لطفا قدری در مورد ازدواج دانشجویی و مزایا و معایب آن مرا راهنمایی کنید

با سلام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی!
اگر منظورتان از ازدواج دانشجویی به این معناست که دختر و پسر دانشجویی که در یک دانشگاه یا دانشکده مشغول به تحصیل هستند، یکدیگر را برای ازدواج بپسندند و با هم ازدواج کنند؛ مطالبی در این خصوص بیان خواهیم کرد. اما این را در نظر داشته باشید که ازدواج دانشجویی به این معنا با ازدواج در دوران دانشجویی تفاوت دارد بنابراین، نباید مزایا و معایب ازدواج در دوران دانشجویی را با مزایا و معایب ازدواج دانشجویی خَلط کرد. این را بدان جهت گفتیم که برخی از دست اندرکاران و مسئولینی که در عرصه ازدواج دانشجویی فعالیت می کنند وقتی سخن از مزایا و معایب ازدواج دانشجویی می شود به گونه ای سخن می گویند و مزایا و معایب آن را می شمارند که انسان احساس می کند که آن مزایا و معایب بیشتر مخصوص ازدواج در دوران دانشجویی است نه صرف ازدواج دانشجویی به آن معنایی که عرض شد.
به طور کلی، اگر دختر و پسر ملاک ها و معیارهای اساسی ازدواج را به درستی بشناسند و سعی کنند در انتخاب همسر و همسر گزینی خصوصاً در ملاک ها و معیارهای اساسی ازدواج بیشترین تناسب و همخوانی را با یکدیگر داشته باشد، میزان موفقیت ازدواج شان بیشتر خواهد بود چرا که موفقیت و شادکامی ازدواج در میزان تناسب و مطابقت دختر و پسر در معیارها و ملاک های ازدواج است که هر چه این تناسب و کفویت بیشتر باشد، سلامت ازدواج از تضمین بیشتری برخوردار است و با اطمینان بیشتری می توان به آینده ازدواج و موفقیت و پایداری آن امیدوار گشت. حالا دیگر فرقی نمی کند که دو دانشجو و یا سایر اقشار جامعه با هم ازدواج کنند؛ مهم آن است که دختر و پسر بر اساس بیشترین سنخیت و تناسبی که باهم دارند با یکدیگرازدواج کنند.
اگر چه براساس آمار ستاد ازدواج دانشجويي، ميزان طلاق در ازدواج‌هاي دانشجويي 1/5 درصد است که این تفاوت بسيار بالايي با آمار طلاق در کل کشور و نسبت به سایر ارگان ها و سازمان‌هاي ديگر دارد، اما به نظر می رسد که علت این تفاوت چشمگیر در این است که چون دانشجویان از اقشار با فرهنگ، فرهیخته و تحصیل کرده جامعه هستند در همسر گزینی، بیشتر از سایر اقشار ملاک ها و معیارهای ازدواج را در نظر می گیرند. از طرف دیگر، چون امروزه در طول دوران تحصیل مهارت های مختلف انتخاب همسر و شیوه ارتباط با همسر را آموزش می بینند طبیعتاً هم در انتخاب همسر دقت می کنند و هم در طول زندگی مشترک، بیش از دیگران اصول همسرداری را رعایت می نمایند به همین جهت، آمار طلاق در ازدواج دانشجویی بسیار کمتر از سایر اقشار است.
در ادامه به برخی از مزایا و معایب ازدواج دانشجویی اشاره می کنیم:
مزایای ازدواج دانشجویی عبارتنداز:
1. از آنجا که دانشجویان در ‏یک اجتماع کوچک به نام دانشگاه بیشتر و بهتر با یکدیگر آشنا می‌شوند، از شخصیت و منش و رفتار یکدیگر بهتر شناخت پیدا می کنند.
2. هم رشته بودن، تحصیلات همسان، همانندی های شخصیتی، تفاوت سنی پائین و شناخت ناشی از دوران تحصیل در ازدواج های دانشجویی بیشتر است و این در تفاهم آتی آنها می تواند مؤثر باشد.
3. به نظر می رسد با توجه به اشتراکات مختلف و تمایلات دختر و پسر دانشجو، امکان کاستن از بسیاری از توقعات مادی و شروع زندگی با حداقل ها میسر و امکان پذیرتر خواهد بود.
4. از آنجا که دانشجویان از اقشار تحصیل کرده جامعه هستند، در حل تعارضات زندگی، تربیت فرزند و سایر موارد مسائل زندگی، می توانند موفق تر عمل کنند.
5. با توجه به این که همسرگزینی به انتخاب پدر و مادر و یا دیگران و تحمیل آنها نیست بلکه انتخاب خود دختر و پسر در ازدواج های دانشجویی نقش ویژه ای دارد از این روی، چون دختر و پسر، خود رأساً اقدام به انتخاب کرده و سختی هایی را برای رسیدن به آن متحمل می شوند در نتیجه، تلاش بیش تری را برای حفظ، دوام، تداوم و استحکام هر چه بیش تر زندگی مشترک به کار خواهند بست.
معایب ازدواج دانشجویی عبارتند از:
1. از آنجا که دانشجويان در یک محيط رسمي با هم برخورد مي‌كنند و در اين برخوردهاي رسمي، ممکن است آنها نتوانند به درك صحيحي از شخصيت طرف مقابل برسند و ممکن است در این زمینه دچار اشتباه گردند و همسر مناسب خود را انتخاب نکنند.
2. با توجه به این که در محیط دانشگاه معمولاً دختر و پسر به صورت مختلط حضور پیدا می کنند، حال برای آن دسته از افرادی که به یک باره با این وضعیت روبرو می شوند و عادت به تفکیک جنسیتی داشته اند، امكان تحت تأثير روابط عاطفي قرار گرفتن در اين مكان ها بسيار بالاست.
3. در صورت ازدواج دانشجویان با دانشجویانی از شهر یا استان های مختلف و بروز برخی تفاوت های فرهنگی، اختلافات غیر قابل پیش بینی در این نوع ازدواج ها به وجود می آورد. از مزیت های همشهری بودن این است که می تواند تفاوت فرهنگی و تفاوت در نوع گویش و آداب و رسوم را به حداقل برساند و برخی اصطکاک ها و سوء برداشت های از این جهت را کاهش دهد و گاهی شناخت پیدا کردن از دو طرف و خانواده ها را تسهیل گرداند و همین طور در هزینه های زندگی مثل هزینه های رفت و آمد صرفه جویی به عمل آورد.