آیا دامادی حضرت قاسم در کربلا واقعیت دارد؟
پاسخ:
دامادي حضرت قاسم (ع) بدون مدرك و دليل است و در كتب تاريخي و مقتل هاي معروف و معتبر مطرح نشده است.
محدّث معروف مرحوم شيخ عباس قمي در منتهي الآمال نوشته است:
دامادي حضرت قاسم در كربلا و تزويج او به فاطمه دختر امام حسين صحّت ندارد. زيرا در كتاب هاي معتبر به نظر نرسيده است.
وي از استاد خود مرحوم حاج ميرزا حسين نوري (ره) در كتا ب لؤلو و مرجان نقل مي كند كه به مقتضاي تمام كتاب هاي معتبري كه در فن حديث و تاريخ و انساب هست، نمي توان براي حضرت سيدالشهدا دختري كه قابل تزويج براي قاسم بن الحسن باشد، پيدا كرد.(1) استاد شهيد مطهري–ضمن تاكيد بر عدم صحت اين مطلب يادآور مي شود كه اين امر با اهداف و عزت مندي امام حسين منافات دارد:
قضاياى كربلا قضاياى روشنى است و سراسر اين قضايا هم افتخار آميز است، ولى ما آمده ايم چهره اين حادثه تابناك تاريخى را تا اين مقدار مُشوَّه كرده ايم! بزرگترين خيانت ها را ما به امام حسين(ع) كرده ايم. اگر امام حسين (ع) در عالم ظاهر هم بيايد ببيند، به ما چه مى گويد؟ مى گويد: آن كه در آنجا بود كه اين نيست؟ شما كه به كلى قيافه را تغيير داده و عوض كرده ايد، آن امام حسينى كه شما در خيال خودتان رسم كرده ايد كه من نيستم! آن قاسم بن الحسنى كه شما در خيال خودتان رسم كرده ايد كه آن برادرزاده من نيست! آن على اكبرى كه شما در مخيله خودتان درست كرده ايد كه جوان با معرفت من نيست! آن يارانى كه شما درست كرده ايد كه آنها نيستند، پس شما چه مى گوييد؟! ما آمده ايم قاسمى درست كرده ايم كه آرزويش فقط دامادى بوده، آرزوى عمويش هم دامادى او بوده است. اين را شما مقايسه كنيد با قاسمى كه در تاريخ بوده است.(2)
از همه گذشته اين رخداد از نظر عقلي نيز صحيح به نظر نمي رسد؛ زيرا روز عاشورا فرصت براي ازدواج نبود، چون همگي در يك روز شهيد شدند.
پي نوشت ها:
دراين باره به منابع زير مراجعه نماييد:
-حماسه حسيني، شهيد مطهري
-تأملي در نهضت عاشورا»، رسول جعفريان
پي نوشت ها :
1.منتهي الآمال، قم، موسسه انتشارات هجرت، 1378، چاپ سيزدهم، ج 1، ص 700.
2. مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، انتشارات صدرا، ج17، ص 79.
موفق باشید.