باسلام اولا می خاستم بگویم که من عضوسایت شدم ولی نمیدانم چطوری باید از حساب کاربری خودم سوال ارسال کنم
ولی سوال اصلی من این است
متاسفانه من از حدود 7یا8سالگی دچار گناه خودارضایی بودم واصلا هیچ گونه اطلاعی از عواقب ان نداشتم ونمازهایم را کامل می خاندم ولی متاسفانه نمیدانستم که باید غسل کنم یعنی اصلا نمیدانستم غسلی وجود دارد ونماز هایم را بدون غسل می خاندم وخوشبختانه توانستم درسن 14یا15 سالگی این گناه را به کل ترک کنم والان هم 23 سال دارم
اکنون سوال من این است که ایا من باید غذای نمازهایم را ادا کنم ویا اینکه چون نمیدانستم نیازی به ادای نمازها نیست
باتشکر

با سلام و تشكر از ارتباط شما با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
اگر شما یقین داشته باشید که منی از شما خارج شده است و جنب شده اید و نماز خود را بدون غسل خوانده اید، باید نماز های خود را قضا کنید و ندانستن مسئله تاثیری در این حکم شرعی ندارد.
اما اگر شک داشته باشید که جنب شده اید یا نه و همچنین اگر شک داشته باشید که نماز های خود را در حال جنابت خوانده اید یا نه، نیازی به قضای نماز ها نیست.
توضیح:
زن با دو چیز جنب می شود و هرگاه جنب شد، باید غسل جنابت کند:
1. جماع (آميزش جنسى).
2 . بيرون آمدن منى، چه ‏در خواب باشد يا بيدارى، كم باشد يا زياد.
تا وقتى که انسان یقین پیدا نکرده که آنچه خارج شده منى است، غسل واجب نمى‏شود .
مایعی که در اثر تحریک کم شهوت از انسان خارج می شود (مذی) نام دارد و پاک می باشد.
اگر زن بر اثر تحریک های جنسی به قدری تحریک شود که به اوج لذت و شهوت جنسی برسد و در آن حال، مایعی از او خارج شود، جنب می شود.
زن اگر یقین به خارج شدن منی پیدا کند، جنب می شود. اگر یقین پیدا نکند، جنب نمی شود.
بنا بر این، مواقعی که زن بر اثر تحریک های شهوانی مقداری لذت می برد و در آن حال، رطوبتی از او خارج می شود، چون به اوج شهوت نرسیده، جنب نمی شود. رطوبت خارج شده هم پاک است و وضو و غسل را باطل نمی کند. (1)
اوج لذت و شهوت، به حالتي گفته مي شود که در آن حال، معمولا انسان از خود بي خود مي شود. لذت زيادي مي برد و مني بيرون مي ريزد. بعد از تمام شدن آن حال، انسان احساس تخليه شدن و ارضا مي کند. حالت شهوتش تمام شده و معمولا بدنش سست مي شود. حالت تحريک آميزي که قبل از تخليه شدن داشت، ديگر آن حالت را ندارد. مثل اين که انسان گرسنه دلش غذا مي خواهد، ولي وقتي غذا خورد و سير شد، ديگر ميل به غذا ندارد.
علامت منی همان است که در بالا بیان کردیم و غیر آن منی نیست و غسل لازم ندارد.
در صورتی که انسان خود ارضایی کند و منی از او خارج شود غسل جنابت بر او واجب می شود ولی اگر منی خارج نشود و یا شک داشته باشدکه منی خارج شده یا نه، غسل بر او واجب نمی شود اما در هر صورت به دلیل گناهی که کرده است باید توبه کند و دیگر مرتکب گناه نشود و از خداوند بخواهد که او را ببخشد.
توجه داشته باشید که اگر انسان جنب شود و یک غسل واجب یا مستحب انجام بدهد (هر غسل واجب یا مستحبی که باشد) هر چند که نداند جنب بوده است ، آن غسل کفایت از غسل جنابت او می کند و نماز های که بعد از آن غسل خوانده است صحیح می باشد.
اگر قضای نماز ها ، واجب باشد برای آن که قضا کردن ، موجب مشقت نشود و فشار بر شما نیاید و از اصل کار منصرف نشوید، راه آسان، قضا کردن تدریجی است؛ یعنی می‌توانید با هر نماز واجب، یک نماز قضا بخوانید؛ مثلا با نماز صبح یک نماز صبح را قضا کنید، با نماز ظهر و عصر، نماز قضای ظهر و عصر را به جا آورید. همچنین با نماز مغرب و عشا مثل همان را قضا کنید. در صورتی که در ایام تعطیلی وقت بیش تری داشته باشید، در یک روز چند شبانه روز نماز قضا کنید. خلاصه هر گاه در طول شبانه روز وقتی پیدا کردی، می توانی قضای نمازها را بخوانی.
در ضمن، می توان مستحبات نماز مانند اذان و اقامه، و قنوت نمازها را نخوانید. فقط واجبات را به جا آورید تا زودتر قضای نمازها تمام شود.
پی نوشت :
1. آیت لله مکارم، احکام بانوان، ص 38؛ توضیح المسائل، م361.