پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
چگونگی رفع تردیدهای اعتقادی

پرسش:

مرتبا دچار مسائل اعتقادي خودجوش مي شوم؟ آيا راهي براي از بين بردن اين مسئله وجود دارد؟ مرکز آموزش اعتقادات در مشهد سراغ داريد؟
پاسخ: پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز؛
منظور شما از مسائل اعتقادي خود جوش چندان روشن نيست . اي كاش توضيح بيش تري در اين رابطه مي داديد ؛ اما به نظر مي رسد مشكل شما سوالات و ابهامات و ترديدهايي است كه در زمينه اصول و مباني فكري و عقيدتي براي تان به وجود ميآيد ؛ مي توانيم به چند نكته اشاره كنيم :
1- سوالات و ابهامات شما امري كاملاً عادي و طبيعي در خصوص عقايد ديني است كه براي هر انسان عاقل و بالغي كه مي خواهد دين خود را از روي اعتقاد و باور عقلي و قلبي بپذيرد ، مطرح است . بدون اين سوالات و ابهامات نمي توان به حقيقت اعتقاد ناب ديني رسيد .
چه بسا بتوان گفت نداشتن اين گونه سوالات براي جواني جوياي حقيقت، قابل تامل و غير منطقي است، هر چند با همه ارزشي كه ترديدها و ابهامات دارد ، توقف و سردرگمي و ماندگاري در آن ها بسيار خطرناك است. به قول شهيد مطهري : «شك پل خوبي است اما منزلگاه خوبي نيست » ؛ همچنين منتهي شدن اين امر به نوعي وسواس فكري و سوالات دائم و بي پايان و ترديد مطلقي كه با هيچ برهاني برطرف نشود از خطرناك ترين آفات فكري محسوب مي شود .
2-در حالت عادي نمي توان جلوي اين سوالات و ترديدهارا گرفت و يا مانع آن ها شد ، اما بهترين راه براي كنترل آن ها يافتن پاسخي منطقي و درخور براي آن ها و دستيابي به باوري عميق در اصول عقيدتي است كه باعث رسيدن به نوعي ثبات و آرامش در انسان شده مانع شكل گيري سوالات مجدد در اين زمينه مي شود .
3- رسيدن به اعتقادي عميق و كامل و رفع همه شبهات و سوالات در خصوص اصول و عقايد ديني نياز به تلاش مستمر و جامعي دارد. نبايد توقع داشته باشيد كه با تحقيقي مختصر اين نتيجه براي شما حاصل شود؛ جواناني همچون شما سال هاست كه با اين مركز در تماسند . سوالات و شبهات خود را مطرح مي نمايند تا به ايماني عميق تر و اعتقادي كامل تر برسند . شما هم در اين مسير بايد تلاش هاي بيش تري داشته باشيد .
4- ظاهرا استان قدس بخشي تحت عنوان پاسخگويي به سوالات و شبهات ديني دارد، اما ما مركز مستقلي در مشهد دراين باره سراغ نداريم ؛ در هر حال مي توانيد با دوستان خود در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني در ارتباط بوده و سوالات خود را مطرح نماييد ؛ پيشنهاد مي شود قبل از هرچيز ابتدا يك دوره آموزش عقايد مانند كتاب «آموزش عقايد آيه الله مصباح يزدي» را تهيه نموده و به دقت مطالعه نماييد . در هر بخشي كه سوال و ابهامي برايتان باقي ماند، به بررسي و تحقيق بيش تر اقدام كنيد .