سلام
1.اگر مجبور باشم چند غسل را در يك زمان و باهم انجام دهم،بايد براي هر كدام جدا جدا نيت كنم و جدا جدا غسل كنم.(مثلا نيت غسل حيض كنم و غسل انجام دهم. سپس نيت غسل مثلا جنابت كنم جدا غسل انجام دهم و سپس دوباره نيت مثلا غسل نفاس كنم و غسل انجام دهم؟؟؟؟)

2. اگر بخواهم غسل حيض و جنابت را با هم انجام دهم (يا غسل جنابت با هر غسل ديگر) فقط غسل جنابت تنها،كفايت ميكند؟

3. اگر پاسختان به سوال 2 بله است،اين كار حتي در موقعي كه جنب نباشم و يا شك در جنب داشته باشم صرفا جهت راحتي از انجام غسل هاي دوباره،هم صحيح است؟

پاسخ:
پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی؛
پاسخ 1 - کسی که چند غسل واجب بر او واجب است، می‌تواند به نیّت همة آنها یک غسل به جا آورد یعنی همه را نیت کند و یک غسل انجام دهد، یا آنها را جدا جدا انجام دهد و لزومی ندارد یکی یکی نیت کند و برای هر کدام غسل جدا گانه انجام دهد.(1)
پاسخ 2 - همانطور که گفتیم اگر دو یا چند غسل بر عهده ما باشد همه را نیت می کنیم و به نیت همه یک غسل انجام می دهیم اگر در بین غسلها، غسل جنابت باشد و به نیت جنابت غسل کند از بقیه غسل ها کفایت می کند اگر چه احتیاط این است که همه آنها را نیت نماید.(2)
پاسخ 3 - اگر کسی جنب نباشد یا شک در جنابت داشته باشد نمی تواند به نیت غسل جنابت غسل انجام دهد مگر اینکه احتیاطا غسل جنابت انجام دهد و اگر با این نیت غسل کند از بقیه غسل ها کفایت نمی کند و با این غسل احتیاطی نمی تواند نماز بخواند یعنی باید وضو هم بگیرد.

پی‌نوشت‌‌ها:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسئله 389؛ آیت الله خامنه ای، رساله اجوبه الاستفتاات، س 187 .
2. آیت الله خامنه ای، رساله اجوبه الاستفتاات، س 187 .