پوشیدن لباس سیاه در ماه محرم ،ایام شهادت ائمه،اقوام واشنایان صحیح است ایا دراین مورد از ائمه روایتی داریم نظر مراجع عظام تقلید در این باره چیست؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پوشيدن لباس سياه به طور كلي مكروه نيست. موارد استثنا دارد. پوشيدن پيراهن و لباس مشكي در عزاداري چون از مصاديق تعظيم شعائر است، واجد رجحان شرعي است و اشكال ندارد.(1) و لباس سياه خوب است از اول محرم تا روز دوازدهم پوشيده شود. (2)
اين يك سنت و رسم قديمي است. گزارشهاي مستند بيانگر اين حقيقت است كه پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نيز مهر تأييد بر اين سنت و رسم طبيعي گذاشته، در عمل، در عزاي عزيزان خويش سياه پوشيدهاند.(3)
شواهد تاريخي و ادبي، نشان ميدهد كه رنگ سياه از دير باز در ميان بسياري از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است و اين امر اختصاص به ايران يا دوران اسلام نداشته است؛ بلكه اعراب پيش از اسلام، ايرانيان و يونانيان باستان نيز به رسم عزا، جامه سياه يا كبود ميپوشيدهاند.(4)
به روايت ابنابيالحديد در شرح نهجالبلاغه، امام حسن(ع) در سوگ اميرمؤمنان علي(ع)، جامههاي سياه بر تن كرد و با همين جامه به ميان مردم آمد و براي آنان خطبه خواند.(5)
بنابر حديثي كه اكثر محدثان آن را نقل كردهاند، امام باقر(ع) فرمودند: زنان بنيهاشم در سوگ ابا عبد الله(ع) جامه سياه بر تن كردند: «لما قتل الحسين بن علي(ع) لبس نساء بنيهاشم السواد و المسوح و كن لاتشتكين من حر و لابرد و كان علي بن الحسين(ع) يعمل لهن الطعام للمأتم؛(6) زماني كه امام حسين بن علي(ع) به شهادت رسيد، زنان بنيهاشم لباسهاي سياه و جامههاي خشن مويين پوشيدند و از گرما و سرما شكايت نميكردند. [پدرم] علي بن الحسين به علت [اشتغال آنان به] مراسم عزاداري، برايشان غذا درست ميكرد.»
شيخ جواد تبريزي مي فرمايد: توسل به امام حسين و گريه براي او دليل برا حقانيت شيعه است. لذا سفارش شده است كه براي او گريه كنيد و در ايام مصيبتش شعار حزن را اقامه نمائيد چون ملائكه بر او گريه مي كنند و پوشيدن لباس سياه در ايام شهادت امام حسين و اهل بيت خصوصا در ماه محرم و صفر مورد عنايت جدي است و امر به احياء و محافظت از آن شده است. ( 7)
پي نوشت:
1. جامع المسائل، فاضل لنكراني، ج1، س 2170و 2171.
2. احكام بانوان، مكارم شيرازي ناصر، سوال 995.
3. شرح نهجالبلاغه، ابن ابيالحديد، مكتبه مرعشي نجفي، سال 1378ش، چاپ اول، ج 16، ص 22.
4. تمدن اسلامي در قرن چهارم هجري، ج 2، ص 127.
5. شرح نهجالبلاغه،ابن ابيالحديد، مكتبه مرعشي نجفي،سال 1378ش، چاپ اول، ج 16، ص 22.
6. بحارالانوار، علامه مجلسي،ناشر: اسلاميه، مكان چاپ تهران، سال چاپ مختلف، نوبت چاپ مكرر، ج 45، ص 188.
7. رسالة في لبس السواد - الأنوار الإلهية، تبريزى شيخ جواد، دار الصديقة الشهيدة (س)، قم، اول، 1425 ه ق، ص 69: ...و لبس السواد في أيام استشهاده و في وفيات الأئمة (عليهم السّلام) و بالخصوص في شهري محرم و صفر، فأحيوا هذا الأمر و حافظوا عليه.
موفق باشید.