بیشتر وقت ها فکر میکنم لحن حرف زدنم با خدا اشتباه هست و تو نمازام وقتی به قنوت میرسم با زبان محاوره ای با خدا درد دل میکنم و ازش کمک میخوام؛لطفا راهنماییم کنید.
یا علی

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي اي كاش مرجع تقليدتان را به ما معرفي مي كرديد، چون برخي از مراجع در نماز دعا به زبان فارسي را جايز نمي دانند و بهتراست در نماز دعاهاي عربي معروف را بخوانيد. ولي بعد از نماز دست ها را بلند كنيد و يا در سجده به هر زباني كه دوست داريد از خداوند طلب حاجت كنيد.
بدانيد آن چه در دعا مهم است همان خلوص و انقطاع وبريدن از غير خدا و رفتن به درگاه اوست، ولي بايد بدانيد دعا ها ‏و راه هاى مختلفى براى اجابت حاجت ذكر شده است.
يكى از آن راه‏ها: نماز جعفر طيّار است كه كيفيت آن در مفاتيح الجنان مذكور است. شما چهار جمعه اين نماز را بخوانيد و در پايان هر مرتبه حاجات خود را از خداوند طلب كنيد.
راه ديگر: زياد خواندن ذكر يونسية است: لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين، البته توجه به مضمون ذكر يونسيه هم داشته باشيد! چرا كه بعد از اين ذكر بود كه خداوند فرمود: فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِ. دو مطلب قابل دقت و توجه در اين ذكر هست يكى حسن ظن به خداوند و دوم اعتقاد و اعتراف به بدى‏ها و نواقص خود انسان. ما بايد با تمام وجود باور كنيم كه خداوند غنى، بى‏نياز، كريم، جواد، مهربان و توانا است. پس از طرف او هيچ مانعى جهت برآوردن حاجات نيازمندان درگاهش وجود ندارد و در مقابل اين ما هستيم كه سراپا نقص و كاستى هستيم و خود را طلب‏كار خداوند مى‏دانيم در حالى كه طلبى از او نداريم و هر آنچه را هم كه داريم از سر لطف و رحمت او است. پس همراه با خوشبينى به خداوند و توجه به كاستى‏هاى خويش و بدون حالت طلب‏كارانه، دست تضرّع به درگاه آن تواناى كريم بلند كنيد و از اصرار خسته نشويد.
راه ديگر: نذر كردن براى استجابت دعا است به اين طريق كه بگوييد لله عَلَىَ اگر حاجتم برآورده شد فلان كار را انجام مي دهم. البته بايد كاري كه نذر مي كنيد انجام دهيد،از نظر شرعي جائز و پسنديده باشد.
در ضمن هر دعايى كه از ناحيه معصومين(ع) وارد شده است چه صدور آنها از آن بزرگواران قطعى باشد يا احتمالى اين گونه نيست كه بدون قيد و شرط اثر خواهد كرد، بلكه به شرايطى كه خود آنان فرمودند بستگى دارد. از جمله: ترك گناه، انجام واجبات، اداى حقوق واجب شخصى و اجتماعى، توبه و مهمتر از همه مصلحت واقعى انسان دعاگو (كه فقط خداوند مى داند). زيرا چه بسا مصلحت انسان در اين است كه دعايش مستجاب نشود و يا در آخرت نتيجه اش را ببيند، ولى به هر حال دعاهاى وارده از امامان(ع) بر دنيا و آخرت انسان تأثيرگذار خواهد بود.
اگر مي دانستيم حاجت تان چيست توصيه هاي دقيق تري انجام مي شد. ولي مجملا بدانيد دعا به تنهايي براي رسيدن به خواسته ها كافي نيست بايد، تلاش متناسب داشت و بدون تلاش دعا كردن مانند تير انداختن بدون كمان است كه خيلي اثر بخش نيست.
براى اطلاع بيشتر به كتاب اصول كافى، جلد 4، بخش دعا و كتاب مفاتيح الجنان مراجعه كنيد.
و دعا داراي شرايطي برا استجابت هست و آدابي نيز دارد و گاها موانعي براي استجابت دعا هست كه در استجابت يا عدم ان تاثير دارد كه مي توانيد براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه به بخش تلفني مركز ما به شماره 09640 تماس بگيريد.
موفق باشید.