پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

امام علي عليه السلام: در گشايش و سختى شكرگزار باش . غرر الحكم و درر الكلم 6092

 

پرسش 1:
خمس شرح
اگه پول بگذاريم توي بانک ، بعد بهره اي بياد روش، آيا اشکالي داره؟آيا بايد خمس پول پرداخت شود، اگر اين پول اضافات زندگي نباشد و براي گذران زندگي است ..........

پاسخ:
پرسشگر گرامي باسلام و تشکر از ارتباطتان با اين مرکز
به طور کلي معاملات بانک ها که براساس قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي ومورد تأييد شوراي محترم نگهبان انجام مي دهند،اشکالي ندارد . محکوم به صحت است .سود حاصل از بکار گيري سرمايه براساس يکي از قراردادهاي شرعي مثل مضاربه يا شرکت يا جعاله يا اجاره ومانند آن، شرعا حلال است.
بنابر اين اگر تعيين سود در بانک طبق قرار داد مضاربه به صورت در صدي باشد. سپرده گذاري در بانک براي دريافت سود به اين صورت باشد که سپرده گذار همه اختيارات را به بانک داده باشد حتي انتخاب نوع فعاليت و تعيين سهم سپرده گذار از سود هم به عنوان وکالت در اختيار بانک باشد، سپرده گذاري و سود حاصل از به کار گيري پول در معامله حلال شرعي، اشکال ندارد . دريافت سود بانکي حلال مي باشد.(1)
اگر سال بر پول گذشته باشد، بايد خمس آن پرداخت گردد . اگر در بين سال و پيش از رسيدن سال خمسي، مصرف شود, خمس ندارد. هم چنين سودي که از بانک مي گيريد ،اگر در بين سال مصرف شود ،خمس ندارد .اگر پس انداز شود و سال برآن بگذرد ،خمس دارد.(2)
پي نوشت ها:
1. آيت الله خامنه اي، استفتاءات س 1922،1923،1925 و1926 .
2. همان، مسئله 860و871.