با توجه به ارزش والای زن در اسلام ،ودر مقابل تبلیغات منفی غرب،چگونه می توان زنان را به هویت واقعی شان آشنا نمود؟
براى بازیابى هویت و احیاى شخصیت زن، عوامل و زمینههاى متعددى نقش دارند که این عوامل مکمل یکدیگر هستند. در این جا به برخى از آنها اشاره مىشود:
1 - بیان جایگاه زن در اسلام
2 - واگذارى برخى از مسئولیتها به آنان
3 - مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب
4 - تذکر و یادآورى آثار زیانبخش آزادى از نوع غربى با استفاده از آمار و مستندات
یکى از عوامل مهم احیاى شخصیت زن، بیان جایگاه زن در اسلام است، در جامعه اسلامى که قرآن و معصومان(ع) از قداست خاصى برخوردار است، بیان جایگاه و ارزش واقعى و شخصیت انسانى زن با بهرهگیرى از قرآن و روایات، یکى از عوامل تأثیر گذار در هویتیابى زنان به حساب مىآید.
اگر زنان بدانند که شخصیت آنان در بى حجابى و بى عفتى ظهور نمىکند، بلکه شخصیت آنها در عفت، دین دارى و رعایت ارزشهاى اسلامى ظهور مىکند، به هویت خویش بر مىگردند.
البته بیان جایگاه زن در اسلام باید مبتنى بر منطق و استدلال صورت گیرد.
استاد شهید مطهرى یکى از راههاى جذب زنان به حجاب را بیان فلسفه حجاب دانست، همین طور وى تشخیص داد که براى آشنایى زنان به جایگاه خود در آموزههاى دینى، تدوین کتابهاى تحلیلى و علمى مانند نظام حقوق زن در اسلام نیاز است که خود به تدوین چنین کتابى پرداخت.
براى تعیین جایگاه زن در اسلام، حوزههاى علمیه، عالمان دین، نویسندگان و رسانههاى گروهى وظیفه دارند که با برنامههاى نظاممند به بیان جایگاه زن در آموزههاى اسلامى، بپردازند.
باید به زنان آموخت که زن با افکار جاهلیت مبارزه نموده و به زن بها داد تا آن جا که قرآن درباره حضرت مریم (مادر عیسى) فرموده است که: درمحراب عبادت همواره ملائکه با او سخن مىگفتند و از غیب براى او روزى مىرسید.
از لحاظ مقامات معنوى آن قدر کارش بالا گرفته بود که پیغمبر زمانش را در حیرت فرو برده بود.(1) با آگاهى زنان از شخصیت و ارزش واقعى خود، ارزش و شخصیت و سعادت خود را در امور پست و پایین جستجو نمىکنند.
یکى از راهکارهاى مهم هویت یابى زنان، واگذارى برخى از مسئولیتها به آنان است.
حضور زنان در صحنههاى سیاسى و اجتماعى موجب مىشود: زنان باور کنند که در آموزههاى دینى براى آنها مسئولیتهاى مهم تعریف شده و آنان مانند مردان مىتوانند مسئولیتهاى همسو با شرایط روحى و فیزیکى زنان را داشته باشند.
بهتر است حضور زنان صدر اسلام در صحنههاى مختلف و بیعت آنان با پیامبر اسلام بیان شود.
مبارزه با تهاجم فرهنگى نیز راهکار مفید جهت خنثى سازى تبلیغات غرب علیه زنان را مىطلبد. غرب با بهرهگیرى از ابزار و وسایل تبلغى همسو با شرایط زمان چنین وانمود کرده است که در اسلام حقوق زن نادیده گرفته شده و به زن آزادى سیاسى، اقتصادى و اجتماعى داده نشده است از سوى دیگر غرب از جایگاه زن در غرب تبلیغ نموده و به فرهنگ سازى پرداخته که غرب آزادى سیاسى، اجتماعى و... براى زن به ارمغان آورده است. همچنین از تساوى حقوق زن و مرد سخن گفته و جهان اسلام را متهم به نقض حقوق زنان نموده است.
براى خنثى سازى تهاجم فرهنگى غرب باید به فرهنگ سازى و تغذیه فرهنگى پرداخت و اثبات نمود که اسلام پاسدار حقوق زنان بوده و به زنان استقلال سیاسى واجتماعى و... داده است.(2) شهید مطهرى با انتقاد از تبلیغات غرب باور دارد که اگر غرب در عصر حاضر استقلال اقتصادى و... زن را مطرح کرده، اسلام در هزار و چهارصد سال آن را مطرح کرده است. وى مىنویسد: "اسلام درهزارو چهارصد سال پیش این قانون را گذرانده و گفت: "للرّجال نصیب ممّا اکتسبوا و للنّساء نصیبٌ ممّا اکتسبن"(3)... پس قرآن کریم سیزده قرن قبل از اروپا به زن استقلال اقتصادى داد"(4)
یکى از راههاى مهم مبارزه با تهاجم فرهنگى، شبههشناسى و شبهه زدایى است، یعنى باید نخست شبهههایى را که در خصوص حقوق و جایگاه زن در اسلام وجود دارد، شناسایى کرد و سپس با اتخاذ سیاستهاى منطقى و راهکارهاى مفید شبهه زدایى نمود.
ایجاد زمینهها و شرایط لازم براى ازدواج و ایجاد تعادل در مسایل جنسى و توجه به خواستههاى جوانان در حدودى که شرع و دین مشخص نموده است نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پى نوشتها:
1 - نظام حقوق زن در اسلام، ص 175.
2 - ر. ک: حسین نورى همدانى، جایگاه بانوان در اسلام، ص 59 به بعد؛ تفسیر المیزان، ج 2، ص 273؛ اسد اللَّه جمشیدى، جستارى در هستىشناسى زن، ص 59 به بعد.
3 - نساء (4)، آیه 32.
4 - نظام حقوق زن در اسلام، ص 216 (مجموعه آثار، ج 19.