من چندی پیش بعد از انجام یک گناه مثل(غیبت یا دروغ یا استمنا یااذیت دیگری)انجام دادم بلافاصله اندوهگین شدم برای آن که دیگر مرتکب آن نشوم به خدا (والله)قسم خوردم که دیگر مرتکب آن گناه نمی شوم ولی چند بار این قسم را شکستم حال کفاره آن چیست؟ آیا باید 3روز روزه بگیرم یا برای هر بار شکستن قسمم باید 3روز روزه بگیرم؟

به نام خدا
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني

در مورد کفاره و تکرار آن اگر متعلق قسم فعل باشد مانند نماز و روزه‌؛ پس اگر وقتى براى آن معين كند همان متعين مى‌باشد و وفاى به آن، اين است كه در وقتش آن را انجام دهد. و حنث آن، انجام ندادن آن در آن وقت است، اگر چه در وقت ديگر آن را بجا بياورد. و اگر مطلق باشد وفاى به آن به اين است كه هر وقتى كه شد آن را ايجاد نمايد. و لو يك مرتبه باشد و حنث آن به اين است كه به طور كلى آن را ترك نمايد. و اگر متعلق قسم ترك کردن کاری باشد كما اينكه اگر قسم بخورد كه مثلا دود نكشد دو گونه متصور است :
1 - اگر آن‌ را مقيّد به زمان نمايد مثلا بگوید والله فردا سیگار نمی کشم ، شکستن آن به انجام آن- و لو يك مرتبه - در آن زمان مى‌باشد.
2 - و اگر مطلق بگذارد مقتضاى آن هميشه و مادام العمرى مى‌باشد؛ پس اگر در مدت عمرش و لو يك مرتبه آن را انجام دهد، حنث تحقق پيدا مى‌كند. در این صورت نیز یکبار قسم شکسته شده و یک کفاره دارد .)
اگر کسی قسم را شکسته است یک بار کفاره دارد و کفاره شکستن قسم این است که ده فقیر را سیر کند و یا آنان را بپوشاند و اگر اینها را نتواند باید سه روز روزه بگیرد.(1)
پي نوشت ها :
1. امام خمینی، توضیح المسایل م 2670 و تحرير الوسيلة - ترجمه، ج‌2، ص101 م 14 و استفتاءات ، ج‌ 2، ص 480، س 61 و سوال از دفتر رهبری به شماره 7112467 .