چطور ممکن است امام زمان(عج) بیش از 1400سال زنده باشد؟
طول عمر براى انسان از نظر منطق و دانش امرى ممكن است، علم نیز تلاش مىكند تدریجاً این امكان نظرى را به امكان عملى تبدیل سازد. وقتى از نظر منطق و علم، امكان وقوع عمر طولانى ثابت شد و معلوم گشت كه دانش بشرى در راه تبدیل امكان نظرى به امكان عملى است،(1) دیگر جایى براى استبعاد تحقق این مسئله براى شخص امام زمان(عج) باقى نمىماند، جز این اعجاب كه چگونه حضرت مهدى(عج) توانسته بر علم پیشى گیرد و قبل از این كه دست علم به سطح این تحوّل، یعنى امكان فعلى برسد، آن حضرت توانسته باشد امكان نظرى را به امكان علمى تغییر دهد؟! این همانند كسى است كه در كشف داروى بیمارى صرع و سرطان بر علم پیشى گرفته باشد.(2)
در تاریخ تنها دو تن مأمور پاكسازى تمدن انسان از تباهى و فساد شدند و هر دو عمرى چند برابر عمر معمولى ما داشتهاند: یكى نوح پیامبر و دیگرى كه نقش خود را در آینده بشر ایفا مىكند، حضرت مهدى(عج) است. چرا ما نوح را كه حداقل نزدیك به هزار سال زندگى كرد مىپذیریم، ولى مهدى(عج) را نمىپذیریم؟
اگر ما این نظر علمى را كه ناتوانى و پیرى نتیجه نبرد و كشمكش با عوامل مشخص خارجى است، بپذیریم، معنایش این است كه از جنبه نظرى امكان آن وجود دارد كه اگر بافتهاى تشكیل دهنده جسم انسان را از عوامل مؤثر دور نگه داریم، حیات او طولانى مىشود و در نهایت، بر پدیده پیرى فایق مىآید و اگر نظریه دیگرى را كه مىگوید پیرى قانونى طبیعى براى سلولها و بافتهاى زنده است بپذیریم، به این نتیجه مىرسیم كه آنها تخم نیستى را با خود حمل مىكنند و آنگاه كه به مرحله ناتوانى و پیرى رسند، مىمیرند. حتى در صورت پذیرش این نظریه نیز معنایش این نیست كه این قانون طبیعى انعطافپذیر نیست، بلكه این قانون بر فرض ثبوت، قانونى انعطاف پذیر خواهد بود، زیرا دانشمندان در آزمایشگاههاى علمى خود مشاهده كردهاند و ما نیز در زندگى خود مىبینیم كه پیرى پدیدهاى فیزیولوژى است و وابسته به زمان نیست، گاهى زود فرا مىرسد و گاهى نیز با فاصله زمانى بیشترى آشكارمىشود. گاهى فردى بسیار مسن است، ولى نشانهاى از پیرى بر تن ندارد. به این موضوع پزشكان هم اعتراف دارند. دانشمندان از انعطاف پذیرى این قانون بهره برده و عمر برخى حیوانات را صدها برابر از عمر طبیعىشان بیشتركردهاند.
البته براى هر خداپرستى این كه كلیه امور هستى به دست خداست و او مىتواند در هستى و قوانین آن تصرف كرده و آن چه را به مصلحت است، محقق نماید امرى بدیهى است، همانگونه كه حضرت آدم(ع) را از خاك بىجان (بدون پدر و مادر) و حضرت عیسى(ع) را از مادر و بدون پدر خلقكرد و به حضرت نوح(ع) و حضرت خضر(ع) عمر طولانى داد و ماه را بدون آن كه در كائنات خللى پیش آید دو نیمه كرد و به حالت اوّل بازگرداند، همچنین مىتواند مهدى موعود(عج) را نیز سالها جوان و سالم نگه دارد.
..............................................
پی نوشت:
1. اصولاً امكان علمى در جایى است كه گرچه فعلاً با وسایل امروزى احكام انجام آن نیست، ولى از نظر علم و راهكارهاى پویایى علمى، مشكلى از جهت امكان وقوع آن با وسایل خاص در موقعیت مناسب وجود ندارد؛ مثلاً صعود به كره زهره از نظر علمى ممكن است، گرچه از نظر عملى فعلاً ممكن نشده است.
2. سید محمد باقر صدر، گفتگو درباره امام مهدى(عج).