پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله و سلم: اگر اميد نبود، هيچ مادرى نوزادش را شير نمى داد. بحارالأنوار ، ج 77 ، ص 173 .

 

پرسش 1:
تقليد شرح بنده مقلد آيت الله بهجت بودم .پس از ايشان مي خواهم از مرجع اعلم زنده تقليد کنم .
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي اعمال و تشکراز ارتباطتان با اين مرکز :
از راه هاي تشخيص اعلم استفاده کن . اگر احتمال ضعيفي هم دادي که يک مرجع اعلم است ،ا ز او تقليد کن .اگر احتمال ضعيف هم بر اعلم بودن يکي ندادي ،مي تواني از يکي از مراجع شناخته شده تقليد نمايي.نيز مي تواني در مسئله بقا بر ميت از يک مجتهد زنده تقليد کني وبا اجازه او بر آيت الله بهجت باقي بماني.
راه هاي شناخت مرجع تقليد اعلم:
مجتهد و اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت :
اول آن كه خود انسان يقين كند ، مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد .
دوم آن كه دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند، مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند ، به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند .
سوم آن كه عده‌اى از اهل علم كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند ، و از گفته آنان اطمينان پيدا مى شود ،مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند .
اگر شناختن اعلم مشكل باشد، بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد ، بلكه اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است و بداند ديگرى از او اعلم نيست، بنابر احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد . اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند ،بايد از يكى از آنان تقليد كند.(1)
دفتر آيت الله بهجت آيت الله شيخ علي صافي را اعلم معرفي مي کند.
پي نوشت:
1.توضيح المسائل مراجع، مسئله 3و4و14.