گروه علمی اعتقادات

به همت گروه علمی اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار شد؛
در این کارگاه علمی، مهارت های خطاهای ذهنی و مدیریت ذهن با تکیه بر افزایش کیفیت پاسخگویی به سؤالات مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» در این کارگاه اهم خطاهای ذهنی را به منظور مدیریت ذهن مطرح و راهکارهای اصلاح آن را تبیین کرد.

وی در ابتدا با بیان و توضیح دو سیستم اصلی اندیشیدن گفت: در سیستم یک، تفکر، خودکار، سریع و بدون نیاز به تلاش زیاد و با کنترل خود خواسته صورت می گیرد و در سیستم دو، تفکر، کند و نیازمند تلاش و تمرکز بیشتر می باشد.

حجت الاسلام مخدوم با برشمردن مزایای سیستم دو گفت: این نوع تفکر وسوسه ها را کنترل کرده و زمینه خودکنترلی را فراهم می کند و ادراک انتخابی را موجب می شود.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با اشاره به مشکلات سیستم یک در تفکر ادامه داد: عادت به این سیستم موجب می شود که گرفتار الگوی ذهنی شده و به اصطلاح درماندهی آموخته شده را موجب می گردد.

وی نگرش منفی را از دیگر مشکلات تفکر سیستم یک برشمرد و در تعریف نگرش منفی گفت: افکار و یا تصوراتی است که ما را برای رسیدن به اهداف و موفقیت ها کند یا متوقف می کند و کسانی که این نوع تفکر شاکله شخصیتی شان شده است براساس تحقیقات انجام شده در مقابل دیگر افراد، هفت سال عمر کمتری داشته اند.

وی افزود: بسیاری خستگی ها، دردهای ناگهانی، خواب آلودگی مریضی، رخوت، سستی، بیحالی و کمبود خلاقیت همه از نتایج افکار منفی است.

حجت الاسلام مخدوم در ادامه به بیان نمونه هایی از الگوهای فکری غلط پرداخت و راهکارهای رهایی از آن را نیز بیان کرد.

تفکر قطبی شده، کمال گرایی اخلاقی و عملکردی، تعمیم مبالغه آمیز، بزرگ نمایی، کوچک نمایی، فاجعه سازی، فیلتر ذهنی، برچسب زدن، استنباط و نتیجه گیری شتاب زده و سطحی، ذهن خوانی، مقصریابی و باید بی مورد از جمله مهمترین خطاهای ذهنی بود که استاد کارگاه تعریف و تبیین کرد و علاوه بر بیان راهکارهای حل آن، مثال هایی کاربردی در عرصه پاسخ به سوالات دینی یبان کرد.

شایان ذکر است این این کارگاه طی چهار جلسه برگزار شد و این کارگاه ها و نشست‏های علمی و مهارتی در مرکز با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته و با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

از سوی گروه علمی کلام مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد:
در این نشست علمی رویکردهای مواجهه با بحث تکامل با محوریت پاسخگویی به سوالات شرعی مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، دکتر میلاد نوری در این نشست رویکردهای ضمن مقدمه ای به بررسی رویکرد الهیات به تکامل پرداخت.

این استاد دانشگاه در ابتدا سرفصل های مباحث را اینطور برشمرد: بینش جز به کل، بینش کل به جز، بینش دوسویه، تصویر امروزین از شکل گیری حیات زیستی در تکامل کیهانی، بینش تکاملی و مسائل الهیات و سپس به بحث حدوث جسمانی نفس و مسئلۀ الهیات پرداخت و خودآگاهی و الهیات.

وی با بیان ماهیت علم مدرن که جوهرگریز است و به جای پرسش از چیستی به پرسش از چگونگی می پردازد تا با توضیح عالم بتواند آن را به خدمت بگیرد، گفت: علم مدرن تلاش می کند دنیا را بر اساس بیان نسبت های ریاضی توضیح دهد و در نگاه مدرن انسان جزئی از این عالم یکپارچه است که با روند تکاملی از انفجار بزرگ آغاز گشته است و پیدایش انسان روندی متفاوت از این یکپارچگی ندارد و روند این نگاه از دکارت و ورود ریاضی برای توضیح پدیده ها آغاز گشت و با نیوتن که نیوتن تلاش کرد تا با تبیین قوانین اجزاء، کل عالم را توضیح دهد اوج گرفت و انیشتین با نسبیت عام یکپارچگی بیشتری بین قواعد عالم ایجاد کرد.

دکتر میلاد نوری در ادامه افزود: عنصر اساسی تشکیل موجودات زنده کربن است که در ستارگان دوردست میلیاردها سال قبل ساخته شده است و تکامل به معنی پیچیده تر شدن باعث شد تا ترکیب کربنی در قالب DNA قابلیت حفاظت از بقای خود را پیدا کند و در راستای این حفاظت دائما موجود هماهنگ تری با محیط خود به وجود آورد.

وی افزود: دنیای مدرن تلاش می کند همه وجود انسان را مادی توصیف کند ولی از توضیح ادراک انسان از منظر اول شخص عاجز است؛ ولی با حرکت جوهری ملاصدرا می توان بین تکامل به معنای مدرن و اثبات روح برای انسان آشتی برقرار کرده و آن دو را مکمل هم دانست به این صورت که علم مدرن مراحل تشکیل و تکامل جسم انسان را توضیح می دهد و حرکت جوهری بیان می کند بدن انسان در طی مراحل تکوین خود به چنان پیچیدگی می رسد که دارای ویژگی خودآگاهی برتری می گردد که با صرف جسم بودن قابل توصیف نیست.

استاد فلسفه دانشگاه شهید مطهری در جمع بندی مباحث گفت: ماده هست، اما ماده خود هستی نیست؛ الکترون و پروتون هستند، اما آنها خود هستی نیستند؛ کربن و آب هستند ولی آنها خود هستی نیستند؛ سلول زنده هست، ولی سلول زنده خود هستی نیست؛ گیاه هست ولی گیاه خود هستی نیست؛ حیوان هست؛ اما حیوان خود هستی نیست؛ نهایتا انسان هست، و هستی را می یابد و به این ترتیب اصل هستی، تمام پیکره جهان را چنان وحدت می بخشد که نهایتا انسانِ خودآگاه به مثابه خودآگاهی خود هستی و جهان به ظهور می رسد و انسان خودآگاهی جهان است و در طی حرکت تکاملی جهان به خوداگاهی دست یافته است و جوهر جهان در حرکت است و از مادۀ المواد تا ملکوت کشش پیدا کرده است. اما باید دانست که ماده، هستی نیست، بلکه از هستی بهره مند است و در بستر » هستی«  است که به ساحت خود آگاهی می رسد.

این جلسه با پرسش و پاسخ کارشناسان پاسخگوی گروه کلام به پایان رسید.

گفتنی است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

از سوی گروه علمی کلام مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد:
در این نشست علمی آسیب شناسی مدعیان ظهرو با تکیه بر جریان یمانی با محوریت پاسخگویی به سوالات در این زمینه مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان در این نشست با معرفی دقیق خاستگاه این جریان، به بررسی اهداف و نوع مقابله با این جریان انحرافی پرداخت.

پژوهشگر مباحث مهدویت در ابتدا با معرفی جریان احمد اسماعیل که خود را احمدالحسن می‌نامند، گفت: این گروه از سال 1382 کار تبلیغ خود را آغاز کرده و ادعا دارند احمداسماعیل فرزند پنجم امام زمان است که در حال حاضر به عنوان یمانی نقش تبلیغ برای حضرت دارد و بعد از وفات ایشان به عنوان اولین مهدی از دوازده مهدی جانشین حضرت خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: این جریان منکر رجعت بوده و معتقدند رسول خدا 24 وصی دارد و مستند آن نیز روایات مختلفی هستند که بیشتر آن ها شاذ بوده و علاوه بر ضعف سند با روایات دیگر در تضاد هستند که از جمله این روایات می توان به این موارد اشاره کرد: «يَا عَلِيُّ إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ مِنْ بَعْدِهِمْ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً»، «المهدی مَولدُهُ بِالمُدَینَه»، و «اُفكّر فی‌ مولود یكون من ظهر الحادی عشر من ولدی».

وی گفت: احمد برای تطبیق خود بر روایات از سه موضع بهره می گیرد: بشارت توسط معصومین در خواب، ادعای مرگ سریع مدعی دروغینی که از حدیث وصایت استفاده کند و مناظره امام رضا(ع) با جاثلیق.

در انتهای نشست، کارشناسان پاسخگو سؤال های خود را در مورد نوع مواجهه و نوع شناسی پاسخ ها به این جریان انحرافی مطرح کردند.

شایان ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.