پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام.اينجانب به دليل نوعي بيماري عصبي از گرفتن روزه منع شده ام و از سالها قبل روزه گرفتن برايم مضر و ممنوع ميباشد. با توجه به ثواب بالاي روزه مستحب ماه شعبان و نيز اهميت و ثواب بالاي روزه ماه رمضان ميخواستم بپرسم آيا ادعيه يا اذكار خاصي يا انجام عمل و نماز خاصي وجود دارد كه با آنها بتوان به عنوان جايگزين اين روزه ، ثواب بالاي آن را براي كسي همچون من درك كرد ؟؟؟؟ يعني با انجام اين اعمال بتوانم ثواب اين روزه ها را درك نمايم؟؟؟ همچنانكه در اعمال ماه رجب در مفاتيح الجنان ميبينيم براي كسي كه قادر به روزه ماه رجب نيست ، ذكري نوشته شده كه با خواندن 100 بار آن ذكر فرد به همان درجه ثواب ميرسد ، اما در اعمال ماه شعبان و رمضان چنين جايگزين هايي براي افرادي همچون من كه از فضيلت درك روزه اين ماه ها محروميم ، ديده نميشود. لطفا مرا راهنمايي بفرماييد. با تشكر.

پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز؛
مرحوم شيخ عباس قمي در مفاتيح نقل مي کند که از حضرت صادق (ع) پرسيدند: بهترين عمل درماه شعبان چيست ؟ حضرت فرمود :
اول صدقه دادن ،
دوم استغفار کردن ،
سپس فرمود: هر کس در ماه شعبان صدقه دهد ، خداي متعال صدقه را بزرگ کند مانند شتري که بچه اش را تربيت مي کند.
سوم : دراين ماه هزار بار" لا اله الا الله ..... گفتن که ثواب بسيار دارد ، از جمله آن که عبادت هزار ساله در نامه عملش بنويسند .بنا بر اين اگر کسي در ماه شعبان نتوانست روزه بگيرد ،به جاي آن صدقه بدهد، ثواب آن رامي برد .
در مورد فضيلت اين ماه ها دعاهايي وارد شده، مي‌توانيد به کتاب «ترجمه المراقبات،‌مرحوم آيت‌الله ميرزا جواد آقاي ملکي تبريزي(ره) و مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي، بخش اعمال ماه شعبان و ماه رمضان مراجعه فرماييد.