موسیقی

در ششمین جلسه درس گفتارهای سبک زندگی مطرح شد
این جلسه از سلسله جلسات سبک زندگی اسلامی با حضور دکتر سید مجید امامی در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، این جلسه با حضور کارشناسان پاسخگوی بخش های مختلف برگزار شد. در این جلسه دکتر سید مجید امامی راه بازگشت اعتماد به دینداران را کمک و مواسات و امداد اجتماعی بیان کرد و افزود: اینها از دل سبک زندگی دینی برمی آید.

وی با برشمردن سه راه حل مشکلاتی مانند سیل که شامل دولت، بیمه فردی و مسئولیت مدنی جامعه می باشد گفت:

باید راه سوم را دوباره احیا کرد و ثابت کرد که دین به معنای نجات مردم است.

عضو هیات عملی دانشگاه امام صادق در بخش دیگری از ارائه خود به بحث سلبریتی ها پرداخت و افزود:

سلبریتیسم، یعنی فرهنگ شهرت و بر خلاف قهرمان ها که در راستای ارزش های یک جامعه شکل می گیرد و قهرمان یعنی عینی شدن ارزش های معناساز و الهام بخش یک فرهنگ اما ستاره ها و سلبریتی ها، جعلی و ساختگی هستند و جامعه وقتی که سراغ افراد ستاره می رود، یعنی از از ارزش های اصیل، خود را محروم کرده و آن ارزش ها در او محقق نشده است و لذ تلاش می کند این نقص و کمبود را با محبت به ستاره ها التیام بخشد.

وی سلبریتی را فردی معرفی کرد که محصول نظام مصرف و نشانه حاکمیت نظام اقتصادی سرمایه داری است در نظام تولید است و سلبریتی انگشت نماست.

دکتر سید مجید امامی شبکه های اجتماعی را عامل تولید سلبریتی ها دانست و ویژگی های آنان را اینطور بیان کرد:

ایده مصرف کالای جدید را می دهد، به شدت آماده مصرف کالاهاست و لذا تصویری عمل می کند، به سطحی ترین لایه فهم توجه دارد و حرف عمیق ندارد، در شرایط نیاز سریعا خودنمایی می کند و فالوورهای خود را تغذیه می کند، به دنبال ساخت یا نقد امور مهم نیست و بدون دوربین جایی نمی رود.

وی در بخش پایانی ارائه، به بحث موسیقی اشاره کرد و افزود: لازم است سواد موسیقیایی حوزه (نه مصرف) افزایش یابد، یعنی آشنایی حوزه با بازار مصرف موسیقی در کشور بیشتر گردد؛ زیرا موسیقی به دلایل مختلف پرمصرف ترین مدیوم و قالب فرهنگی هنری در ایران است و در حال حاضر بهترین شیوه نشان دادن سبک زندگی و منش و هویت فرد می باشد.

این دوره از مصوبات میز سبک زندگی بوده و عناوین سبک زندگی، از مسأله تا نظریه؛ اقتصاد سیاسی زندگی، ازبحران تا درمان؛ تولد در جهانی دوباره، از هویت تا مصرف؛ صنایع فرهنگی، کالا و خدمات زندگی؛ قبیله های برند و معیشت و معنویت و از فقه تا اخلاق زندگی روزمره برگزار گردید.

حکم در مورد گوش دادن آهنگ خارجی در موقع ورزش کردن چیست؟

پاسخ: پرسشگر گرامي باسلام و تشکر از ارتباط با اين مرکز.
موسيقي که مخصوص مجالس لهو ولعب باشد ،حرام است. در غير اين صورت اشکال ندارد.(1)
فرقي بين موسيقي داخلي و خارجي وهمچنين براي ورزش يا غير ورزش نيست.
تشخيص اينکه کدام موسيقي مخصوص مجالس گناه ولهو مي باشد، به عهده خود مکلف مي باشد.
پي نوشت :
1. آيه الله فاضل ، استفتائات ، ج1 ، س987.

سلام...خسته نباشید..ولادت امام حسین(ع) رو به شما تبریک میگم. من سئوالم در مورد برخی از موسیقی هاست. اگر اشتباه نکنم و درست متوجه شده باشم از نظر اسلام موسیقی و نوازندگی در صورتی اشکال شرعی نداره که قنایی(یا غنایی-نمیدونم درستش چه جوریه) نباشه و شعرش ، شعری باشه که هیچ مشکلی نداشته باشه و منحرف کننده و یا مبتذل نباشه و موسیقی هم نباید ریتمیک باشه و آدم رو از خود بیخود کنه..... و خب خیلی از موسیقی ها هستند که ریتم های تقریباً تندی دارند و مجوز هم دارن. من سئوالم در مورد اونا نیست. اونا رو تقریباً قبول میکنم چون مجوز دارن.البته نه همه رو. در طرف مقابل این موسیقی ها ، موسیقی هایی هستند که نه ریتم خیلی تندی دارن و نه شعری که مبتذل باشه و ... اما مجوز ندارن(و خوانندگانشونم فکر نکنم داخل کشورمون باشن) شاید به این خاطر که چون اینجا نخوندن و یا درخواست مجوز نشده و یا ... اینها غیرمجاز به حساب میادو مجوزی ندارند.) میخوام بدونم که آیا گوش دادن به آهنگ ها و موسیقی های این چنینی که ریتم خیلی تندی ندارن و شعرشون هم مشکلی نداره( ولی مجوز ندارن به دلایلی که گفتم) میشه گوش داد یا نه؟ اشکال شرعی نداره؟؟؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط با اين مركز
موسيقي بر دو قسم است:
1 ـ موسيقى مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي.
2 ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوى وادار نمي‌كند.
در اسلام قسم اول موسيقي حرام شده . اما قسم دوم و هم چنين موسيقي‌هاي مشکوک( حرمت و حليت آن مشکوک است) گوش دادن به آن ها از نظر فقهي اشکال ندارد، مگر اين که کسي بخواهد احتياط کند.
آهنگ ها و آوازها را مى توان به سه دسته تقسيم كرد:
ا ) آهنگ ها و آوازهايى كه به شيوه مجالسِ عيش و عشرت و محافلِ رقص و پايكوبى اجرا مى شود . انسان را از حالتِ اعتدالِ فكرى و ذهنى دور مى سازد . به بى بند و بارى ، لاقيد بودن و بى تعهّد زيستن دعوت به تشويق مى كند. اصطلاحاً به آن «ساز و آوازهاى مبتذل » مى گويند .
ب ) هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراى معنايى با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا ، خوب و زيبا اجرا مى شود . در عين حال تناسب و شباهتى با ساز و آوازهاى مجالس لهو ، عيش و عشرت و فساد ندارد . گوش دادن به نوع اوّل حرام است ; امّا نوع دوم اشكال ندارد .(1)
ج ) ساز و آوازهايى كه نسبت به آن شك داريم و نمى دانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز كنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد . گوش دادن به موارد مشكوك (نوع سوم ) اشكال ندارد;(2) امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگ ها هم گوش نكنيم .

پي نوشت ها:
1 . الميزان ، ج 14 ، ص 379 ؛ تفسير ابوالفتوح رازى ، ج 8 ، ص 92 ، انتشارات اسلامي.
2 . توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ، ص 632 ، جامعه مدرسين حوزه علميه قم .

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
موسيقي بر دو قسم است:
1ـ موسيقى مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي.
2ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوى وادار نمي‌كند .
در اسلام قسم اول موسيقي حرام شده . موسيقي‌هاي مشکوک ، مواردي است که حرمت و حليت آن مشکوک است. احتياط مستحب آن است که انسان نسبت به موسيقي هاي مشکوک احتياط کند.(1)
اما دليل حرام بودن موسيقي هاي لهوي و آوازه خواني آن است که موسيقي هاي لهوي ضررهاي‌فراواني‌دارد، از جمله‌:
1ـ ضعف‌اعصاب ‌و اختلال‌حواس‌:
موسيقي ‌به ‌ويژه ‌آهنگ ‌هاي‌حساس ‌آن ‌تحريکاتي ‌در اعصاب‌"سمپاتيک‌" و "پارا سمپاتيک‌" به وجود مي‌آورد که‌ در نتيجه ‌تعادل ‌اين ‌اعصاب به هم مي خورد و انسان ‌دچار ضعف ‌اعصاب ‌مي‌گردد: دکتر« دلف‌آدلر» پرفسور دانشگاه‌ کلمبيا مي‌گويد:
بهترين ‌و دلکش‌ترين ‌نواهاي ‌موسيقي ‌شوم ‌ترين‌آثار را روي ‌سلسلة ‌اعصاب ‌انسان ‌باقي ‌مي‌گذارد. اصولاً شنيدن ‌موسيقي ‌و کنسرت‌ در اعصاب ‌يک ‌نوع ‌اثر تخديري ‌ايجاد مي‌کند که ‌نجات ‌از آن ‌مشکل ‌است‌.
2- ضرر هاي ‌اخلاقي‌:
مجالس ‌موسيقي ‌از نظر زيان‌هاي ‌فردي ‌و اجتماعي‌، باعث ‌گناهان‌فراوان ‌مي‌شود. موسيقي ‌سهم ‌بزرگي ‌در به ‌وجود آوردن‌ ناپسندي ها و پليدي‌ها دارد. نغمات ‌موسيقي ‌اجتماع‌را به ‌فساد و انحراف‌ مي‌کشاند. موسيقي ‌مخصوصاً در محافل‌مختلط‌ و به‌ويژه در صورتي که ‌خواننده ‌زن ‌باشد، مهيّج ‌شهوت ‌و هوس‌ است‌. باعث ‌شهوت‌ راني ‌و عشق ‌بازي ‌و اعتياد به آن ‌مي‌شود . جامعه ‌را دچار گناه ‌و لغزش‌هاي ‌فراوان ‌مي‌کند.
3 ـ بزرگ ترين ‌ضرر موسيقي‌هاي مبتذل و لهوي دوري ‌از خدا است‌.
‌سعادت ‌ياد خدا است ‌که ‌ماية‌حيات ‌و اطمينان ‌قلب ‌مي‌شود. کارهاي‌غفلت ‌آور در اسلام ‌ناروا قلمداد شده ‌و موسيقي ‌و غنا و رقص ‌و مجالس ‌لهو و لعب ‌نقش ‌مؤثري ‌در غفلت ‌از خدا دارد.
‌اسلام‌ چيزي ‌را بدون ‌جهت ‌حرام ‌نمي‌کند . آن ‌نوع ‌موسيقي ‌چون ‌از جهات‌ مختلف ‌زيان ‌بخش‌است‌، در اسلام‌ تحريم شده است‌.
مسعده ‌بن ‌زياد مي‌گويد: در خدمت ‌امام ‌ششم ‌بودم ‌که ‌شخصي‌گفت‌: در همسايگي ‌من ‌کساني ‌هستند که‌ کنيزهاي ‌آوازه ‌خوان‌و موسيقي دان ‌دارند . گاه ‌و بيگاه‌ مي‌خوانند و مي‌نوازند. گاهي‌که‌براي ‌کاري ‌به ‌طرف ‌ديوار خانة ‌آنان‌مي ‌روم‌، اندکي توقف ‌مي‌کنم ‌تا آواز آن‌ها را بهتر و بيش تر بشنوم‌! حضرت‌فرمود: ديگر اين‌کار را تکرار مکن‌.(2)
پيامبر(ص‌) فرمود: " خدا مرا به ‌رسالت ‌بر انگيخته است ‌تا براي ‌مردم‌جهان ‌رحمت ‌باشم ‌. آنان ‌را به‌سوي ‌سعادت‌ راهنمايي ‌کنم‌. خدا فرمان ‌داده ‌که ‌آلات ‌موسيقي ‌را محو کنم‌ و کارهاي‌جاهليّت ‌را براندازم‌.(3)
اگر انسان‌خود را در وادي ‌موسيقي‌هاي ‌مهيّج ‌و مطرب ‌و رقص ‌و پاي‌کوبي ‌بياندازد، کم‌کم ‌از خوبان ‌و خوبي‌ها فاصله‌مي‌گيرد.
از تلاوت ‌قرآن‌، رفتن ‌به‌مساجد، خواندن ‌نماز و دوستان ‌صالح‌فاصله ‌مي‌گيرد، به ‌حدّي ‌مي‌رسد که ‌اصلاً از خوبي‌ها بدش‌مي‌آيد . بد و بدي‌ها را دوست ‌مي‌دارد . همواره ‌با آن‌ها همراه ‌مي‌شود.
بدترين آثار منفي خانوادگي موسيقي که تجربه آن را نيز ثابت کرده، آن است که غيرت ناموسي را در مردان و عفت و حيا را در زنان از بين مي برد.
پي نوشت ها:
1. آيت الله مکارم، استفتائات جديد، ج‏1، سؤال 519 و سؤال 527.
2. وسائل‌الشيعه‌، ج‌2، ص‌957.
3. بيست‌پاسخ‌، مؤسسة ‌در راه‌حق‌، ص‌191‌‌، به‌نقل‌ از مستدرک ‌الوسائل‌، ج‌2، ص‌458.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.