با سلام
می خواستم بدانم که مخرج دقیق بول که باید تطهیر شود کجاست؟
آیا موقع تطهیرمخرج بول باید دو سر مخرج بول را باز کنیم و درون شکاف را آب کشی کنیم؟ یادرون شکاف لازم نیست؟
در مورد استبرا ، من دقیق نمی دانم که ختنه گاه کجاست؟ آیا سر آلت را می گویند ختنه گاه؟
آیا استبرا را باید بلافاصله بعد از قطع شدن بول انجام داد یا باید مطمئن شویم که در مجرای بول،دیگر بول نیست حتی تا آخرین قطره، سپس استبرا کنیم؟ اگر در حین استبرا قطره ای یا قطراتی خارج شد، استبرا را از نو شروع کنیم یا همان را تمام کنیم؟ در صورت اخیر آیا عمل استبرا صحیح است؟

برای تطهیر لباس نجس باید چه کار کرد؟ اینکه می گویند باید پس از هربار شستن لباس را فشار داد، تاچه اندازه باید فشار داد؟ در خود آب باید فشار داد یا در خارج آب؟
آیا ابتدا باید عین نجاست را برطرف کنیم ولباس را فشار دهیم یا اینکه با پاک شدن عین نجاست در زیر آب شیر،خود لباس هم پاک می شود وسپس آنرا فشار دهیم؟به عبارت دیگر آیا با زایل شدن عین نجاست در زیر شیر آب، می توانیم آنرا یک مرتبه از تعداد دفعات شستن برای تطهیر بدانیم؟

برای تطهیر پتو باید چه کرد؟ در صورتی که بخواهیم پتویی را تطهیر کنیم وندانیم کجای آن نجس شده است، آیا می توانیم در داخل حمام در زیر دوش آب، پتو را خیس کرده ولگدمال کنیم تا نجاست برطرف شود؟در این صورت آیا پتو پاک می شود وآیا نیاز به فشار آن هست واین فشار پتو باید چگونه باشد؟

در خوابگاه دانشجویی هستم، قسمتی از موکت اتاقمان نجس شده، آیا باید به مسئولین بگویم؟

پرسش 1:
2) در مورد استبرا ، من دقيق نمي دانم که ختنه گاه کجاست؟ آيا سر آلت را مي گويند ختنه گاه؟ آيا استبرا را بايد بلافاصله بعد از قطع شدن بول انجام داد يا بايد مطمئن شويم که در مجراي بول،ديگر بول نيست حتي تا آخرين قطره، سپس استبرا کنيم؟ اگر در حين استبرا قطره اي يا قطراتي خارج شد، استبرا را از نو شروع کنيم يا همان را تمام کنيم؟ در صورت اخير آيا عمل استبرا صحيح است؟

پاسخ:

1- ختنه گاه يعني قسمتي که پوست ختنه از آن جا جدا مي شود . اصطلاحا سر آلت گفته مي شود. به برآمدگي سر آلت که پوست آن با ختنه برداشته شده است، ختنه گاه گفته مي شود.
2- بعد از قطع شدن بول مي توانيد استبرا کنيد و اگر مطمئن شويد که بول در مجري نمانده است، نياز به استبرا نمي باشد.
3- استبرا براي آن است که اگر بول در مجري مانده باشد ،خارج شود . با خارج قطرات بول هنگام استبرا، لازم نيست استبرا از نو شروع شود. همان استبرا را ادامه دهيد و تمام کنيد، استبرا صحيح است.
استبرا عمل مستحبى است كه مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مى‏دهند تا قطرات ادراري که در مجري مانده باشد ،با استبرا خارج گردد.
استبرا داراي اقسامي است . بهترين آن ها اين است که: بعد از قطع شدن بول، اگر مخرج غائط نجس شده، اول آن را تطهير كنند، بعد (در حالي که در حالت عادي باشد، نه در حالت بول کردن) سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت بكشند .سپس شست را روى آلت و انگشت پهلوى شست را زير آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه‏گاه بكشند . پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله فاضل لنکراني، توضيح المسائل، مسئله76.

پرسش 2:
3) براي تطهير لباس نجس بايد چه کار کرد؟ اينکه مي گويند بايد پس از هربار شستن لباس را فشار داد، تاچه اندازه بايد فشار داد؟ در خود آب بايد فشار داد يا در خارج آب؟ آيا ابتدا بايد عين نجاست را برطرف کنيم ولباس را فشار دهيم يا اينکه با پاک شدن عين نجاست در زير آب شير،خود لباس هم پاک مي شود وسپس آنرا فشار دهيم؟به عبارت ديگر آيا با زايل شدن عين نجاست در زير شير آب، مي توانيم آنرا يک مرتبه از تعداد دفعات شستن براي تطهير بدانيم؟ براي تطهير پتو بايد چه کرد؟

پاسخ:
1- در صورتي که لباس نجس با آب متصل به کر مانند آب لوله کشي داخل منزل آب کشي شود، اگر آن را يک مرتبه در آب کر بيندازد و يا زير شير آب، قرار بگيرد و آب به تمام جاهايي که نجس است برسد و کمي فشار بدهد که آب داخل لباس به مقدار متعارف خارج شود، لباس پاک مي شود. يک مرتبه زير آب گرفتن و فشار دادن لباس کفايت مي کند .به مقداري فشار داده شود که آب داخل لباس به مقدار متعارف خارج شود . اگر فشار ندهد و لباس را در جايي بگذارد که آب داخل آن خود به خود خارج شود، پاک مي شود.
2- فرق نمي کند در داخل آب کر فشار داده شود يا از آب خارج کند و فشار دهد. در هر صورت پاک مي شود ، بنابراين اگر زير شير آب، لباس را فشار دهد که آب داخل آن خارج شود ،کفايت مي کند . آبي که بعدا داخل لباس قرار مي گيرد ،پاک است.
3- بعد از بر طرف شدن عين نجس اگر آب متصل به کر به تمام لباس برسد، پاک مي کند ؛ بنابر اين اگر عين نجاست هنگام شستن لباس در آب کر يا زير شير آب برطرف شود و پس از برطرف شدن عين نجس آب به تمام جاهايي لباس برسد و کمي فشار داده شود، لباس پاک مي شود.(1)
4- اگر پتو را با آب کر بشوئيد ،چنانچه آب به تمام جاهاي پتو برسد و آب داخل پتو خود به خود خارج شود يا کمي فشار دهيد تا آب داخل آن به مقدار متعارف خارج شود ،پتو پاک مي شود. (2)
پي نوشت ها:
1. آيت الله فاضل لنکراني، توضيح المسائل، مسأله 26 و 163 و 181
2. همان، مسأله 163
پرسش 3:
4) در صورتي که بخواهيم پتويي را تطهير کنيم وندانيم کجاي آن نجس شده است، آيا مي توانيم در داخل حمام در زير دوش آب، پتو را خيس کرده ولگدمال کنيم تا نجاست برطرف شود؟در اين صورت آيا پتو پاک مي شود وآيا نياز به فشار آن هست واين فشار پتو بايد چگونه باشد؟

پاسخ:
با روشي که ذکر کرده ايد ،تطهير کردن پتو صحيح است . در صورتي که عين نجاست در آن نباشد و از بين رفته باشد، و زير دوش حمام آب که متصل به کر مي باشد، قرار بدهيد و آب به تمام قسمت هاي پتو نفوذ کند و با کمي لگد مال کردن به مقداري که آب داخل پتو خارج شود ،پتو پاک مي شود.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله فاضل لنکراني، توضيح المسائل، مسأله 163
پرسش 4:
5) در خوابگاه دانشجويي هستم، قسمتي از موکت اتاقمان نجس شده، آيا بايد به مسئولين بگويم؟
پاسخ:
1- گفتن نجس شدن قسمتي از موکت به مسئولان خوابگاه ، واجب نيست.(1)
پي نوشت:
1. سؤال تلفني(7720500-0251) از دفتر آيت الله فاضل لنکراني، پنج شنبه 31/6/1390 ساعت 50/11
پرسش 5:
احکام طهارت
شرح : با سلام مي خواستم بدانم که
1) مخرج دقيق بول که بايد تطهير شود کجاست؟ آيا موقع تطهيرمخرج بول بايد دو سر مخرج بول را باز کنيم و درون شکاف را آب کشي کنيم؟ يادرون شکاف لازم نيست؟

پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با ملي پاسخگويي به سوالات ديني
محل بيرون آمدن ادرار مخرج بول است. همان جا شسته شود کافي است . لازم نيست درون شکاف باز شود.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله فاضل، توضيح المسائل، ص543.