پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من خاله اي دارم كه در مشهد به دنيا آمده است و همه فرزندانش را نيز در مشهد به دنيا آورده است . ايشان چندين سال است كه در چناران زندگي مي كندو قصد زندگي در مشهد را ندارد اما مادر و پدر و خواهرشان و برخي از اقوام ايشان در مشهد زندگي مي كنند و ايشان بدين سبب رفت و آمد زيادي در مشهد دارند .آيا مشهد براي ايشان وطن محسوب مي شود و نماز و روزه كامل دارد ؟ براي فرزندانشان كه در چناران زندگي مي كنند چگونه است ؟ يكي از فرزندانشان كه متولد مشهد است در مشهد دبيرستان شبانه روزي مي رفته و دانشگاه حكم نماز و روزه ايشان چگونه است ؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
1- معناي وطن: جايي را که انسان براي زندگي کردن خود اختيار کرده و قصد دارد. هميشه در آن جا زندگي کند، وطن حساب مي شود ، چه در آن جا به دنيا آمد يا در آن جا به دنيا نيامد. تا زماني که قصد ماندن هميشگي را انسان در جايي نداشته باشد، وطنش حساب نمي شود.
وطن بر دو قسم است:
1- وطن اصلى، يعنى جايى كه وطن پدر و مادر يا‌ يكى از آن ها باشد و انسان همراه آن ها در آن جا مدتى زندگى كرده باشد و چه در آن جا متولد شده باشد يا در جاى ديگر.
2- وطن غير اصلى، يعنى جايى كه انسان با اختيار خود به عنوان وطن انتخاب كند كه در دو صورت محقق مى‌شود:
ا: جايى را براى زندگى خود انتخاب كند و قصد داشته باشد تا آخر عمر در آن جا بماند.
ب: جايى را براى زندگى خود انتخاب كند و قصد رفتن از آن جا را نداشته باشد. بنابراين كسى كه قصد داشته باشد مدتى هر چند طولانى در محلى بماند و بعد به جاى ديگر برود ،آن جا وطن او نمى‌شود.
در غير وطن اصلى و وطن غير اصلى كه ذكر شد، در جاهاى ديگر اگر قصد اقامه نكند، نمازش شكسته است ،چه ملكى در آن جا داشته يا نداشته باشد و چه در آن جا شش ماه مانده يا نمانده باشد.(1)
2- در صورتي که خانم مذکور از مشهد اعراض نکرده ،نماز و روزه اش تمام است .اگر اعراض کرده و در آينده قصد زندگي در مشهد را ندارد، مشهد وطن او حساب نمي شود .چنانچه فاصله چناران با مشهد به مقدار مسافت شرعي باشد، نمازش در مشهد شکسته است . روزه هم نمي تواند بگيرد.مگر آن که قصد ماندن ده روز داشته باشد.(2)
3- فرزندان خانم نيز در صورتي که در مشهد بزرگ نشده و در چناران بزرگ شده اند ويا از مشهد اعراض کرده و قصد بازگشت به مشهد را ندارند ، مشهد وطن فرزندان او نيز حساب مي شود.
نسبت به فرزندي که در مشهد متولد شده و الان هم در دانشگاه مشهد است و دبيرستان را هم در مشهد خوانده ، اگر از مشهد اعراض نکرده است، مشهد وطن او حساب مي شود .
3-اما نسبت به رفت و آمد دائمي که خانم مذکور و يا فرزندانش بين چناران و مشهد دارند ، حکم نماز و روزه آن ها چيست؟ بايد در نامه بعدي اسم مرجع تقليد و فاصله مشهد تا چناران را با مقدار رفت و آمد(هر از چند روز) که دارد توضيح دهيد تا پاسخ آن را نيز ارسال نمائيم.
پي نوشت ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج1، مسأله 3291 و مسأله 1331.
2. همان، مسأله1333و1334.