پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

امام رضا عليه السلام: هر كس به اندكْ روزى خرسند است ، اندك كردارى از او پذيرفته شود. تحف العقول

 

پرسش 1:
حکم انجام عمل سحق شرح کسي که در دوران کودکي (ولي به سن بلوغ رسيده که خوب و بد را از هم تشخيص مي دهد) به طور ارادي و آگاهانه مرتکب عمل زشت سحق(هم جنس بازي با زن) با شود حکمش چيست؟
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
اگر کسي در گذشته مرتکب چنين گناهي شده ، همين که به اشتباه خود پي برده و پشيمان است ، توبه کرده است و خداوند گناه او را مي بخشد و کفاره ندارد .
اگر يقين دارد در آن زمان با اين عمل جنب شده و غسل نکرده و به دليل ناآگاهى نمازهاى خود را بدون غسل انجام داده ، قضاي آن ها واجب است. البته زن به وسيله مساحقه وقتي جنب مي شود که براثر مساحقه به اوج لذت جنسي (رعشه يا ارگاسم جنسي) رسيده و درآن حال مايعي از او خارج شده اما اگر به چنين حالتي نرسيده باشد ،جنب نمي شود ،گرچه آبي هم بيرون بيايد . نيز اگر به اوج لذت برسد ، ولي آبي خارج نشود، باز جنب نمي شود .نيز اگر شک درجنب شدن داشته باشد ،باز غسل لازم نيست.
حال اگر مطمئن است كه جنب شده ، آن مقدار از نمازهايى را كه يقين دارد بدون غسل خوانده ، بايد قضا نمايد. در مورد روزه­ها، چون جاهل به حكم و موضوع بوده، روزه­هايى كه بدون غسل گرفته ،صحيح است و احتياجى به قضا ندارد؛ ولى اگر ملتفت به مسئله بوده و يا احتمال مى­داده كه اين كار براى روزه ضرر دارد و از كسى نپرسيده، بايد قضاى روزه­ها را به جا آورد و كفاره نيز بدهد. اکثر مراجع عظام همين طور نظر داده­اند.(1) اگر نسبت به جنابت خود شک دارد ، نمازها و روزه هايش صحيح است و احتياج به قضا ندارد .
اگر ايشان بعد از جنابت(اگرجنب شده باشد) غسل حيض يا غسل مستحبي انجام داده و مقلد کسي باشد که غسل واجب يا مستحبي را کافي از غسل جنابت بداند ،نمازهايش قضا ندارد.
بنابراين در ارتباط بعدي نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا طبق نظر ايشان برايتان بنويسيم .

پي­ نوشت­:
1. آيت الله خامنه اي ، اجوبه الاستفتاات ،س 195 ؛آيت الله مكارم ،استفتاات جديد، ج 2، س 306.