چرا جماع به صورت عريان مکروه است؟ ممکن است زن و مردی از اینکه کاملا عریان باشند لذت بیشتری ببرند. ممکن است جواب داده شود که کامل عریان شدن در حین رابطه جنسی مخالف حیا است و بهتر است این کار ترک شود ولی سوال بنده این است که چرا؟ زن و مرد که این حرفها را یا هم ندارند. و نگاه کردن به عورت همدیگر هم که طبق فرمایش امام خمینی مکروه نیست بلکه جایز است. اگر قرار باشد که کامل عریان بودن مخالف حیا باشد پس خود رابطه جنسی برقرار کردن صد درجه بیشتر مخالف حیاست!!!!!عجیب است که عمل ساکینگ(مکیدن آلت تناسلی) مکروه نیست ولی کامل عریان بودن مکروه است( جالب اینکه آیت الله مکروه نمی فرمایند ساکینگ مکروه است ولی می فرمایند بهتر است از کاری که مخالف با کرامت انسانی است پرهیز شود.سوال اینجاست: آخر اگر ساکینگ مخالف با کرامت انسانی باشد این یعنی ترکش بهتر است و در واقع مکروه می شود. شاید همین که مکروه نیست یعنی مخالف با کرامت انسانی هم نیست ) البته می دانم که همیشه لازم نیست ما فلسفه احکام را بدانیم ولی بحث روی این است که اگر یک مرجع تقلید عنوان یک حدیث شناس جماع به صورت عريان را به عنوان یک امر مکروه نقل کند که ما حرفی نداریم ولی چنانچه تنها اتکا به روایت شود(بدون اینکه روایت از حیث سند و دلالت بررسی شود) از کجا معلوم که این روایت صحیح باشد؟ چرا که اگر علتش حیا و منافات با عزت نفس انسانی داشتن باشد یک خرده ای با عقل انسان سازگاری ندارد مگر اینکه علت دیگری داشته باشد که از عقل ما پنهان است. اهمیت اینگونه سوالها اینجاست که به برخی روایات که به تایید یک مرجع تقلید نرسیده به خاطر شبهه عقلی ای که به آن وارد است انسان رغبت به انجام آن نمی کند مگر اینکه حکمتش را درک کند
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
1- علما و فقهاي بزرگوار در اخذ احكام از منابع فقهي كه عبارتند از قرآن و روايات رعايت اصول لازمه و قواعد محكمه را مي كنند و با احتياط و بررسي جوانب امر حكمي را هم براي عمل خود و هم عمل ديگران استخراج و صادر مي كنند. بنابراين مطمئن باشيد كه يك فقيه از يك حديث شناس صرف، بسيار دقيق تر و موشكافانه تر و با در دست داشتن قواعد اصولي و فقهي، احاديث فقهي را هم به لحاظ سندي و هم متني بررسي كرده و حكم خدا را از آن استخراج مي كنند.
اين كه يك روايت صحيح است يا غير صحيح و آيا مي توان به آن عمل كرد يا خير ؟ به عهده فقيه است و ما تنها برداشت و استنباط او از آن روايت را مي توانيم ملاك عمل خود قرار دهيم. اگر شما نيز فقيه باشيد و آشناي به روش كار، بايد خود به استخراج حكم اقدام كنيد و منتظر برداشت و فهم فقيه ديگر نباشيد اما اگر نيستيد بايد به راي و نظر كارشناسي فقيه جامعه الشرائط اعتماد كرده و از آن تبعيت كنيد.
2- در روايتي از پيامبر اكرم (ص) وارد شده است كه: اذا تجامع الرجل و و المراه فلا يتعريان فعل الحمارين، فان الملائكه تخرج من بينهما اذا فعلا ذلك » "چون مرد و زن جماع كنند، عريان نشوند، مانند دو حيوان، زيرا اگر كه چنين كنند، ملائكه از ايشان دور مي شوند." (1)
همانگونه كه گفتيم بررسي متن و سند اين روايت و رواياتي از اين قبيل در استخراج وجوب يا حرمت يا استحباب يا كراهت و يا اباحه، بر عهده فقيه جامع الشرائطي است كه كارشناس در اين امر است.
در استخراج اين احكام شرعي نيز فقيه به دنبال فلسفه آن نمي باشد. فقيه روايت يا آيه را ملاحظه مي كند و اگر سندش مورد اعتماد و قابل استناد باشد و متن آن نيز مطابق اصول و قواعد شرعي باشد حكم فقهي را استنباط مي كند. بنابراين اگر به كراهت يك امر رسيد، هرچند كه فلسفه آن را هم متوجه نشود حكم به كراهت مي كند و اگر در امر ديگري بر اساس روايات و آيات و قواعد فقهي و اصولي به كراهت آن نرسد حكم به كراهت نمي كند. احكام ديگر اعم از وجوب و حرمت و... نيز اين گونه اند. بنابراين، كراهت اين عمل ( جماع به صورت عريان ) چه به خاطر منافات با حيا باشد و چه نباشد براي فقيه، از جهت استنباط حكم كراهت فرقي ندارد و او چه به منافات با حياي اين كار برسد و چه نرسد بر اساس مفهوم روايت حكم به كراهت مي كند.
اگر در عمل ساكينگ اين برداشت را نداشته باشد و روايات و قواعد فقهي و اصولي او را در اين امر ياري ندهند حكم به كراهت نخواهد كرد هر چند كه در ظاهر من و شما چنين برداشت كنيم كه اين عمل منافات با حيايش بيشتر از جماع به صورت عريان است. بنابراين با اين استحسانات و فلسفه چيني ها نمي توان كراهت و استحباب و حرمت و وجوب يك عمل را فهميد و بايد تابع قواعد و اصول استنباط احكام كه از طريق ائمه اطهار به ما رسيده است باشيم.
3- علت كراهت و فلسفة برخي از احكام بر كسي روشن نيست، گرچه برخي از علل به ذهن انسان مأنوس است، ولي نمي توان آن را علّت و فلسفه واقعي حكم دانست، به خصوص در مكروهات و مستحبات.
در رابطه با مورد سوال، شايد نكته رواني اين عمل (جماع به صورت عريان ) اينست كه ديگر بعدها جاذبه آنها كم مي شود و همه چيز يكجا تمام مي شود. ضمن آنكه خود پوشش بر جمال و جاذبه مي افزايد برعكس لخت و عريان شدن كامل فرد را از جلوه مي اندازد و شايد گاهي سبب نفرت شود و يا كراهت اين مسئله مي تواند به جهت اضطراب از ديدن ناگهاني ديگران در هنگام نزديكي باشد به همين خاطر فرموده اند با كشيدن ملافه اي يا پتوئي بر روي خود ( هر چند كه هر دو عريان باشند) اين كراهت رفع مي شود چرا كه در اين صورت از ديد ديگران محفوظ خواهند بود. در هر صورت اينها تحليل است وجهات عميقتري در كلام معصومين(ع) هست كه ما از درك آن عاجزيم.
گرچه احتمال جدي مي رود اين امور مربوط به حال تماس كامل جنسي باشد كه هنگام انتقال نطفه و اولين مرحله شكل گيري حيات جنيني است و در آن هنگام امور خاصي مانند حضور ملائكه و ... مي تواند اثرات مثبتي بر روحيات جنين بگذارد و اين دستورات خاص در حال جماع منافاتي با حالات مختلف زن و مرد در معاشقه ها و رفتارهاي جنسي پيش از دخول ندارد.
پي نوشت:
1. شيخ عباس قمي، سفينه البحار، مشهد بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1416 هـ.ق، ج 1، ص 181.
موفق و موید باشید