حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

آیا مسلمانان در جنگ بدر چاههای آب را پر کردند؟
همان طوریکه برای بدست آوردن معنی اصلی قرآن، متشابهات(آیاتی که معنایش مشتبه است) به محکمات قرآن باید عرضه شود، در مورد علم تاریخ هم همین طور است، و محکمات و متشابهاتی دارد. از محکمات و مسلمات تاریخ اسلام این است که پیامبر اسلام از روشهای غیر انسانی و غیر اخلاقی استفاده نمی کرد. حضرت (ص) وقتی فرماندهان را برای جنگ می فرستاد می فرمود: درختان (درخت میوه) دشمن را قطع نکنید، آب دشمن را مسموم نکنید، مجروحان، پیرمردان و پیرزنان، را نکشید، فراریان را تعقیب نکنید. اگر چه پیامبر از حیله ی جنگی استفاده می کرد، همان طوریکه در جنگ خندق، نعمان بن مسعود با تائید پیامبر، بین یهود بنی قریضه و سپاه احزاب اختلاف افکند. و فرمود: ان الحربَ خدعه. جنگ خدعه و نیرنگ است.
از طرف دیگر خداوند متعال در آیه 11 سوره ی انفال قسمتی از جنگ بدر را نقل می کند، و می فرماید: إِذْ يغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَينَزِّلُ عَلَيكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيطَانِ وَلِيرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ(الأنفال/11) ای مسلمانان به یاد بیاورید که در شب جنگ بدر یک خواب سبکی بر شما مسلط کردیم. (اگر خواب می ماندند ممکن بود غافلگیر شوند، و اگر نمی خوابیدند فردا نمی توانستند بجنگند.) و از آسمان بارانی بر شما نازل کردیم که به وسیله آن خودتان را پاک گردانید. و پليدي شيطان را از شما دور سازد؛ (غسل کنید) و دلهايتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد!
در این آیه از چند امداد غیبی یاد می کند که یکی از آنها نزول باران در شب پیش از جنگ هست، تا شما از آب آن استفاده کنید. اگر مسلمانان چاههای آب را تصرف کرده بودند، موردی ندارد که خداوند متعال از نزول باران به عنوان امداد غیبی یاد کند.
اگر در جایی مثل سیره ی ابن هشام از قضیه پرکردن چاههای آب یاد شده است، از سند درستی برخوردار نیست، و گوینده ی اصلی آن معلوم نیست، و با سیره ی و مسلمات رفتاری پیامبر (ص) مطابقت ندارد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.