ازدواج موقت

با سلام و خسته نباشید شماها از طرفی می گویید که دین گفته مردان متأهل هم می توانند ازدواج موقت کنند و در این باره اصلا نگفته که حرام یا حتی مکروه است ولی در روایتی این چنین آورده اید: «امامان معصوم در برابر سؤال برخي از اصحاب خود در مورد ازدواج موقت فرمودند: تو را با نكاح متعه چه كار؟ و حال آن كه خداوند تو را (با داشتن همسر) از آن بي نياز كرده است. حالا بفرمایید حرف چه کسی را قبول کنیم حرف دین را که حتی نگفته مکروه است و یا حرف امامان را که برای کسانی که همسر دارند آنها را از متعه نهی کرده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي ظاهرا شما دين را غير از سخنان اهل بيت و امامان عليهم السلام تصور كرده ايد، دين غير از فرمايشات خداوند و اهل بيت عليهم السلام نيست. و در اين ميان تناقضي نيست. در ذيل توضيحاتي برايتان مي آوريم تا بدانيد هم ازدواج موقت جايز و مشروع است و هم نهي امام از ازدواج موقت كساني كه دسترسي به همسر دائم خود دارند، كاملا درست است:
بدانيد اگرچه ازدواج موقت جايز است و حتي ثواب دارد و روايات زيادي در اين مورد هست، ولي از جهات ديگري محدويت هايي هست. اسلام اجازه نمي دهد كه قانون ازدواج موقت و يا هر قانون ديگري وسيله اي شود براي هوسراني و هواپرستي يا عاملي گردد براي ايجاد تشنج و چالش در خانواده و سست شدن پايه هاي ازدواج دايم. شهيد مطهري مي فرمايد: جاي ترديد نيست كه هدف مقنن قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه وسيله عياشي و حرمسراسازي براي مردم هواپرست و وسيله بد بختي و دربدري براي يك زن و يك عده كودك فراهم سازد. اسلام اجازه نمي دهد كه انسان آتش غرائز را دامن بزند و آن ها را بشكل يك عطش پايان ناپذير روحي در آورد.(1) از اين رو است كه ائمه اطهار عليهم السلام در عين آن كه ازدواج موقت را به عنوان سنت پيامبر اكرم (ص) تبليغ و ترويج مي كردند تا با احياي اين سنت و فرهنگ شدن آن در جامعه جلوي بسياري از فحشا و فسادهاي اخلاقي گرفته شود از سويي ديگر افراد متأهل كه دسترسي به همسرخود دارند را از رفتن به سوي ازدواج موقت نهي كرده اند. به چند حديث در اين خصوص توجه شود.
اول- على ابن يقطين مى گويد: از امام موسى بن جعفر (ع) درباره متعه (ازدواج موقت) سؤال كردم. حضرت فرمود: مَا أَنْتَ وَ ذَاكَ فَقَدْ أَغْنَاكَ اللَّهُ عَنْهَا(2) «تو را چه به اين كار؟! [مگر تو زن نداري؟] قطعا خداوند تو را با داشتن زن از ازدواج موقت بي نياز كرده است».
دوم - فردي به نام فتح يزيد از امام موسى بن جعفر (ع) درباره متعه (ازدواج موقت) سؤال كرد، حضرت به او فرمود: ازدواج موقت براي كسي روا است كه زن داشته باشد و خداوند او را با داشتن همسر از اين كار بي نياز نكرده باشد. اما كسي كه داراي همسر است فقط هنگامي مي تواند به اين كار اقدام كند كه دسترسي به همسر خود نداشته باشد.(3) مثلا همسرش در سفر باشد سوم- امام صادق(ع) فرمود: ازدواج موقت را رها كنيد آيا شرم نمي كنيد با اين كار مردم شما را افراد شهوتران و وابسته به عورت بدانند بعد خيال كنند همه افراد صالح و نيكوكار شيعه مثل شما هستند؟ (4)
چهارم - امام (ع) به يكي از نمايندگان خود نامه اي نوشت و در آن متذكر شد شما موظفيد سنت و قوانين ديني را اقامه كنيد نكند خودتان را به ازدواج موقت [به بهانه احياي سنت ] مشغول كنيد و زن ها را به عكس العمل وشك وترديد نسبت به دين بكشانيد و با اين كار باعث شويد آن ها نسبت به اهل بيت بدبين شوند و ما را مورد لعن و نفرين قرار دهند.(5)
و از طرفي با توجه به شرايط جامعه ما بايد دانست كه فاش شدن اين ارتباط مي تواند در زندگي تان ايجاد مشكل فراوان كند و باعث آبروريزي در خانواده تان شود و ايجاد مشكل خانوادگي كند. هم چنين مي تواند مشكلات ديگري داشته باشد، مانند عادت به اين كار، مقايسه همسر تان با همسر موقت، و عدم توانايي در ابراز محبت كامل به همسر و ...
پس در امر صيغه و ازدواج موقت، فقط نبايد از يك جهت نگاه كرد، بلكه اگر چه صيغه و ازدواج موقت جايز است، ولي هر كسي نمي تواند در هر شرايطي، دست به اين كار بزند.
براي توضيحات بيشتر با شماره (09640)تماس بگيريد.

پي نوشت ها:
1. نظام حقوق زن در اسلام، شهيد مطهري، انتشارات صدرا، تهران، ص 45 و 46.
2. الكافي، شيخ كليني، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1365ش، ج 5، ص 452.
3. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، موسسه آل البيت قم، ج 14، ص 449.
4. همان، ص 450.
5. همان.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

آیا می توان با زن مسیحی ازدواج موقت کرد؟

پاسخ:
بله می توان با زن مسیحی ازدواج موقت کرد.(1)

پی نوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسئله 2397.(مطابق با نظر آیت الله خامنه ای).

سلام، من یک ایرانی مقیم لس انجلس امریکا می باشم، می خواستم ببینم ازدواج موقت با زن مسیحی یا یهودی چه حکمی دارد و با زنانی که فیلم های مستهجن از خود به نمایش می گذارند یا اینگونه فیلم ها اجرای نقش دارند چگونه است؟ زن مسیحی که زبان عربی نمی داند، چگونه باید حکم صیغه رو بخوانیم؟ این زن از قبلا از طریق رابطه ی نامشروع بکارت خود را از دست داده آیا اذن پدر او الزامی است؟ در ضمن پاسخ رو با توجه به مرجع تقلید ایت الله مکارم بدهید با تشکر

پاسخ:
1. ازدواج موقت با زنان مسیحی و یهودی، اشکال ندارد. (1)
2. در صورتی که مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی بخوانند، می توانند با زبان خودشان بخوانند؛ ولی باید لفظی بگویند که معنای صیغه عربی را بفهماند. همچنین لازم است سایر شرایط اجرای صیغه موقت، مانند: مدت زمان عقد موقت، مهریه و امثال آن رعایت شود. (2)
3. زنانی که فیلم های مستهجن از خود به نمایش می گذارند، اگر بدکاره و مشهور به زنا باشند، بنا بر احتیاط واجب، از ازدواج با آنان باید اجتناب کرد؛ مگر این که توبه نمایند. (3)
4. اگر دختر از طریق رابطه نامشروع بکارت خود را از دست داده باشد، دختر باکره به شمار می رود و اگر مسلمان باشد، باید اذن پدر و یا جد پدری در ازدواج آنان حاصل شود. (4) اما اگر مسیحی و یا یهودی باشد، چنانچه در فرهنگ آن کشور اذن پدر و یا جد پدری را برای ازدواج دختر لازم می دانند، باید از آنان اجازه بگیرند و اگر لازم نمی دانند، اجازه گرفتن لازم نیست. (5)

پی نوشت ها:
1. آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسئله 394.
2. همان، مسئله 2032.
3. آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج 2، ص 321، سؤال 927.
4. آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسئله 2037.
5. سؤال از دفتر آیت الله مکارم شیرازی (شماره تلفن: 2517840001-0098).

با عرض سلام،

1- آیا می توان فواحش اهل کتاب را (برای مثال مسیحی) را به مدت معین و مهر مشخص (مقدار پول توافقی بین طرفین) به عقد موقت در آورد؟

2- می توان عقد را به زبان انگلیسی جاری کرد؟

3- اجازه ی پدر دختر باید باشد؟ و اگر نباشد چه؟

4- با علم به اینکه آن زن ساعاتی قبل با شخص دیگری رابطه داشته است، آیا به عقد موقت در آوردن آن زن و داشتن رابطه ی جنسی با او اشکالی ندارد؟ (نظر به اینکه عده نگه داشته نشده است)

5- بعد از مدت معین شده آیا عقد به خودی خود باطل می شود ؟

با تشکر

پرسش1:
آیا می توان فواحش اهل کتاب را (برای مثال مسیحی) را به مدت معین و مهر مشخص (مقدار پول توافقی بین طرفین) به عقد موقت در آورد؟
پاسخ:
ازدواج با فاحشه، گرچه جايز است، ولي کراهت دارد. مستحب است از ازدواج با فاحشه خودداري شود (1). بايد هم عقد ازدواج موقت صحيح خوانده شود و هم مدت و مهريه معين گردد.

پي نوشت ها:
1. سؤال تلفني (7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي و رساله دانشجويي ، ص 227،پرسش354.
-------------------------------

پرسش 2:
مي توان عقد را به زبان انگليسي جاري کرد؟
پاسخ:
از شرايط عقد ازدواج آن است كه به عربى صحيح خوانده شود. اگر خود مرد و زن مي توانند، صيغه را به عربى صحيح بخوانند. اگر نمي توانند، چنانچه عقد را به فارسي يا با هر زبان ديگري بخوانند، بايد لفظى بگويند كه معناى زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ را بفهماند.
اگر در عقد يک حرف اشتباه خوانده شود که معنا را عوض کند، عقد باطل مي شود. (1)

پي نوشت ها :
1. امام خميني، توضيح المسائل،مسئله2370؛
--------------------------------

پرسش 3:
اجازه پدر دختر بايد باشد؟ اگر نباشد چه؟
پاسخ:
در مورد اذن پدر دختر مسيحي، اگر دختر باکره نباشد، نياز به اذن پدر دختر نمي باشد. چنانچه باکره باشد، و در فرهنگ مسيحي ها اذن گرفتن از پدر متعارف و مرسوم باشد، بنابر احتياط واجب اذن پدر دختر گرفته شود. اگر در فرهنگ آن ها چنين معمول باشد. که دختران بدون اذن پدر ازدواج مي کنند، و در حقيقت پدران به صورت يک قانون کلي، به دختران اذن در امر ازدواج داده اند، اذن گرفتن از پدر دختر مسيحي لازم نيست.
----------------------------------

پرسش 4:
با علم به اينکه آن زن ساعاتي قبل با شخص ديگري رابطه داشته است، آيا به عقد موقت در آوردن آن زن و داشتن رابطه جنسي با او اشکالي ندارد؟ (نظر به اينکه عده نگه داشته نشده است)
پاسخ:
زنا عده ندارد.(1)

پي نوشت ها:
1. همان، مسئله 2400-2401 .
-----------------------

پرسش 5:
بعد از مدت معين شده آيا عقد به خودي خود باطل مي شود؟
پاسخ:
عقد بعد از تمام شدن مدت تعيين شده خود به خود باطل مي شود ولي مي توانند با تعيين مدت و مهر دوباره عقد بخوانند.

فرق ازدواج موقت با زنا چیست؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
زنا عبارت است از مباشرت و نزديكي مرد و زن نامحرم، بدون عقد ازدواج دائم يا غير دائم. اما ازدواج که آثار حقوقي و تعهداتي بين طرفين ايجاد مي کند بايستي طبق ضوابطي انجام گيرد تا آن آثار بر آن بار شود. نيز امکان حمايت قانوني از آن در صورتي که يکي از طرفين عمدا يا ناخواسته قصور ورزد يا تخلف کند بر آن مترتب شود و اين در قالب واژه‏ ها (که به آن عقد ازدواج مي گويند) اعلان مي شود.
واژه ‏ها بيانگر اراده واقعي طرفين است که با توجه به نوع عقد متفاوتند. براي استحکام بخشيدن به اين تعهدات طبق آنچه که ذکر شد. و بر اساس آيات و روايات بايستي صيغه عقد خوانده شود . اگر اجرا نشود و همين طور با هم زناشويي داشته باشند. زناکار محسوب خواهند شد . البته اين امري است اعتباري که در هر سيستم حقوقي، شکل و قالب خاصي دارد.
در شرع مقدس اسلام، پذيرش زوجيت و اعلام انتخاب دو طرف براي زندگي مشترک، با عقد ازدواج صورت مي‏گيرد.
براي ترتب آثار شرعي و حقوقي تصميم به ازدواج کافي نيست. طرفين تا از طريق عقد ازدواج معتبر دائم يا موقت، با يکديگر پيوند برقرار نکنند، نسبت به همديگر نامحرمند. اين امر تنها مختص پيوند زناشويي نيست، بلکه اگر قصد خريد منزلي را هم داشته باشند قبل از خريد منزل و پيش از وقوع معامله ، آثار خريد و فروش از جمله تخليه مسکن و... صورت نمي‏گيرد. اين مسأله درباره‏ پيوند زناشويي به لحاظ ويژگي‏هاي خود تأکيد و تشديد شده، چون شرافت و حيثيت انساني، به مراتب ارزشمندتر است و با مال مادي قابل قياس نيست.
در هر صورت ازدواج موقت نوعي ازدواج است که قرآن کريم آن را جايز دانسته و روايات در فضيلت آن نيز وارد شده است.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

سلام خسته نباشيد ممنون از اينكه جواب سوالات مردم را مي دهيد عبادات قبول حق. 1-بنده مقلد جناب آقاي وحيد هستم. آقاي بهجت در جواب يكي از مقلدين خويش كه ميپرسد دختر باكره اي را بدون اذن پدر متعه كرده ام مي فر مايد كه عقد صحيح است استمتاعات هم جايز است. بنده در اين مورد مي توانم به مرحوم بهجت مراجعه كنم. 2-اگر من كه مقلد آقاي وحيد هستم دختري را بدون اذن پدر و با شرط عدم دخول متعه نمايم حكم چيست.با توجه به اينكه ازدواج دائم براي بنده ممكن نمي باشد. بنده اين كار را براي دوري از مشغولي فكر به گناه و دوري از گناه و براي تعديل غريزه جنسي تا زمان ازدواج دائم مي خواهم انجام دهم. شما خود هم ميدانيد كه در اين زمانه اكثرا" دختر را به ازدواج موقت كسي در نمي آورند. بنده 20 سال دارم لطفا" با توجه به سن بنده اگر اسلام راهكار ديگري براي اين موضوع دارد بفرماييد تا استفاده كنيم.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
طبق نظر آيه الله وحيد عقد دختر باکره بنا بر احتياط واجب با يد با اجازه از پدرش باشد (1)
فرقي نمي کند که ازدواج به شرط عدم دخول باشد يا نه در هر صورت اجازه لازم است .
به آيت الله بهجت نمي توانيد رجوع کنيد چون ايشان مرحوم شده اند.
ازدواج موقت با زني که باکره نيست و بيوه است احتياج به اجازه پدر ندارد و اين مطلب يکي از راهکارها براي پاسخ به خواسته هاي انسان است.
متاسفانه در جامعه امروزي يکي از مشکلات جوانان مسئله ازدواج و ارضاي نياز هاي طبيعي و خدادادي آن ها مي باشد وبا توجه به اينکه اين نياز ها در سرشت وطبيعت هر انساني مي باشد خداوند راهکارهاي براي پاسخ به نياز قرار داده است که يکي از آنها ازدواج مي باشد در صورتي که مي توانيد شرايط ازدواج را براي خود فراهم کنيددر غير اين صورت بايد غريزه جنسي خو را کنترل کنيد.
خداوند در قرآن در مورد کساني که شرايط ازدواج براي آن ها فراهم نيست مي فرمايد :
«وليستعفف الذين لايجدون نکاحا حتي يغنيهم اللّه‏ من فضله» (3)
خداوند در اين آيه، دستور به عفاف و عفت نفس مي دهد و اين بهترين شيوه و روشي است که با به کار بستن آن روح ايمان و تقوا در انسان پرورش مي يابد و سبب تقويت اراده و تسلط بر نفس مي شود و روحيه عفت در انسان زنده مي گردد.
وبراي کنترل غريزه جنسي مي توانيد به نکات زير عمل کنيد :
- از محيط هاي آلوده بايد تا جايي كه ممكن است پرهيز كنيد. (تغيير محيط كار )
2- افکار جنسي را به ذهن خود راه ندهيد.
3- فعاليت هاي ورزشي انجام بدهد.
4- از غذاهاي تحريک کننده غدد جنسي مثل فلفل , خرما, پياز و... پرهيز کنيد.
5- لباس هاي چسبنده به بدن وتحريک کننده اندام جنسي نپوشد.
6- از اشتغال به اموري که مستلزم برخورد و صحبت با زنان نامحرم است ، دوري کند.
7- از شنيدن و گفتن شوخي هاي جنسي پرهيز کنيد.
8- با جنس مخالف رفتار متکبرانه داشته باشيد ،نه صميمانه .
9- به هنگام خواب سعي کنيد شکم شما بيش از حد معمول پر نباشد.
10- از نگاه کردن به فيلم ها و مناظر تحريک کننده جدا پرهيز کنيد.
11- هرگز فکر و تخيل جنسي را به ذهن خود راه ندهيد.
12- از نوشيدن افراطي آب و مايعات پرهيز نماييد (به خصوص شب ها).
13- روزه مستحبي بگيريد. اگر مقدور نشد ، مقدار غذاي خود را به حدي که ضرري نرساند ،کم کنيد.
14- هرگز وقت خالي براي خود باقي نگذاريد تا افکار جنسي به ذهنتان هجوم آورد. براي تمام اوقات زندگي برنامه مناسب (مطالعه , کار, ورزش , عبادت , زيارت , سياحت و...) داشته باشيد.
15- به محض ورود افکار جنسي به ذهنتان به کار ديگري خود را مشغول سازيد.
اطمينان داشته باشيد جواناني که با وجود طغيان غريزه جنسي خود را حفظ و کنترل مي کند، خداوند به پاداش اين مجاهدت همسري شايسته ودلسوز و با وفا و پاک به او عنايت مي کند که تلخي ايام تنهايي و تجرد را از ياد او مي برد و زندگي در کامش شيرين مي گردد .اين علاوه بر آن پاداش اخروي است که خداوند براي بندگان پاک و با استقامت و مطيعش آماده ساخته است.
موفق باشيد.
پي نوشت ها :
1. آيه الله وحيد ، توضيح المسائل ، م2385 .
2. آيه الله بهجت، توضيح المسائل ، م1891 .
3. سوره نور ، آيه 33 .

صفحه‌ها