مسافرت

سلام دختری هستم 26 ساله که دو ماهی است عقد کردم. با توجه به اینکه شوهرم سرباز است و دو سه هفته یه بار به مرخصی میاد و شهر ما تا شهر شوهرم فاصله زیادی داره از من خواسته تا شب ها و روزهای قدر رو به شهر آنها برم باتوجه به اینکه نماز و روزه ی من اونجا شکسته و نادرسته و من نمی خوام شب  و روزهای قدر روزه خواری کنم و چون شاغل هستم نمی توتم قصد ده روزه انجام بدم، آیا روزه خواری دراین روزهای قدر گناه داره؟ می تونم من به حرف شوهرم گوش ندهم و نروم شهرشون و روزه هامو درست بگیرم؟

پاسخ:
مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد و اگر انسان به مسافرت رفت روزه او صحیح نیست و باید بعد از ماه رمضان قضای روزه ها را بجا آورد.(1)
بنابراین رفتن شما به شهر شوهرتان اشکال ندارد و در آنجا روزه های خود را نگیرید و کار شما گناه نیست.

پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س 742.

با سلام من ساکن و متولد بندرعباس هستم ،پدر و مادر وهمسرم متولد یکی از روستاهای اطراف است. با این وجود من میتوانم به آن مکان جهت دید وبازدید بروم ؟آیا اشکالی در روزه من به وجود نمی آید?

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
جهت ديد و بازديد رفتن اشکال ندارد اما اگر روستايي که مي خواهي بروي، فاصله اش تا بندر عباس 5/22کيلومتر يا بيش تر باشد، نماز شما بدون قصد ده روزدر آن روستا شکسته است.بلي اگر بعد ازاذان ظهر از بندر عباس حرکت کني، روزه آن روز صحيح است . از آن طرف هم اگر قبل از اذان ظهر به بندر عباس برسي ،روزه ات صحيح است .
اگر فاصله کم تر از 5/22 کيلومتر است، نماز و روزه ات در روستا کامل است.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله خامنه اي، استفتائات، س640.

اگر بخواهم به مسافرت بروم و قصد 10روز کنم با اینکه میدانم کمتر از ده روز میمانم(6الی8روز) در آن شهر حکم نماز وروزه من چگونه است؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در فرض سوال نمي توانيد قصد ده روز بكنيد و بايد نماز را شكسته بخوانيد و نمي توانيد روزه بگيريد .(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله خامنه اي ؛ رساله اجوبه الاستفتاات ؛ س 640

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

سلام، من دانشجویی هستم که مسافت محل سکونت تا تحصیلم 2 ساعت بیشتر نیست و تقریبا هفته ای یک بار یا هر دو هفته یکبار به محل سکونتم برمی گردم.بعبارت دیگر همیشه ده روز در محل تحصیل نیستم. و تقریبا دو سال است که در حال رفت و آمد هستم. آیا محل تحصیلم با توجه به مسافت 2 ساعته و توضیحات بالا وطن محسوب می شود یا نه؟ باید نماز و روزه ام را کامل انجام دهم یا شکسته است؟ بین نماز و روزه با توجه به مطالب توضیح داده شده تفاوتی وجود دارد یا حکم هر چه باشد در مورد هر دو صادق است. خواهش میکنم کامل توضیح دهید و جناچه امکان دارد با مثال. ممنون. در ضمن در حال حاضر مرجع تقلید بنده مقام معظم رهبری هستند. آیا ایشان اجازه داده اند که در این خصوص بر فتوای مرجع قبلی خود بمانم یا خیر؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
به فتواي آيت الله فاضل لنکراني، اگر دانشجو يا کارگر در کم تر از ده روز حد اقل يک مسافرت داشته باشد و حد اقل به مدت يک ماه يا بيش تر رفت و آمد ادامه داشته باشد و در اين مدت ده روز پشت سرهم در يک جا نماند، تا زماني که چنين رفت و آمد دارد، در تمام مسافرت ها و در تمام جاها نمازش تمام است . روزه اش صحيح است و درماه رمضان هم بايد روزه بگيرد.(1)
اما اگر کسي گاهي هر هفته و گاهي در هر دو هفته يک مسافرت داشته باشد ،چنانچه ده روز در يک جا بماند و مسافرت هم داشته باشد ، در هنگام مسافرت حکم مسافر را دارد و نمازش شکسته است.
درمورد سفر هاي شما: اگر در کم تر از هرده روز يک مسافرت داريد و ده روز در يک جاه نمي مانيد، نماز شما در همه جا و در تمام مسافرت ها تمام است . اگر گاهي يک هفته و گاهي دو هفته بعد يک مرتبه رفت و آمد مي کنيد، يعني ده روز در يک جا مي مانيد ،حکم مسافر را داريد، ولي اگر در بين اين دو هفته که به محل سکونت بر نمي گرديد، در جاي ديگري به مقدار مسافت شرعي مسافرت داشته باشيد که ده روز در يک جا نمانيد، کثير السفر مي شويد و در تمام جاها نماز شما تمام است.
2- در اين مسئله بين نماز و روزه فرق نيست.
3- اگر به نظر شما آيت الله فاضل اعلم باشد ،به فتواي رهبري احتياط مستحب آن است که بر تقليد خود از آيت الله فاضل باقي بمانيد . طبق فتواي رهبري بر تقليد خود باقي بمانيد. (2)
اگر بر تقليد خود از آيت الله فاضل باقي نمانيد، در مسئله نماز دانشجو رهبري اجازه داده است که به مرجع ديگري که سفر دانشجوي را کثير السفر مي داند، رجوع کند.(3)
پي نوشت ها:
1.آيت الله فاضل، توضيح المسائل(تصحيح شده) مسأله 1325.
2. آيت الله خامنه اي ، استفتائات، سؤال35 .
3. سؤال تلفني(7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.

با سلام بنده مشغول مطالعه برای کنکوری هستم که 2 ماه دیگر برگزار خواهد شد و از لحاظ حسمی نیز بنیه ضعیفی دارم در شمنکارمند هم هستم و وقتی از سرکار به خانه برمی گردم دیگر توانی برای درس خواندن ندارم و از طرفی امتحانی که دارم برایم سرنوشت ساز است.لطفا به من راهینشان دهید که هم رضای خدا و هم موفقیت مرا در برداشته باشد انشا الله

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباط تان با اين مركز؛
جايي که انسان مي‌تواند روزه نگيرد، مواردي است که در توضيح المسايل مراجع آمده، داشتن امتحان و مانند آن اگرچه مهم باشد، از آن موارد نيست. ضعف بدني نيز مجوز باطل کردن روزه نمي‌شود و باطل کردن عمدي موجب کفاره مي‌شود.
کسي که دانشجو يا محصل يا ... است ،در صورتي که شرائط روزه گرفتن را دارا باشد ،سختي درس يا امتحان موجب و مجوز براي روزه خوردن نمي شود .
عمدا روزه را نبايد بخوري . اگر بخوري، علاوه بر قضا کفاره هم لازم مي شود .(1)
مي تواني قبل از ظهر(از اذان صبح تاقبل از اذان ظهر هر وقت خواستي)به مسافرت بروي(5/22 کيلومتر بروي و برگردي که مجموعا بشود45 کيلومتر ،کافي است) . در مسافرت روزه را بخوري و برگردي .در اين صورت ديگر روزه نيستي . در طول روز لازم نيست از خوردن و آشاميدن اجتناب کني. بعد روزه ها را قضا کنيد.
پي نوشت:
1. توضيح المسائل مراجع ،م1658.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

نذر كرده ام روز ولادت حضرت علي علیه السلام روزه بگيرم. نظربه تعطيلات در تدارك مسافرت مي باشم چه كنم؟ حكم مسأله و تكليف بنده را لطفاً بيان فرماييد.

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر کسي نذر كرده باشد روز معينى را روزه بگيرد، مى‏ تواند در آن روز مسافرت نمايد و کفاره ندارد. بايد پس از مسافرت قضايش را به جا آورد.

پي نوشت :
1 . توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ، ص 988 ، م 1716 ؛ تحرير الوسيله ، ج 1 ، ص 115 ، م 14 .