پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
چرا زن قبل از زناشویی حق گرفتن مهریه دارد؟

 

امام على عليه السلام: خدا زيبا است؛ زيبايى را دوست دارد. الكافى، ج 6، ص 438.

 

پرسش 1: شرح با سلام بنده يک سال است که ازدواج دائم نموده ام .زن اينجانب نزديک يک سال است است که بنده را ترک نموده و با توجه به اينکه اکنون باکره است و از نظر قانون حق حبس دارد، مي تواند تا نگرفتن مهريه خود ، وظايف زناشوئي را انجام ندهد. وي در دادگاه تقاضاي مهريه (400 سکه بهار) و نفقه داده و بنده اکنون ماهيانه، به صورت اقساط، طي حکم دادگاه، اقساط مهريه و مبلغي به عنوان نفقه پرداخت مي نمايم . چرا باکره بودن دختر در قانون چنين حقي به وي مي دهد که بدون انجام دادن هيچ وظيفه اي بتواند کلاهبرداري کند؟ پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛ درخواست مهريه قبل از آميزش ابتدايي يکي از حقوق زن است و مي تواند اين حق را مطالبه بنمايد . نمي شود آن را کلاهبرداري نام نهاد. البته مردان هم بايستي بدانند قبول تعهدات و قراردادها مسئوليت مي آورد و اينکه در اذهان و گفتگوها معروف و سر زبان هاست که« مهريه را کي داد و کي گرفت » اشتباه بزرگي است .بسياري به خاطر اين مسئله گول مي خورند ،ولي بايستي مرد بداند که هر مقدار مهريه را که تعيين و قبول مي کند ،موظف به دادنش است و در صورت مطالبه زن نمي تواند ندهد و دادگاه هم طبق قانون و شرع عمل مي کند . البته نگران نباشيد و نبايد اين مسئله کدورتي بين شما ايجاد بکند. گرفتن مهريه اشکالي ندارد و بالاخره بايستي مهريه را مي داديد. لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم . پرسش 2: سوال دوم : نزديکي بنده با زناني که در سفرهاي خارجي مي بنم و اهل کتاب هستند ، از نظر شرعي جايز است يا زنا محسوب مي شود ؟ پاسخ: آميزش با زنان کافر و زنان اهل کتاب اگر بدون ازدواج باشد ،زنا محسوب مي شود و جايز نيست . اگر زنان اهل کتاب باشند (يهودي و مسيحي و زردشتي)مي توانيد با آنان ازدواج موقت بکنيد و اگر صيغه عقد ازدواج را نمي دانيد، مي توانيد از روي رساله مرجع تان بخوانيد. به فتواي برخي از مراجع به زبان هاي ديگر مانند فارسي نيز مي توانيد بخوانيد. ضمناً ساير شرايط عقد ازدواج موقت را دارا باشد. براي آگاهي بيشتر مطالب ذيل را مطالعه بفرماييد : دستور خواندن عقد غير دائم (صيغه موقت) : اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد غير دائم را بخوانند، بعد از آن كه مدت و مهر را معين كردند، چنانچه زن بگويد : زوجتك نفسى فى المدة المعلومة على المهر المعلوم ( خودم را به همسري تو در مدت معين با مهر معين در آوردم) بعد بدون فاصله مرد بگويد : قبلت(قبول كردم) صحيح است . شرائط عقد : عقد ازدواج چند شرط دارد : اول آن كه به احتياط واجب به عربى صحيح خوانده شود، واگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند، به هر لفظى كه صيغه را بخوانند، صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند اما بايد لفظى بگويند كه معنى " زوجت و قبلت " را بفهماند . دوم: مرد و زن يا وكيل آنها كه صيغه را مى خوانند، قصد انشا داشته باشند ،يعنى اگر خود مرد و زن صيغه را مى خوانند، زن به گفتن " زوجتك نفسى " قصدش اين باشد كه خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن " قبلت التزويج " زن بودن او را براى خود قبول نمايد. دخترى كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد، اگر بخواهد شوهر كند، چنانچه باكره باشد، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جد پدرى خود اجازه بگيرد . اگر پدر و جد پدرى غائب باشند، به طورى كه نشود از آنان اجازه گرفت و دختر هم احتياج به شوهر كردن داشته باشد، لازم نيست از پدر و جد پدرى اجازه بگيرند . نيز اگر دختر باكره نباشد، در صورتى كه بكارتش به واسطه شوهر كردن از بين رفته باشد، اجازه پدر و جد لازم نيست.(1) سوم : زن نبايد شوهر داشته باشد يا در عده شوهر قبلي اش باشد .بنابراين با زني که تازه از شوهرش جدا شده، نمي توان ازدواج کرد . بايد صبر کنند تا زن از عده در آيد ( عده زني که طلاق گرفته اگر مقاربت كرده باشد ، بايد سه طهر يعني سه بار حيض شود و از حيض پاک شود .عده زني که شوهرش مرده ،چهارماه و ده روز است .عده زني که در عقد موقت ديگري بوده، دو حيض است) لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم . پي‌نوشت‌: 1. امام خميني، توضيح المسائل، مسئله2363-2377.