پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

پرسش 1:
آيا خود ارضايي جزو گناهان كبيره است؟

پاسخ:
2@@پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
استمنا حرام و به نظر فقها و مراجع از جمله گناهان كبيره‏ است كه بر آن وعده عذاب داده شده حتي مجازات دنيوي براي آن تعيين شده است.
صاحب جواهر الكلام در آخر كتاب حدود مي‏نويسد:
هر كسي با دست يا عضو ديگرش استمنا كند، بايد تعزير شود، چون كار حرام انجام داده و مرتكب كبيره شده است. چنان كه از حضرت امام صادق (ع) در اين باره (استمنا) مي‏پرسند، مي‏فرمايد: "(استمنا) گناه بزرگي است كه خداوند در قرآن مجيد آن را مورد نهي قرار داده است. استمنا كننده مثل اين است كه با خودش ازدواج كرده است. اگر كسي چنين كاري بكند و من او را بشناسم، با او هم غذا نخواهم شد".
راوي مي‏پرسد: از كجاي قرآن حكم آن فهميده مي‏شود؟ فرمود: از آيه «فمن ابتغي وراء ذلک فاولئک هم العادون ؛ هر كس با غير از همسر و كنيزش شهوتش را دفع كند،تجاوزكار است».(1) راوي مي‏پرسد: گناه زنا بزرگ‏تر است يا استمنا؟ حضرت مي‏فرمايد: استمنا گناه بزرگي است.(2)
استمنا در حقيقت يک بيماري است که ضررهاي زيادي دارد از جمله:
ا) پيامدهاي جسماني: ضعف چشم و بينايي، تحليل رفتن قواي جسماني، ناتواني در توليد مثل، پيري زود رس، ضعف مفاصل، لرزش دست، زشتي چهره و از بين رفتن طراوت صورت.
ب) پيامدهاي روحي و رواني: ضعف حافظه و حواس‏پرتي، اضطراب، منزوي شدن و گوشه‏گيري، افسردگي، بي‏نشاطي و لذت نبردن از زندگي، پرخاشگري و بداخلاقي و تندخويي، كسالت دائمي، ضعف اعصاب ودر نهايت ضعف اراده.
ج) عوارض اجتماعي: ناسازگاري خانوادگي، بي‏ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتواني در ارتباط با جنس مخالف و همسر، بي‏غيرت شدن نسبت به حفظ ناموس، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزت، پاكي، شرافت و جايگاه اجتماعي، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگي مشترك. دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگي مشترك و عدم اقناع جنسي از همسر. (3)
البته ممکن است علاوه بر ضررهايي روحي و جسمي که استمنا دارد، حکمت يا حکمت هايي ديگري هم در حرمت آن در کار باشد ،ولي ما به تمام حکمت هاي احکام آگاه نيستيم.
پي‌نوشت‌ها:
1. مؤمنون (23) آيه 7.
2. شهيد دستغيب، گناهان كبيره، ج 2، ص 331؛ وسايل الشيعه، ج 14، ص 267.
3. گناهان کبيره، ج2، بحث استمنا، ص 332.