با سلام میخواستم بدونم بستن بخت دختران را چگونه باید بفهمیم و اینکه راه ابطال آن چیست؟
با سلام و تشكر از ارتباط شما با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
اصل سحر و جادو حقیقتی است که نمی توان از اساس آن ار انکار نمود و تاثیر گذاری اجمالی آن در قرآن هم تایید شده است (1) ؛ سحر انواع و اقسام مختلفی دارد و که بخشی امور غیر واقعی و تخیلی و یا توهمی و بخشی هم چیزی شبیه تردستی است؛ اما در معنای دقیق و خاص، سحر و جادو نوعی به کار گرفتن علل و اسباب ناشناخته عالم برای رسیدن به معلول ها و نتایج خاص هستند که در دین به شدت مذموم بوده و از نگاه شرع گناه کبیره بسیار خطرناکی به حساب می آید .
در اسلام از یادگیرى سحر و انجام دادن اعمال سحر و جادوگرى به شدت منع شده و از نظر تمام فقهاى اسلام یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگرى به دلیل وجود روایات متعدد در مذمت و حرمت این عمل حرام است. به عنوان مثال امام على (ع) در این خصوص مىفرماید: «کسى که سحر بیاموزد، کم یا زیاد، کافر شده است و رابطه او با خداوند به کلّى قطع مىشود». (2)
اما هرچند اصل سحرو جادو در موارد بسیار معدود و خاص صحیح و غیر قابل انکار است ، لکن اکثریت نزدیک به غالب این ادعاها جز لافی بی اساس نیست و تنها ابزاری برای شیادی و سودجویی عده ای بی دین به حساب نمی آید که متاسفانه همین امر منشا توجیه بسیاری از ناکامی ها و اشتباهات هم محسوب می گردد ؛ یعنی بسیاری از افراد امور مختلف و نتایج ناپسند و آثار تصمیمات اشتباه خود را بی هیچ دلیل عقلائی به سحر و طلسم نسبت می دهند و با این کار تنها در مقام پاک کردن صورت مساله بر می آیند.
مثلا دختری که به دلائل مختلف فرهنگی و اجتماعی و ... حتی بواسطه اشتباهات خود خواستگار مناسبی ندارد، یا خواستکاران قبلی را رد کرده و اکنون موقعیت مناسبی برای ازدواج ندارد، بدون یافتن راه کار برای حل مشکل اصلی تنها و تنها مساله را به بسته شدن بخت مربوط می کند و تنها به دنبال دعا نویس و باز کننده طلسم می گردد.
بر فرض صحت و واقعیت داشتن به کاربسته شدن سحر و جادو برای یک فرد نباید از یاد برد که میزان تاثیر گذاری این گونه امور بسیار محدود و کم است و این گونه نیست که بتوان از این طریق به هر خواسته ای رسید؛ بلکه وضعیت زندگی خود این افراد مدعی ساحری نشان میدهد که همه علم و آگاهی آنان در آن حد نیست که بتواند وضعیت زندگی خود ایشان را تغییر داده و بسامان نماید و اگر نبود توهمات انسان های ساده لوح و زود باوری که به این افراد شیاد و منحرف بها داده و بساط آنان را گرم نگه می دارند، چه بسا عجز و ناتوانی مالی آنان را به انجام کاردیگری می کشاند.
در نتیجه وقتی فردی نتواند مطلوب و مقصود خود را با این ابزارها و برای خود فراهم آورد، چگونه می خواهد مطلوب و مقصود دیگران را از آن ها دور کند و مثلا بخت آنان را ببندد یا مانع خوشبختی ایشان گردد و یا صدمات جسمی و روحی غیر قابل جبران به آن ها وارد سازد؟ در واقع احتمال متاثر شدن از این خطرات آن قدر ناچیز و بی اهمیت است که ارزش توجه کردن به آن و دغدغه ذهنی یافتن در قبال آن را ندارد و همان بهتر که انسان با بی توجهی این امور را به اهلش بسپارد و زندگی خود را بر اساس عقلانیت و خرد ورزی و توکل به خداوند بنا نهد.
حتی اگر بپذیریم که برخی از صدمات و خطرات این گونه امور صدمات جدی و غیر قابل جبرانی است، اما در منابع دینی راهکارهایی نیز برای مقابله و سلامت از خطرات آن توصیه شده و روشن است که با به کار بستن این گونه امور می توان با آرامش خاطر و خیالی آسوده به زندگی عقلانی و مومنانه خود پرداخت و لذت توکل و در پناه خداوند بودن را تجربه نمود ؛ در نهایت بدون اظها نظر درم ورد وضعیت خاص شما تاکید می کنیم که مشکلات مختلف در مسیر ازدواج موفق دختران کم نیست و بسیاری از افراد در سن شما حتی شاید با موقعیات هایی به مراتب بهتر با همین مشکلات دست به گریبانند ؛ در نتیجه بدون فکر به این امور خاص و غفلت از عوامل اصلی موفقیت و نشاط و زندگی مومنانه و توام با رضایت - که عامل جلب توجه دیگران و رسیدن به موقعیت های خوب در ازدواج خواهد بود - به تلاش در بالا بردن زمینه های موفقیت و مقبولیت معقول و مشروع خود و حضور فعال در جامعه و محیط های مناسب بپردازید و در عین حال از دعا و طلب توفیق و موفقیت خود از خداوند نیز دریغ نکرده ، در عین حال توصیه های دینی در مورد مقابله و در امان ماندن از خطرات احتمالی اموری همچون سحر را در حد متعارف به کار ببندید که در خاتمه نمونه هایی ارائه می شود :
1- این دعا را بنویسند و با خود نگهدارید (اعراب گذاری نیاز نیست):
«بسم الله و بالله، بسم الله و ماشاءالله، بسم الله و لا حول و لا قوّة الاّ بالله، قال موسی ما جئتم به السّحر، انّ الله سیبطله،انّ الله لا یصلح عمل المفسدین، فوقع الحقّ و بطل ما کانوا یعملون، فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین».(3)
2- همچنین از معصومین روایت شده است جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو، شب ها پس از نماز و روزها پیش از نماز هفت مرتبه بخوانید: «بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ قالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُون ». (4)
3- آیات 54 و 55 سوره اعراف را همواره بخوانید : «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثيثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين*ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِين».
3- این دعا نیز خوانده شود: «حسبی الله و کفی، و سمع الله لمن دعا ،لیس وراءالله منتهی».
4- در صحیفه الرضا از امام رضا (ع) نقل شده است: به جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن دستت را مقابل صورت قرار بده و بخوان: «بِسمِ اللِه العظیم رَبِّ العَرشِ العَظیم إلاّ ذَهَبْتَ وَ انْقَرَضْتَ ». (5)
5- همچنین این دعا خوانده شود: «اللهمّ اِنّک لا یَکفِی منک اَحَدٌ و انت تَکفِی من کُلِّ اَحَدٍ مِن خَلقِک ،فَاکفِنی شَرَّ الجِنِّ و الاِنس».
6- صدقه دادن حتی به مقدار کم در ابتدای روز و ابتدای شب و خواندن مداوم آیه الکرسی و سوره ناس و فلق و استفاده از حرزهایی که در حاشیه مفاتیح الجنان نقل شده و همراه داشتن عقیق نیز بسیار موثر است.
پى نوشتها:
1. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 ه ق ، ج 56، ص 277.
2. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهمالسلام قم، 1409 هجرى قمرى ، ج 17 ص 148.
3. حاج شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، باقیات صالحات، باب سوم،نشر بلاغت، قم، بی تا .
4. بحار الانوار،همان، ج 92، ص129.
5. مفاتیح الجنان همان .