پرسش 41 . محو آثار گناه با توبه چگونه با شهادت اعضا و جوارح انسان در قیامت و تجسم عمل، ممکن است؟
علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مىگوید: « شهادت اعضا و جوارح انسان در قیامت در صورتى است که اعمال خوب یا بد تا هنگام قیامت باقى باشد اما اگر با توبه و انجام حسنات و شرکت در جهاد، اعمال بد انسان محو شود و یا به جهت غیبت وظلم، اعمال خوب انسان محو شود، چیزى باقى نمىماند که در هنگام قیامت آن را ببیند».166
علاوه بر این دلیل عقلى و روایات معصومان نیز براین امر دلالت دارد. امیرالمؤمنین علیه السلام مىفرماید: « هرکس توبه کند، خداوند توبهاش را مىپذیرد و به اعضا و جوارحش امر مىشود که گناهانش را بپوشانند و به مکانهایى از زمین که در آنها معصیتى انجام دادهاست، امر مىشود که گناهانش را کتمان کند و آنچه فرشتگان نوشتهاند، ازیاد آنها برود».167
نبابراین شهادت اعضا و جوارح انسان و تجسم عمل در وقتى است که گناه وصف گناه بودنش از بین نرفته باشد اما با توبه فرض این است که گناه وصف خود را از دست دادهاست، پس گناهى نیست تا اعضا بخواهند به آن شهادت بدهند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « التّائِبُ مِنَ الَّذنْبِ کَمَنْ لاذَنْبَ لَهُ؛ توبه کننده از گناه مانند کسى که هیچ گناهى مرتکب نشده است».168