روز هاي خوب در ماه هاي قمري براي مراسم عروس و اسباب كشي

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
يكي از مسايلي كه در سخنان ائمه ي معصومين(ع) آمده انجام كارها به تناسب خود، در روز هاي به خصوصي كه در آن روزها، تاثير فرروان بر تداوم و بركت آن كار وجود دارد. دختر و پسر دم بخت براي آنكه از نعمت ازدواج مناسب برخوردار گردند، بايد اصولي را رعايت كنند، كه يكي از آن موارد، انتخاب روز شايسته براي أمر ازدواج است.
- انجام كارهاي خير در روزهاي ماه قمري:
از آنجايي كه موضوع سوالتان مربوط به ازدواج و اسباب كشي است ما از سخنان گوهر بار ائمه(ع)، تنها در مورد روزهايي كه ازدواج و اسباب كشي خوب دانسته شده است بسنده مي كنيم تا ان شاء الله ضمن رعايت اين نكات و مسايل ديگر، زندگي خوبي را داشته باشيد.
روزهايي كه براي رفتن به خواستگاري يا پذيرفتن خواستگار و ازدواج كردن، خوب است عبارت اند از: روزهاي سوم و ششم و هفتم و هشتم و دوازدهم و چهاردهم و پانزدهم و بيست و هفتم و بيست و نهم هر ماه. (1)
در روايت ديگري در مورد روزهايي كه آغاز هر كاري مبارك است، اينگونه بيان كرده اند: از امام صادق(ع) نقل شده است كه در روزهاي يكم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بيستم،‌ بيست و دوم، بيست و سوم، بيست و هفتم، بيست و هشتم و بيست و نهم هر ماه قمري، آغاز هر كاري مبارك است.(2)
- جايگاه روزهاي قمر در عقرب در انجام كارها:
شايسته است بنابه سفارش و دستورات ديني در ساعات قمر در عقرب -كه جدولش در اينترنت يا تقويم هاي نجومي موجود است- از انجام كارهاي اساسي نظير انعقاد نطفه، عقد ازدواج، افتتاح كار و كسب، اسباب كشي، تعيين و تغيير نام و گذاشتن سنگ بنا و كلاً انجام هر يك از كارهاي اساسي پرهيز كنيم.
البته ذكر اين حديث گرانقدر در اينجا موجب هدايت و باعث آرامش است كه راههايي براي بر حذر بودن از نحوست ايّام نيز وجود دارد. راه حلّي كه اهل بيت(ع) براي اين امر ارائه نموده اند صدقه دادن است. روايات فراواني از حضرات معصومين(ع) وارد شده كه نحوست ايّام با صدقه دادن برطرف مي شود. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع):مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ إِذَا أَصْبَحَ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِكَ الْيَوْم‏.»(3) هر كس صبح صدقه دهد خدا نحوست آن روز را از دفع مي كند.
- شرافت و نحوست برخي روزها در ايام هفته:
شنبه: در روايتي از امام رضا(ع) از پدرانش درباره شنبه تا پنجشنبه از پيامبر(ص) نقل شده است كه از خدا براي امتش چنين درخواستي كرد: «الهم بارك لأمتي في بكورها يوم سبتها و خميسها؛ خدايا! در صبحگاهان امت من در روز شنبه و پنج‌شنبه بركت قرار ده».(4)
چهارشنبه: امام رضا(ع) به روايت از پدرانش فرمود: رسول خدا(ص) فرموده است: آخرين چهارشنبه هر ماه همواره روز نامباركي است.(5)
قابل ذكر است بر مبناي رواياتي كه درباره صدقه و آثار آن آمده است، استعداد نحس و ناخوش ‌آيندي كه درباره روز چهارشنبه ذكر شده با صدقه، دفع مي‌شود.
پاداش مضاعف در روز جمعه: هاشم بن حكم از امام صادق(ع) درباره مردي پرسيد كه قصد دارد كار خيري مانند صدقه يا صوم (روزه) و اين‌گونه امور انجام دهد؟ آن حضرت فرمود: خوب است آن عمل را در روز جمعه انجام دهد، زيرا پاداش عمل در روز جمعه چند برابر است.(6)
ضمناً مراسم ازدواج را در ايام مبارك و چه بهتر كه در روزهاي تولد معصومين(ع) انجام دهيد و نيت خود را در ازدواج خالص كنيد. خوب است هنگام عقد، به قمر در عقرب دقت كنيد.
- نكتۀ پاياني: نكاتي كه بيان شد، صرفاً براي رعايت فضيلت بيشتر بود كه رعايت آن داراي نكات مثبت است، اما اگر به خاطر مشكلاتي نمي توانيد اين مسايل را رعايت كنيد، به خودتان سخت نگيريد و با دادن صدقه مشكلات احتمالي را دفع كنيد تا مبادا دچار وسواس شويد.
- معرفي منابعي براي مطالعۀ بيشتر در اين زمينه و مسايل ديگر مربوط به زندگي:
1. مفاتيح الحياة، نويسنده: آيت الله جوادي آملي، قم: انتشارات اسراء.
2. حلية المتقين، نويسنده: علامه محمد باقر مجلسى(ره).
پي‌نوشت‌ها:
1. براي مطالعۀ بيشتر به كتاب بحار الانوار، ج 59، ص 60 به بعد، مراجعه فرماييد.
2. كليني، محمدبن يعقوب، الكافي، ج۴، ص۲۸۳، تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1365 ق.
3. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج‏‏56، ص31 (ط - بيروت)، 1403ق.
4. شيخ صدوق، الخصال، ص۳۹۴، قم، انتشارات اسلامي، چاپ اول، سال 1362 ه ش.
5. همان، ص۳۸۷.
6. همان.

موفق و موید باشید