از معنا و مفهوم آیه استفاده نمی شود که جراحی هایی که روی صورت برای اصلاح بینی یا زیباسازی آن انجام می شود تغییر مخلوق باشد. زیرا اولا هیچ یک از مفسران به معنای فوق اشاره ای نکرده اند.
دوم اینکه فقیهان هم که نسبت به این مسائل حساسند و نظر تیز بینی دارند نه تنها به این معنا اشاره ای نکرده، بلکه بر این نظرند که آيه مربوط به توحيد و شرك است و ربطى به جرّاحى صورت و شبيه‌سازى ندارد و گفته اند آيه اشاره به فطرت اللّٰه است، يعنى من اينها را وسوسه مى‌كنم تا فطرت اللّٰه را تبديل به كفر كنم، چون مى‌فرمايد: «فِطْرَتَ اللّٰهِ الَّتِي فَطَرَ النّٰاسَ عَلَيْهٰا لٰا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللّٰهِ؛ كه در ذيل آيۀ فطرت است «و فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّٰهِ» را تفسير مى‌كند، پس آيه مربوط به توحيد و شرك است و ربطى به جرّاحى صورت و شبيه‌سازى ندارد.(1)
و جراحی صورت فی حد نفسه چه برای زیباسازی چه برای معالجه اشکال ندارد .
به هر حال آیه فوق به چند قسم تفسیر شده است که در زیر به آن اشاره می شود.
«وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ» ، و آن ها را به تغيير آفرينش خداوند وادار خواهم كرد.
1- منظور تغيير خلق خدا به سبب تغيير صورت ظاهرى آن است واین کار بدون اذن خدا صورت می گیرد، مانند بریدن گوش از انسان و حيوان و کور کردن چشم حيوان نرى را كه پير شده بود و سوار شدن بر آن را ممنوع مى‏دانستند و اخته كردن ،عقیم کردن آنها و زن را به مرد و مرد را به زن تبديل كردن و مثله کردن همه اينها است،رسم آنها اين بود كه هر گاه ناقه و يا گوسفندى پنج شكم مى‏زاييد و در شكم پنجم نر مى‏آورد گوش آن را مى‏شكافتند و رها مى‏كردند و ابن مسعود گويد: منظور خالكوبى بدن است.
2- مقصود تغيير یافتن صفت ظاهرى است مثل تبديل كردن صورت‏هاى انسانى آن ها به صورت‏هاى بوزينه‏ها و خرس‏ها به سبب فريبى كه از شيطان مى‏خورند.
3- منظور تغيير صورت باطنى است مانند تغيير صورت انسانيّت.
4- تغيير صفت او ،مانند تغيير استقامت او از طريق الهى به كجى و اعوجاج و تغيير دين مستقيم او به اديان منحرف،
5- تغيير فطرت او از اسلام به فطرت كفّار و لازمه آن تغيير اوامر و نواهى خداست، پس صحيح است آنچه كه در خبر آمده است كه تغيير دين خدا به تغيير اوامر و نواهى او، تفسير شده که همه اینها کار شیطانی است و حرام . (2)
بنابر این با این توضیحات روش شد که آیه جراحی های معقول و عرف پسند چه برای زیباسازی چه برای معالجه را شامل نمی شود و این گونه جراحی ها تغییر مخلوق خدا نیست.
پی نوشت ها:
1- آیت الله ناصر مکارم، کتاب النکاح، قم ، انتشارا ت نسل جوان سال 13380،ج 2،ص،133،و مصباح الفقاهة (المكاسب)، ج‌ 1ص ، 258‌.