پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
من در شرف تشکیل خانواده هستم وسوالات زیر برایم پیش امده....

من در شرف تشکیل خانواده هستم وسوالات زیر برایم پیش امده.... اداب نکاح وچگونگی جماع مرد و همسرش را لطفا توضیح بدهید 2.ایا مجاز است که الت مرد در دهان زن وبلعکس قرار گیرد 3.بهترین زمان برای جماع کدام است 4...اعمال مستحبی وزن چیست لطفا هر چه زودتر پاسخ دهید .... تاریخ ازدواج نزدیک است ...

پرسش: درمو رد ازدواج شرح من در شرف تشکيل خانواده هستم وسوالات زير برايم پيش امده....
اداب نکاح وچگونگي جماع مرد و همسرش را لطفا توضيح بدهيد .
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در شب زفاف مستحب است نخست دو رکعت نماز خوانده شود. بعد از سلام نماز، صلوات فرستاده شود. بعد دعاهايي که از معصومين
رسيده خوانده شود. اگرچه دعاهاي مأثور زياد است، به برخي اشاره مي‌شود. علاوه بر اين دعاها، مي‌توانيد خواسته‌هاي خود را بر هر زباني که خواستيد از خداوند طلب کنيد.
1ـ «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم. اللّهمّ جنّبني الشيطان و جنّب الشيطان ما رزقتني».(1)
2ـ «اللّهمّ ارزقني إلفها و ودّها و رضاها، و ارْضني بها، و اجْمع بيننا بأحسنِ اجتماعٍ، و اُنسٍ و ائتلافٍ، فانّک تُحِبُّ الحلال و تکره الحرام».(2)
3ـ مرد دستش را روي پيشاني همسرش بگذارد و بگويد:
«اللّهمّ على کتابک تزوّجتها، و في أمانتِک أخذتها، و بکلماتک إسْتحللتُ فَرْجها، فإنْ قضيتَ في رحمها شيئاً فاجعله مسلماً سويّاً، ولا تجعلهُ شِرک الشيطان».(3)
4ـ «بسم الله الرحمن الرحيم الّذي لا إله إلاّ هو بديعُ السموات والأرض، اللهمّ إن قضيتَ منّي في هذه الليلة خليفةً فلا تجعل للشيطان فيه شِرکاً و لا نصيباً، ولا حظاً و اجْعله مؤمناً مخلصاً، مصفّاً من الشيطان ورجزه جلّ ثناؤک».(4)
پاسخ کامل در سايت اين مرکز آمده و در بخش دوم در ذيل ذكر شده است.
پي‌نوشت‌ها:
1. وسايل الشيعه، ج 14، ص 31.
2. اللمعه المشقيه، ج 5، ص 92.
3. همان.
4. وسايل الشيعه، ج 14، ص 31.
**************
شب اول عروسي (شب زفاف) يكي از شب هاي بسيار مبارك است . به همين جهت در منابع اسلامي آداب فراواني براي آن ذكر شده است. مباركي آن از اين جهت است كه در روايت آمده مؤمن با ازدواج و عروسي كردن نيمي از ايمانش تكميل مي شود. در اين شب دعا مستجاب است و فرشتگان براي عروس و داماد رحمت خدا را نازل مي كنند.
از آموزه هاي ديني به دست مي آيد همبستر شدن زن و شوهر و ارضاي غريزه جنسي از اين راه عبادت محسوب مي شود حتي در روايتي آمده است اگر كسي عمل نزديكي با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد، به يكي از سنت هاي پيامبران عمل كرده است.
نكاتي که در اين جا بايد بر آن تأكيد كرد اين است كه؛
1- در انسان برخلاف ساير جانداران، كيفيت همبستر شدن با همسر و انجام رفتار جنسي غريزي نيست ،بلكه آموختني است. بايد روش صحيح آن را ياد گرفت، گرچه اصل وجود غريزه جنسي غريزي و فطري است. به همين دليل يكي از ضروريات براي هر پسر و دختر جوان كه تصميم دارند ازدواج كنند، اين است كه دانستني هاي لازم براي اين كار را ياد بگيرند.
دانستني ها شامل: مقدمات همبستر شدن، شناخت نيازهاي عاطفي يكديگر در هنگام آميزش و رعايت آن، شناخت راه هاي مختلف همبستر شدن، آگاهي از راه هاي جلوگيري از بارداري، تنظيم خانواده، آگاهي از احكام شرعي آن اعم از زمان و مكان آميزش و مسائل ديگر آن مثل غسل ، رعايت بهداشت ظاهري مثل مسواك زدن، خوشبو بودن ، آگاهي از نكات بهداشتي آميزش و رعايت آن، آگاهي ضمني از اختلال هاي جنسي كه در صورت وقوع، سريعا براي معالجه اقدام كنند و صدها نكته ريز و درشت كه بيان آن ها در اين نامه مقدرو نيست و براي فراگيري آن لازم است به كتاب هاي مفيدي كه در اين زمينه تأليف شده مراجعه كنيد.
2- رسيدن زن و شوهر به اوج لذت جنسي (ارگاسم) يكي از علائم انجام شدن موفقيت آميز آميزش جنسي است. بسياري از همسران به دلايل مختلف كه مهم ترين آن عدم آگاهي است، از انجام رضايت بخش اين عمل ناتوانند .به همين جهت به مشكلات زيادي اعم از جسمي و رواني مبتلا مي شوند. حتي طبق آماري كه روان شناسان و كارشناسان امور خانواده ارائه كرده اند ،بيش از 75 درصد از عوامل اختلاف هاي خانوادگي ريشه در اين موضوع دارد. حتي شيخ اجل سعدي در گلستان در ضمن داستاني مي گويد:
زن كز بر مرد بي رضا برخيزد زان خانه و زان سرا بلا برخيزد
3- در رسيدن به اوج لذت جنسي، كه علامت آن انزال در زن و مرد است، بين زن و مرد تفاوت وجود دارد . معمولا مرد بسيار زودتر از زن به اين مرحله مي رسد. به همين خاطر بسياري از مردان وقتي به ارگاسم مي رسند، دست از كار مي كشند ،در حالي كه هنوز همسرشان به ارگاسم نرسيده است. رها كردن زن دراين حالت باعث مي شود مشكلات جسمي زيادي از جمله ايجاد درد در ناحيه كمر و شكم به وجود آيد. پس لازم است مرد به اين نكته توجه كند و قبل از آميزش، همسرش را با تحريك كردن زياد، آماده اين كار كند.
در روايات فراواني اين موضوع مهم بيان شده و تصريح مي كند يكي از آداب همبستر شدن با همسر ملاعبه ،يعني تحريك زن از طريق لمس و مالش بدن و در آغوش گرفتن است حتي در حديثي آمده است مردي كه قبل از نزديكي با همسرش ملاعبه كند، مورد نظر و لطف و رحمت ويژه خدا قرار مي گيرد.
آداب روابط زناشويي زن و مرد دو قسم است:
ا - آداب شب زفاف كه عبارت است:
1- ابتدا عروس و داماد وضو بگيرد.
2- تكبير در شب زفاف؛ برخلاف مراسم جاهليت - كه متأسفانه عده‏اي در عصر ما به بعضي از آن ها گرفتاراند و شب زفاف را به بي‏عفتي و بي‏غيرتي تبديل مي‏سازند - در اسلام نخستين حركت سازنده آن، با شعار «تكبير» آغاز مي‏گردد و آن، فلسفه و سرچشمه بسيار عالي تاريخي دارد.
3- خواندن دو ركعت نماز پس از گرفتن وضو، با حال خضوع و خشوع و دعاي ذيل كه بسيار در سرنوشت عروس و داماد مؤثر است:
«اللهم ارزقني الفتها و ودّها و رضاها بي و ارضني بها و اجمع بيننا با حسن اجتماعٍ و انفس ائتلاف فانّك تحب الحلال و تكره الحرام؛
خدايا الفت و مودت و رضايت زن را نسبت به من و رضايت مرا نسبت به او، بر من ارزاني دار . ميان ما ربه بهترين وجه جمع نما .نيكوترين الفت را به ما عطا كن، همانا تو حلال را دوست مي‏داري و حرام را زشت مي‏شماري».
4- خواندن دعا و نيايش، كه بعد از خواندن نماز زفاف صورت مي‏گيرد.
5- دست داماد بر پيشاني عروس،
پس از ورود عروس به اتاق زفاف، داماد دست خويش را در حالي كه رو به قبله مي‏ايستد، بر پيشاني عروس مي‏گذارد و براي خود و عروس و اولاد آينده‏اش از وي، دعا مي‏كند:
«اللهم بامانتك اخذتها و بكلماتك استحللت فرجها، فان قضيت لي منها ولدا فاجعله مسلما سويّا و لا تجعله شرك شيطان؛
خدايا اين زن را به امانت از تو گرفتم و با كلمات تو او را حلال كردم، اگر از اين زن فرزندي براي من مقرر فرمودي ،او را پربركت و پارسا قرار ده و براي شيطان در او بهره‏اي قرار مده».
ب - آداب عمومي زناشويي:
مستحبات:
1- گرفتن وضو
2- گفتن بسم اللّه‏
3- در هنگام جماع تعجيل نكند و زن را براي آن آماده كند تا او هم كاملاً لذت ببرد.
4- جماع در شب‏هاي دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه يا جمعه باشد.
5- هنگام جماع با زن ملاعبه و بازي كند تا او كاملاً آماده شود.
6- جماع را وقتي انجام دهد كه زن ميل دارد.
7- نزديكي بهتر است در اول شب نباشد ،بلكه ساعاتي بعد از خوردن شام باشد، زيرا معده پر است. نزديكي موجب قولنج و فلج و رعشه و نقرس و سنگ درون و چكيدن بول و فتق و ضعف بينايي مي شود.
امام رضا(ع) فرمود: اين عمل را در آخر شب انجام دهيد. زيرا براي بدن صالح تر و مايه اميد بيش تر و ذكاوت بيش تر براي فرزند كه در آن ميان ايجاد مي كند مي باشد. (سفينه البحار ، ج 1، ص 181)
موارد مكروهي نيز وجود دارد كه بهتر است از آن ها پرهيز گردد:
1- جماع در شب و روزي كه ماه و خورشيد گرفته است.
2- هنگام غروب خورشيد.
3- هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب.
4- شب اول ماه غير از ماه رمضان.
5- در شب آخر ماه.
6- جماع بعد از احتلام در خواب.
7- جماع در اتاقي كه بچه‏اي وجود داشته باشد.
8- نگاه كردن به فرج هنگام جماع.
9- جماع به صورت عريان.
10- جماع در زير آسمان.
11- جماع رو به قبله و پشت به قبله.
12- هنگامي كه شكم پر است.
13- جماع در جايي كه كودكي باشد كه به آن ها نگاه كند يا سر و صداي آن ها را بشنود، هر چند چيزي متوجه نشود.
14- جماع در فرصت بين اذان و اقامه نماز كه مخصوص اعمال عبادي است.
15- جماع بدون وضو يا غسل.
16- جماع در شب عيد قربان.
17- جماع در شب عيد فطر.
در غير اين مواردي كه مكروه است در ساير مواقع نزديكي و مقاربت اشكالي ندارد.
در بعضي اوقات شبانه روزي مي گويند: قمر( ماه) در عقرب است که در بعضي تقويم هاي نجومي اين اوقات را مشخص کرده اند.در اين اوقات از نزديکي و مقاربت خود داري کنيد که طبق بعضي از روايات احتمال فلج بودن يا ناقص العضو متولد شدن کودک زياد است.
اما در مورد نزديکي در دوران بارداري: نزديکي در اين دوران اشکالي ندارد . فقط در مواردي که خطر سقط، زايمان زودرس و پارگي کيسه آب وجود دارد، بايد از انجام مقاربت خود داري کرد.
وطي در دبر (عقب) زن به فتواي برخي از مراجع حرام است(1) . به فتواي بعضي كراهت شديد دارد.(2)
برخي فرموده اند: اگر زن راضي نباشد، حرام است . اگر راضي باشد، كراهت شديد دارد.(3)
بنا بر فتواي آيت الله خامنه اي اين عمل کراهت شديد دارد و احتياط در ترک آن است .مخصوصا اگر زن راضي نباشد .در صورتي که موجب اذيت او شود حرام است .(4)بنابر فتواي آيت الله تبريزي آميزش با همسر از عقب جائز نيست، بنابر احتياط واجب.(5)
به فتواي كساني كه اين كار را جايز نمي دانند، اگر كسي مرتكب شد، بايد استغفار و توبه نمايد. اگر در حال حيض اين كار صورت گرفت، ‌خوب است كفّاره بدهد. كفّاره آن اگر در ابتداي ايام حيض باشد، هجده نخود طلاي سكّه دارو اگر در وسط عادت باشد، نُه نخود و قسمت آخرت حيض 5/4 نخود طلاي سكه دار بايد به فقير بدهد.
احکامي که بيان شد ، در فرض دخول است . لذت بردن از همسر از عقب بدون دخول اشکالي ندارد حتي کراهت ندارد .
پي نوشت ها:
1. آيات عظام: خويي،‌اراكي و سيستاني؛ توضيح المسائل مراجع، مسئلة 450 و ذيل آن.
2.امام خميني ، همان .
3. همان، آيت الله فاضل.
4. آيت الله خامنه اي ، پاسخ سوال هاي مورد ابتلا س 65 .
5. آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، س 1463.
موفق باشيد.
براي آگاهي بيش تر ر.ك:
- ريحانه بهشتي ، سيما ميخبر
ـ ازدواج مكتب انسان‏سازي (جلد سوم)، دكتر پاك‏نژاد
- حليه المتقين، ص 70 - 75، علامه مجلسي
- ازدواج و مسائل جنسي، گروهي از نويسندگان
- بهشت خانواده، دكتر سيد جواد مصطفوي

پرسش: آيا مجاز است که الت مرد در دهان زن وبرعکس قرار گيرد؟
پاسخ:
بوسيدن و ليسيدن اعضاى تناسلى زن و شوهر و وارد كردن آلت در دهان همسر(زن و مرد) از نظر شرعي اشکالي ندارد . زن و شوهر مي توانند هر نوع کامجويي جنسي، از همديگر ببرند.(1)
البته بهتر است مرد و زن مؤمن از کارهايي که مخالف کرامت مؤمنان است ، خودداري نمايند . از طريق طبيعي و مواردي که منافي با کرامت مؤمنان نباشد، از همديگر لذت ببرند.
البته اين کارها از نظر پزشكى رعايت بهداشت لازم است، زيرا آلت تناسلى در معرض ابتلا به بيمارى هاى پوستى مختلف مى باشد. بايد مطمئن بود ناراحتى پوستى و ديگر بيمارى ها وجود ندارد. بلعيدن مني و ترشحاتي که خارج مي شود ،حرام است .
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت:
1. استفتا از دفتر رهبري و استفتاءات از آيت الله مکارم شيرازي. بخشي از مسائل کثير الابتلاء ،س 93.

پرسش: بهترين زمان براي جماع کدام است
پاسخ:
پاسخ در سوال اول آمده است.

پرسش: اعمال مستحبي وزن چيست؟
پاسخ:

پاسخ در سوال اول آمده و اطلاعات بيش تر را مي توانيد با مراجعه به سايت هاي مذهبي و كتاب هاي كه نوشته شده كسب نماييد.