با سلام و خسته نباشید
از شما سوالی داشتم:
راستش من با توجه با مقالات و احادیثی که در رابطه با آخرالزمان و آستانه ظهور خواندم، بشدت دچار رعب و وحشت شدم و حقیقتا نمی توانم برای ظهور امام زمان دعاکنم، باهاتون درد و دل کنم... راستش خیلی می ترسم... من عاشق ماه رمضون بودم اما چیزایی که درباره ماه رمضان نزدیک ظهور خوندم، بدجور می ترسونتم، خواهش می کنم کمکم کنید،
مثلا اینکه وقتی ظهور نزدیک میشه دنیا پر ازخون می شه، سفیانی حکومت می کنه، من خیلی شبا از این مساله می ترسم و رنج می برم و گریه می کنم... اینکه ماه رمضان نزدیک ظهور پر از رعب و وحشته... خیلی واسه ظهور منجی دعا می کردم، خیلی امام زمان رو دوس دارم، اما وقتی یک چنین چیزهایی رو می خونم دچار رعبی می شم که دیگه نمی تونم واسه ظهورشون دعاکنم! دلم می خواد بمیرم و بعدش امام زمان ظهور کنن.. دست خودم نیست... نمی دونم از کی جواب بگیرم... وقتی می بینم تو زمانی زندگی می کنم که معصومی حضور نداره یعنی در آخر الزمان و انقد محروم و بی نصیبیم، و دنیا پراز دشمنی و کینست، آیا باید به خاک و خون کشیده بشیم تا صاحب الزمن بیان؟ از ظهور سفیانی، از تجاوز به زنان وحشت دارم
لطفا مرا راهنمایی کنید
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
امام مهدى(ع) شبيهترين مردم به رسول خدا(ص)
در روايات متعددى بر اين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدى(ع) شبيهترين مردم به رسول خدا(ص) چه از نظر چهره و شمايل ظاهرى و چه از نظر خلق و خو و رفتار است. از جمله در روايتى كه از پيامبر اكرم(ص) نقل شده مىخوانيم:
نهمين نفر از ايشان (فرزندان امام حسين(ع) قائم (برپا دارنده) اهل بيت من و مهدى است. او شبيهترين مردم به من در شمائل، گفتار و رفتار است.(1)
در روايت ديگرى وقتى راوى از امام محمدباقر(ع) مىپرسد: «وقتى قائم بهپا خيزد چگونه با مردم رفتار مىكند؟» آن حضرت پاسخ مىدهند:
آنگونه كه رسول خدا ـ كه درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد ـ رفتار مىكردند ...(2).
دوباره راوى مىپرسد: «سيره رسول خدا(ص) چگونه بود؟» و امام پاسخ مىدهند:
آنچه مربوط به جاهليت بود نابود ساخت و با عدالت به مردم روى نمود... .
و امام حسن عسكرى(ع) نيز فرزند خود را شبيهترين مردم به رسول خدا معرفى مىكنند:
خدا را سپاس مىگويم كه مرا از دنيا نبرد تا اينكه جانشينم را به من نشان داد. او شبيهترين مردم به رسول خدا ـ كه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ است...(3).
همه ما مىدانيم كه رسول خدا(ص) چنان مهربان و رئوف بودند كه حتى حاضر نشدند دشمنان خود را نفرين كنند. اين ويژگى رسول خدا(ص) در قرآن كريم نيز مورد ستايش قرار گرفته و خداوند مىفرمايد: به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى، اگر تندخو و سختدل مىبودى از گرد تو پراكنده مىشدند.(4)
و در جاى ديگر نيز مىفرمايد: هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مىدهد بر او گران مىآيد. سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.(5)
بنابراين، نسبت دادن خشونت و سنگدلى به فردى كه شبيهترين مردم به پيامبر خاتم، حضرت رحمةللعالمين(ص) است، هرگز شايسته نيست.
هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مىدهد بر او گران مىآيد. سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.
آن حضرت در نبردهاى خود هرگز خون بىگناهى را بر زمين نمىريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت مىگيرد كه: مسلمانى را دشنام ندهند؛ خون كسى را به ناحق نريزند؛ به آبروى كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى هجوم نبرند؛ كسى را به ناحق نزنند و...(6).
به دليل همين رفتار مناسب با عموم مردم است كه در روايات مىخوانيم پس از ظهور همه ساكنان زمين از امام مهدى(ع) خشنودند و به او عشق مىورزند.
متأسفانه در طول تاريخ اسلام، افراد مختلفى با اغراض و انگيزههاى متفاوت به وارد كردن روايات ساختگى در مجموعه روايات نقل شده از پيامبر اكرم(ص) يا دستكارى در روايات ايشان پرداختهاند و روايات باب مهدويت نيز از اين موضوع دور نمانده است. با بررسى روايات متعددى كه به نوعى تصويرى خشن از حركت عدالتگستر امام مهدى(ع) ارائه مىدهند روشن مىشود كه راوى تعداد زيادى از آنها فردى است كه علماى رجال او را بدنام و دروغگو خواندهاند كه در نتيجه اين روايات از اعتبار ساقط شده و نمىتوان به آنها استناد كرد.
بنابراين، در بررسى روايات مربوط به حوادث پس از ظهور بايد بسيار مراقب بود و هر روايتى را به راحتى نپذيرفت.
با توجه به نكات ياد شده متوجه مىشويم كه هرگز نمىتوان ظهور امام مهدى(ع) را كه از ابتداى آفرينش تا كنون همه عدالتخواهان جهان در آرزويش بودهاند، حركتى خشونتبار، همچون جنگهايى كه در سراسر تاريخ در كره خاك در جريان بوده، تلقى كرد. بلكه اين حركت به دليل آنكه با هدف از بين بردن همه مظاهر ظلم و ستم و گسترش عدالت در سراسر جهان آغاز شده در همه مراحل خود از هرگونه شائبه ظلم و ستم به دور و كاملاً منطبق بر موازين عدالت است.
براي آگاهي بيشر به كتابهاي داد گستر جهان نوشته ابراهيم اميني در انتظار خورشيد نوشته عبد الرحمان انصاري
سيد مهدي شجاعي در پاسخ به اين گونه القائات مقاله كوچي دارد به نام راستش را به ما نگفتند آن را نيز بخوانيدبه اين لينك مراجعه نماييد : www.rasekhoon.net/article/show-106337.aspx - Translate this page
پي نوشت ها:
1. علامة مجلسي، بحار الأنوار، بيروت – لبنان، ناشر دار إحياء التراث العربي سال چاپ 1403 - 1983 م ج52، ص379.
2. همان، ج52، ص381، ح192.
3. همان، ج51، ص161، ح9.
4. سوره آلعمران(3)، آيه 159.
5. سوره توبه(9)، آيه 128.
6. سيد ابن طاوس، الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر( عج)، ناشر شريف رضى، مكان چاپ قم، سال چاپ 1370 ش، نوبت چاپ اول، ص 149.
موفق باشید.