به نام خدا
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
کسی که نماز نمی خواند در واقع کمترین فاصله را با کفر دارد و از لطف و رحمت خدا دور است از برخی روایات استفاده می‏شود کسی که عمداً نمازش را نخواند، کافر یا مانند کافر است:رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: بین الاسلام و الکفر ترک الصلوه؛(1)
فاصله بین ایمان و کفر ترک نماز است.
یا بهره‏ای‏از دین ندارد : «لا حظ فی الاسلام لمن ترک الصلوه؛ (2) برای تارک نماز بهره ای در اسلام نیست».
یا عملش تباه می‏شود: «من ترک صلوته حتی تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله؛ (3)
هر کس بدون عذر نماز را ترک کند تا قضا شود، اعمالش از بین می رود».
یا موقع مرگ به او خطاب می‏شود: می‏خواهی یهودی بمیر یا نصرانی. بمیر، تو مسلمان نیستی: «من ترک الصلوه لا یرجو ثوابها و لا یخاف عقابها فلا ابالی ان یموت یهودیا او نصرانیا او مجوسیا؛ (4)هر کس نماز را ترک کند و نه امید به ثوابش داشته باشد و نه ترس از عذابش،اشکالی نمی بینم در اینکه یهودی یا نصرانی یا مجوسی از دنیا برود».
در قرآن آمده از برخی مجرمان که گرفتار جهنم شده‏اند، پرسیده می‏شود: چه چیزی باعث شد که در دوزخ باشید، می‏گویند: ما از نمازگزاران نبودیم (فی جنات یتسائلون، عن المجرمین، ما سلککم فی سقر، قالوا: لم نک من المصلین). (5)
این عواقب و حالات و ارزش انسان بی نماز است ولی برای ازدواج با چنین فردی باید بگوییم نظر اسلام این است که با مردی ازدواج کنید که مومن و متدین و با نماز باشد زیرا کسى که پاى بند به دین (که اصلى ترین مسئله زندگى است) نباشد، هیچ تضمینى وجود ندارد که پاى بند به رعایت حقوق همسر و زندگى مشترک باشد. انسان دیندار هرگز نمى تواند با همسر بى دین کنار بیاید و با هم زندگى سعادتمندانه اى داشته باشند. البته منظور از دینداری و تدیّن این است که اسلام را با جان و دل پذیرفته و در عمل به آن کوشا باشند، نه تدین سطحی و بی ریشه و بی عمل.
پیامبر (ص) به شخصی که می‏خواست ازدواج کند، فرمود: "علیک بذات الدین؛ (6) بر تو باد که همسر دیندار بگیری".
و از انجا که بی نماز بهره ای از دین ندارد می توان نتیجه گرفت که از نظر دین ازدواج با انسان بی دین و بی نماز توصیه نشده است
اما امروزه انسان هایی هستند که از خیلی جهات خوب هستند مثلا اخلاق شان و درآمدشان و ... خوب است؛ ولی اهل نماز نیستند!! و بسیاری از دختر خانم ها هستند که ملاک های دینی برایشان مهم نیست و یا لا اقل در درجه اول اهمیت نیست و حاضرند با انسان این چنینی ازدواج کنند و چون نگاه این افراد فرق می کند ممکن است احساس خوشبختی نیز داشته باشند و از همسر و زندگی شان راضی باشند اگر شما از این دسته هستید می توانید با چنین فردی ازدواج کنید. ولی این ازدواج ها از نظر اخلاقی و دینی توصیه شده نیست.
موفق باشید
پی نوشت ها:
1. محمدی ری شهری ،میزان الحکمه ،ناشر دارالحدیث، چاپ اول ،ج 2، ص 1644.
2. همان.
3. همان.
4. همان.
5. سوره مدثر (74) آیه40-43.
6. ثقه الاسلام كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، طهران، سنه النشر/1365 ه.ش، ج5، ص 332 .