صیغه دختر و دخول

 

امام على عليه‏السلام : با پُرخورى ، تن‏درستى‏اى نخواهد بود . مائة كلمة للجاحظ ، صفحه 32 ، حديث 16.

 

پرسش 1:
صيغه شرح ايا براي کسي که به سن ازدواج رسيده باشه ولي هنوز شرايط ازدواج براش مهيا نباشه مانند شغل و خونه مي تونه دختري صيغه کنه؟

پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي اعمال.

از ديدگاه اسلام صيغه ( ازدواج موقت ) طبق شرائطي جايز بوده و اشکالي ندارد . يکي از شرائط آن است که :
اگر بخواهيد دختري را به عقد موقت خود در آوريد ، اگر باکره باشد ،بايد با اجازه پدر دختر باشد . اگر باکره نباشد، نيازي به اذن و اجازه پدر نيست . مي توانيد او را به عقد موقت خود در آوريد . پي نوشت:
1.توضيح المسائل مراجع ،ج 2 ،ص 387 ،م 2376

سلام. من چند ماه پیش با دختری دوست شدم و تلفنی با هم صحبت می کردیم و چون فهمیدم این کار گناه است صیغه کردیم البته کسی نمی دانست.البته چون دختر پدر و پدربزرگ نداشت به نظرم صیغه ما اشکالی نداشت. ما در زمان محرمیت آمیزش کردیم ولی الان به دلیل توصیه خانواده ها جدا شدیم. لحظه جداشدن دختر گفت که همه چیز را بخشیدم. سوالم این است. آیا اکنون حقی بر گردن من است؟ البته به دلیل اینکه یاد من از ذهن او پاک شود نمی خواهم با او صحبت کنم. خواهشمندم مرا راهنمایی کنید. ممنون

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در ازدواج دختر باکره اي که به بلوغ رسيده و رشيده ، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد، به احتياط اذن پدر و جد پدري لازم است ( 1 ) . در صورتي که پدر و جد پدري ندارد ، اذن و اجازه از برادر بزرگ يا عمو و يا ... بزرگ خانواده گرفته شود . ( 2 ) در مورد پرسش که دختر حق خودرا با رضايت کامل ببخشد، مشکلي ندارد .
پي نوشت ها:
1 . آيت الله مکارم شيرازي ، توضيح المسائل ، ص 398 ، م 2037 .
2 . سؤ ال تلفني ( 7840001 ـ 0251 ) از دفتر آيت الله مکارم شيرازي .