در قرآن در سوره یس ماه را برایش منزلگاه هایی قرار داده است و می گوید مانند خوشه ای برمی گردد .در صورتی که ماه تغییر شکل نمی دهد .

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
«وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ»(1)؛ و براى ماه منزلگاه هايى قرار داديم (و به هنگامى كه اين منازل را طى كرد) سرانجام به صورت شاخه كهنه (قوسى شكل و زرد رنگ) خرما در مى‏آيد.
منظور از «منازل» همان منزلگاه هاى بيست و هشتگانه‏اى است كه ماه قبل از «محاق» و تاريكى مطلق طى مى‏كند، زيرا هنگامى كه ماه، سى روز تمام باشد تا شب بيست و هشتم در آسمان قابل رؤيت است، ولى در اين شب بيست و هشتم به صورت هلال بسيار باريك زرد رنگ و كم نور و كم فروغ در مى‏آيد، و در دو شب باقيمانده قابل رؤيت نيست كه آن را «محاق» مى‏نامند البته در ماههايى كه بيست و نه روز است تا شب بيست و هفتم معمولا ماه در آسمان ديده مى‏شود، و دو شب باقيمانده محاق است.
اين منزلگاهها كاملا دقيق و حساب شده است، به طورى كه منجمان از صدها سال قبل مى‏توانند طبق محاسبات دقيقى كه دارند آن را پيش بينى كنند. اين نظام عجيب به زندگى انسانها نظم مى‏بخشد، و يك تقويم طبيعى آسمانى است كه با سواد و بيسواد توانايى خواندن آن را دارد، به طورى كه اگر انسان كمى دقت و ممارست در وضع ماه در شبهاى مختلف كند مى‏تواند با نگاه كردن وضع آن دقيقا و يا تقريبا بداند آن شب كدام شب از ماه است. زيرا در آغاز ماه نوك هاى هلال رو به طرف بالا است، و تدريجا بر حجم ماه افزوده مى‏شود تا هفتم كه نيمى از دايره كامل ماه آشكار مى‏شود و باز بر آن افزوده مى‏شود تا چهاردهم كه به صورت بدر كامل در مى‏آيد.
از آن به بعد از سمت پائين ماه كم مى‏شود تا بيست و يكم كه باز به صورت نيم دايره در مى‏آيد، همچنين از آن كاسته مى‏شود تا شب بيست و هشتم كه به صورت هلال ضعيف كمرنگى در مى‏آيد كه نوك هاى آن رو به طرف پائين است. اساس زندگى انسانها را نظم تشكيل مى‏دهد، و نظم بدون تعيين دقيق زمان امكان پذير نيست، و خداوند اين تقويم دقيق ماهانه و سالانه را در آسمان براى همين هدف قرار داده است.
و از همين جا مفهوم تعبير لطيف «كالعرجون القديم» روشن مى‏شود. زيرا «عرجون» آن قسمت از خوشه خرماست كه به درخت اتصال دارد. توضيح اينكه: خرما به صورت خوشه بر درخت ظاهر مى‏شود، پايه اين خوشه به صورت چوب قوسى شكل زرد رنگى است كه به درخت متصل است و نوك آن مانند جارو است، و دانه‏هاى خرما همچون دانه‏هاى انگور به نخهاى آن متصلند، هنگامى كه خوشه نخل را مى‏برند آن پايه قوسى شكل بر درخت باقى مى‏ماند كه وقتى مى‏خشكد و پژمرده مى‏شود كاملا به هلال قبل از محاق مى‏ماند زيرا همانگونه كه هلال آخر ماه كه در جانب مشرق آسمان نزديك صبحگاهان ظاهر مى‏شود خميده و پژمرده و زرد رنگ و نوكهاى آن رو به پائين است، عرجون قديم نيز همين گونه است. در حقيقت اين شباهت در جهان مختلف ظاهر مى‏شود:
از نظر هلالى بودن چوب خوشه خرما، از نظر زرد رنگ بودن، از نظر پژمردگى، از نظر تمايل نوك قوس آن به طرف پائين، و از نظر قرار گرفتن در ميان توده سبز رنگ شاخه‏هاى درخت نخل كه بى‏شباهت به قرار گرفتن هلال آخرين شب در ميان آسمان تيره رنگ نيست. و توصيف آن به «قديم» اشاره به كهنگى آن است زيرا هر قدر اين شاخه‏ها كهنه‏تر مى‏شود باريكتر و پژمرده‏تر و زرد رنگ‏تر مى‏شود و شباهت بيشترى به هلال آخر ماه پيدا مى‏كند.(2)
بنابراين اينكه ماه در شب اول به صورت هلال باريكي است و در شب هفتم نيم دايره و در شب چهاردهم دايره كامل و همينطور تا آخر ماه كه دوباره به صورت هلال باريكي در مي آيد، همه اينها تغيير شكل ماه است كه به گفته قرآن در منازلي طي مي كند.

پي نوشت ها:
1. يس(36) آيه39.
2. مكارم شيرازي، ناصر،تفسير نمونه، انتشارات اسلاميه، ج‏18، ص 383 .
موفق باشید.