آیا میان امامان تبعیض قائلیم که براى امام حسین علیه السلام چندین روز عزادارى مى‏کنیم، ولى براى امامان دیگر این کار را نمى‏کنیم؟

امام معصوم علیه السلام به عالى‏ترین مقامى که یک بشر ممکن است برسد رسیده‏اند و در پیش خداوند از مقام بلند و رفیع برخوردارند.
آنان هیچ گونه نیازى به ما ندارند. این ما هستیم که محتاج سفره آنانیم و باید دامن شان را بگیریم تا به سعادت نایل آییم.
حضرات ائمه اطهار علیه السلام نیازى به عزادارى ما ندارند، بلکه ما برپایى مراسم عزادارى و سوگوارى ثواب مى‏بریم و نسبت به ستمگران تاریخ اعلام برائت مى‏کنیم.
در برگزارى مراسم عزادارى مانند سایر مسایل اسلامى تابع دستورهاى رهبران الهى خود هستیم. بدین خاطر شیعه به عزادارى امام حسین علیه السلام اهمیت بیشترى مى‏دهد، چرا که دستور پیامبر(ص) و امامان علیه السلام است.
این بزرگواران براى امام حسین علیه السلام گریه و مراسم سوگوارى برقرار نموده و به شیعیان دستور داده‏اند براى امام حسین علیه السلام عزادارى و گریه کنند.
وضع دوران امام باقر علیه السلام به گونه‏اى بود که جلسات عزا بسیار دشوار برگزار مى‏شد. با این همه حضرت درباره عاشورا فرمود: «عاشورا براى امام حسین علیه السلام مجلس عزا بر پا نموده و بر مصایب آن حضرت همراه با خانواده بگریید و جزع خود را ابراز کنید، و هنگام دیدار با یکدیگر همدیگر را تعزیت دهید. هر کس این کار را بکند، براى او نزد خداوند ثواب دو هزار حج و عمره و جهاد در رکاب رسول خدا(ص) و امان را ضمانت مى‏کنم».(1) بدون تردید ائمه اطهار علیه السلام در این دستورها اهداف مهمى را در نظر داشته‏اند که از مهم‏ترین آن مبارزه با ستمگران بنى‏امیه و بنى عباس و طاغوتیان بعدى است، و این در عزاى حسینى بیشتر متبلور است. در حقیقت برقرارى عزا بر اهل بیت به ویژه حضرت سیدالشهدا یک جها مقدس است. از این رو همه مسلمانان و پیروان خود را به شرکت در این جهان ترغیب فرموده‏اند.
اقامه عزاى حسینى به صورت گریه، برپایى مجالس ذکر، سرودن مرثیه، گریاندن، نوحه خوانى و احیاى خط ائمه علیه السلام و تبین مظلومیت آنان است. امام حسین علیه السلام با قیامت و شهادت خود پشت ستمگران را لرزاند و پایه‏هاى حکومت اموى را ویران نمود و به شیعیان درس آزادگى و شجاعت داد. رمز جاودانگى نهضت حسینى، احیا و زنده نگه داشتن عزاى حسینى خواهد بود. با جاودانگى نهضت حسینى، اسلام زنده مى‏ماند. امام خمینى(ره) فرمود: «الان هزار و چهارصد سال است که با این منبرها، با این روضه‏ها و با این مصیبت‏ها و با این سینه زنى‏ها ما را حفظ کرده‏اند. هر مکتبى تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، حفظ نمى‏شود».(2) عزاى حسینى، اعتراض به ظلمان و حمایت از مظلومان، و انتقال فرهنگ شهادت به نسل‏هاى آینده است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پى نوشت‏ها:
1 - حسین رجبى، پاسخ به شبهات عزادارى، ص 114.
2 - جواد محدثى، فرهنگ عاشورا، ص 313.