باسلام میخواستم بدانم زیارت قبر والدین چقدر توصیه شده وایا نرفتن بر سر قبر انها عاق والدین می اورد سوال دیگر اینکه ایا نگه داشتن ریش تا چهلم وجهه شرعی دارد وایا اسلام در این مرد توصیه ای دارد واگر زیارت حضوری برای انسان در قبرستان سخت باشد با خواندن فاتحه دینمان نسبت به والد ین ادا میشود

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
الف- توصيه شده كه حد اقل هر هفته يك بار براي زيارت قبر پدر و مادر برويد. رسول خدا(ص) فرمود: مَنْ زَارَ قَبْرَ وَالِدَيْهِ أَوْ أَحَدِهِمَا فِي كُلِّ جُمُعَةٍ فَقَرَأَ عِنْدَهُمَا يس غَفَرَ اللَّهُ لَهُ بِعَدَدِ كُلِّ حَرْفٍ مِنْهَا (1) هر كسي در جمعه اي سر قبر پدر و مادرش يا يكي از آن دو برود و در آنجا براي شان سوره يس بخواند، خداوند به تعداد هر حرفي كه مي خواند گناهي را از اين فرزند بيامرزد.
ب‌- چه بسا افرادي كه پدر و مادر از آنان راضي نبودند ، و در زمان حيات مورد عاق والدين بودند، ولي بعد از فوت شان از فرزند خود راضي شدند و مورد دعاي خير والدين خود قرار گرفتند. و به عكس، چه بسيارند افرادي كه والدين شان در زمان حيات از آن ها راضي بودند، ولي بعد از مرگ آن ها، مورد عاق والدين قرار گرفتند. امام محمد باقر(ع) فرمود: حقيقت اين است كه بنده خدا با والدينش در زمان زندگى و حيات شان با آن ها خوش رفتار ي مي كند، و پدر و مادر از او راضي باشد. اما پس از مرگ، فرزندشان را مورد عاق قرار مي دهند. به خاطر آن كه فرزند بعد از مرگ، يادي از آنان نمي كند، و در حق شان طلب مغفرت و رحمت نمي كند، بدهكاري آنان ( از حق الناس و حق الله ) را نمي پردازد. و بسا فرزندي كه در زندگى پدر و مادر مورد عاق والدين باشند، اما بعد از مرگ آنان نسبت به آنان نيكي كند، بدهكاري هايشان را بپردازد، برايشان از خدا آمرزش و رحمت بخواهد، خدا ي عز و جل نام آن فرزند را از عاق شدگان حذف كند، و در ليست نيكي كنندگان بنويسد(2). از امام صادق (ع) نيز روايت شده « إِنَّ الرَّجُلَ لَيَمُوتُ وَالِدَاهُ وَ هُوَ عَاقٌّ لَهُمَا فَيَدْعُو اللَّهَ لَهُمَا مِنْ بَعْدِهِمَا فَيَكْتُبُهُ مِنَ الْبَارِّين»(3) همانا پدر و مادر كسي مي ميرد در حالي كه فرزندش مورد عاق هر دو نفرشان بود، بعد از فوت آنان، فرزند در حق پدر ومادر نيكي مي كند، خداوند نام آن فرزند را در ليست نيكوكاران بنويسد.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: سَيِّدُ الْأَبْرَارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ بَرَّ وَالِدَيْهِ بَعْدَ فَوْتِهِمَا (4) سرور و آقاي نيكان در روز قيامت كسي است كه بعد از فوت پدر و مادرش به او نيكي كند.
ج- در مورد ريش: اولا- تراشيدن ريش با تيغ و ماشيني كه مثل تيغ از ته مي‌تراشد، در هيچ زماني جايز نيست. مرحوم آيت الله بهجت به صراحت فتوا به حرمت آن داده است؛ (5) و ساير مراجع تقليد نيز آن را جايز ندانسته اند،(6) بلكه قريب به اتفاق مراجع تقليد در طول تاريخ عصر غيبت امام زمان(ع)، تراشيدن ريش را مجاز نشمرده اند. ثانيا- در مورد بلند كردن ريش و اصلاح نكردن و شانه نزدن آن بعد از فوت عزيزي دستوري در شرع نرسيده، بلكه يك مسئله عرفي است.
د‌- اگر چه در هر كجاي دنيا مي توان فاتحه و قرآن يا نماز خواند، و يا انفاق و صدقه داد و يا هر كار خير ديگري را انجام داد و ثوابش را به پدر و مادر يا ساير مؤمنين هديه نمود، كه قطعا ثوابش به آنان خواهد رسيد، ليكن در سيره و روش پيامبر اكرم (ص) و حضرت فاطمه سلام الله عليها و ائمه طاهرين عليهم السلام، نقل شده است كه آن بزرگواران، به زيارت قبور مؤمنين و نزديكان و خانواده يا پدر و مادر خويش مي رفتند ، و ديگران را نيز توصيه مي كردند، برويد در كنار قبر آنان سوره فاتحه يا سوره هاي ديگر قرآن به ويژه يس و ملك و رحمن و واقعه، توحيد، انا انزلنا، ناس و فلق و آيت الكرسي تلاوت كنيد.(7) زيرا مردگان زايرين خود را مي شناسند و از حضور اقوام به ويژه فرزندان خود، خوشحال مي شوند، رسول خدا(ص) فرمود: اذا مرّ الرجل بقبر اخيه يعرفه، فسلّم عليه، ردّ عليه و عرفه، و اذا مرّ بقبر لا يعرفه فسلّم عليه، ردّ(ع) (8) هنگامي كه كسي از كنار قبر برادر (پدر و مادر و...) خود مي گذرد، بر او سلام كند، البته مرده سلام او را مي شنود و جواب سلامش را مي دهد، اگر مرده را مي شناسد، مرده نيز او را مي شناسد، و اگر آن مرده يا مردگان را نمي شناسد، آن ها نيز او را نمي شناسند، اما جواب سلام را مي دهند.
پي نوشت ها:
1. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان، سال انتشار 1404 ق، ج 89 ، ص 293.
2. الكافي، شيخ كليني، ج 2، ص163، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ش 1365.
3. ارشاد القلوب، حسن بن ابي الحسن ديلمي، ج1، ص 195، ناشر دار الشريف الرضي للنشر، 1413 ق.
4. مستدرك الوسايل، محدث نوري، ج 13، ص 414، مؤسسه آل البيت، قم 1408ش.
5. آية الله بهجت، توضيح المسائل، مسائل متفرقه، س4 .
6. امام خميني، توضيح المسائل، مسائل متفرقه، س83؛
- آية الله خامنه‌اي، رساله اجوبة لاستفتائات، ص315، س1414؛
- آية الله مكارم شيرازي، استفتائات جديد، ج2، س753؛
- آية الله فاضل، جامع المسائل، ج1، س955.
7. ابن قولويه قمي، كامل الزيارات، ناشر دارالمرتضويه، نجف اشرف، سال نشر 1356 ق، ص 222.
8. متقي هندي، كنزل العمال، تحقيق شيخ بكري حياني، ناشر: مؤسسه الرساله – بيروت ، 1409 ق، ج 15، ص 646، ح 42556.
موفق باشید.