حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

چرا امام حسین (ع) حج شان را ناتمام گذاشت؟
تعبیر اینکه حضرت (ع) حج شان را ناتمام گذاشت درست نیست، چون حضرت (ع) اصلا برای حج تمتع مُحرم نشده بود و موقع ورود به مکه فقط عمره مفرده انجام داد. چون بعدها قرائن و شواهد نشان می داد که مکه بسیار نا امن است و جاسوسان بنی امیه بسیج شده بود که حضرت (ع) را در ایام حج ترور کند.
یکی از شواهدش هم این بود که حضرت (ع) در جواب عبدالله بن زبیر که آن روزها سودای خلافت داشت و در مکه پناه گرفته بود، وقتی دید که ایشان به سمت عراق حرکت می کند بر خلاف میلش و بر حسب ظاهر
درخواست ماندن حضرت (ع) در مکه را نموده بود،   فرمود: نمی خواهم با ریخته شدن خون من حرمت حرم امن   خدا از بین برود. که این به نوعی پیش گویی بود که عبدالله بن زبیر در همان جا خونش ریخته شد.
دعوت به کوفه مسئله ی دیگری و خارج از مسائل حج هست، که نامه های زیادی در حدود 12000  نامه به دست حضرت (ع) رسید. بعضی از نامه ها حالت طومار داشت و امضاء کنندگان آن تعدادی از اهل کوفه بود. 
حضرت (ع) احساس تکلیف و وظیفه کرد، پسر عمویش حضرت مسلم (ع) را فرستاد که ایشان در بدو ورود با استقبال اهل کوفه روبرو شد و آن طور که در مقاتل نوشته اند؛ 18000 نفر به دست ایشان با حضرت (ع) بیعت کرد، ایشان آنها را گزارش کرد. از طرفی چون اوضاع مکه نا امن بود ،  لذا حضرت (ع) به سمت عراق حرکت کرد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.