حدود6ماه میشه که بایکی اشناشدم که تاالان ادامه پیداکرده وبخاطرهمین میخواییم باهم ازدواج کنیم که خانوادش یعنی مامانش راضی نیست نمیدونیم چطوری رضیشون کنیم پسره25سال داره مادرش میگه هنوزبراش زوده میشه کمکمون کنیدممنون!

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

خواهر گرامي؛ گام نخست اصولي در ازدواج انجام خواستگاري رسمي است. قرار خواستگاري نيز از طرف مادر پسر است كه بايد پس از تحقيقات اوليه صورت گيرد. تحقيقات مختصر قبل از قرار، لازم است تا پس از خواستگاري به علت نبودن ملاك هاي اوليه مورد نظر خانواده ها، مجبور به گفتن پاسخ منفي نشوند. توجه داشته باشيد كه خواستگاري هاي نسنجيده از سوي پسر آثار روحي نامطلوبي بر دختر مي گذارد. قبل از هر چيز توصيه ما اين است كه روند ازدواج را از كانال صحيحش پيش بگيريد تا انشاء الله در رابطه ضربه اي نخوريد.
شما در اين نامه نوع و ميزان آشنايي خود را بيان نكرديد. اما لازم است بدانيد كه اگر آشنايي شما تبديل به يك رابطه دوستي و عاطفي شده، اين دوستي علاوه بر مشكلاتي كه براي دختر و پسر ايجاد مي كند و سبب اختلال در نظام زندگي آنان مي شود اشكلات جدي ديگري نيز دارد.
1. خطرهايي را به ويژه براي دختر دارد. با توجه به اين كه دو جوان، سرشار از عواطفند و در اوج غرايز جنسي قرار دارند، احتمال بسياري وجود دارد كه به هم نزديك شوند و گوهر عفت دختر در معرض خطر قرار گيرد.
2. موضع تهمت است؛ زيرا ديگران در صورت مشاهده دختر و پسر با هم نمي دانند كه ارتباط آن دو براي شناخت ازدواج است و گمان مي كنند رابطه اي نامشروع دارند و اين مطلب بر ازدواج آنان به ويژه دختر (در صورت منتهي نشدن اين رابطه به ازدواج) اثر منفي خواهد داشت.
3. در اين گونه ارتباطات شناخت جدي امكان پذير نيست. زيرا دو طرف مراقب خود هستند و طبيعي است كه فهرستي از معايب خود را در اختيار ديگري قرار نمي دهند.
4. اگر اين دوستي ها به ازدواج بيناجمد با توجه به ويژگي غيرت در مرد، ممكن است سوالاتي در ذهن او شكل گيرد كه چرا همسرم پيش از محرميت با من رابطه برقرار كرد و نكند مشابه اين رابطه با ديگران نيز داشته باشد، ميزان اين سوالات و سلب اعتماد نيز افزون خواهد شد.
5. در صورتي كه اين دوستي ها به ازدواج منتهي نشود كه در موارد بسيار هم به دليل تغيير شرايط طرفين يا مخالفت پدر يا مادر چنين مي شود، آثار منفي فراواني به ويژه بر دختر خواهد داشت كه احساس سرخوردگي و شكست روحي، افسردگي، از دست دادن خواستگاران برخي از اين آثار است. پس همانطور كه گفتيم توصيه مي شود براي دوري از اين مشكلات و پيامدهاي منفي، همسر آينده خود را در فرايند خواستگاري بشناسيد.