الَّذِینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا» 68. علامه طباطبایى مىگوید: « توبه وقتى قبول مىشود که از روى حقیقت و واقع باشد، زیرا کسى که حقیقتاً به سوى خدا بازگشت کرد و به وى پناه برد، هرگز خود را به پلیدى گناهى (که از آن توبه کرده و خود را از آن پاک ساخته) آلوده نمىکند. این است معناى توبه، نه صرف این که بگوید: « اتوب الى الله» و در دل همان آلودهاى باشد که بود» .69 در این صورت آثار توبه در رفتار و گفتار آدمى نمایان مىشود و زمینه برخوردارى از لطف الهى فراهم مىگردد. در این وضع خداوند از روى مهربانى و لطف، توبه انسان را قبول مىکند. عدم پذیرش توبه، برخلاف هدف خدا است و خدا این کار را نمىکند. هدف از تکالیف، تربیت و تکامل انسان است. عدم پذیرش توبه به این کار ضربه مىزند؛ چون اگر درهاى توبه بسته شود، انگیزه تکامل از بین مىرود، بلکه انسان به تباهى و سقوط برمىگردد، چرا که تصور مىکند راه نجاتى براى او نیست. در این صورت چه دلیلى دارد که گناهان دیگرى را ترک کند؟! اما اگر به خطاکار اعلام شود: اگر خطایى از تو سر زد، به سوى خدا بازگرد و تمام آن چه را درگذشته ضایع کردهاى، جبران نما، و خداوند توبه تو را مىپذیرد، چنین کسى به سعادت و تکامل، نزدیکتر و از انحراف و خطا دورتر خواهد بود.70 در عین حال بسیار کم اتفاق مىافتد کسى تمام عمر گناه کرده و وجودش آلوده شدهباشد اما به یکباره توبه و بازگشت براى او حاصل شود، مگر آنکه درون شخص زمینههاى بازگشت و توبه واقعى وجود داشتهباشد، گرچه به سبب وضع زمان، پیدایش و ظهور حالت توبه، تا مدت مدیدى فراهم نشدهباشد. چون خداوند رحمتش بر همه چیز و همه کس گسترده شدهاست، چنین کسى نیز مىتواند از رحمت گسترده الهى بهرهمند شود، البته اگر واقعاً توبه و بازگشت براى او حاصل شده باشد. در دعاها مىخوانیم « وَ رَحْمَتُهُ وَسِعَتْ کُلَّ شَئٍ» و یا « یا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ؛ اى کسى که رحمتش بر غضبش پیشى گرفته است.»